Komunikacja miejska w Lizbonie

Jak działa i jak korzystać z komunikacji miejskiej w Lizbonie

Komunikacja miejska w Lizbonie ma renomę nowoczesnej, czystej i w miarę punktualnej. Najwygodniejszym środkiem transportu z perspektywy turysty jest na pewno nowoczesne metro. Korzystać możemy również z tramwajów, autobusów, kolejek szynowych (nazywane są windami, m.in. Elevador da Glória) oraz windy - Elevador de Santa Justa.

Karta Viva viagem card / 7 colinas

Jeśli chcemy korzystać z usług metra musimy zakupić specjalną kartę przedpłaconą Viva viagem card lub kartę 7 colinas. Karta kosztuje 0,50€ i możemy ją zakupić w automatach lub w punktach obsługi. W automatach zapłacimy gotówką, możemy mieć jednak problem z płatnością kartą kredytową. Przed skorzystaniem z karty musimy ją naładować. Co istotne, karta może działać w różnych trybach: biletu jednorazowego (ładujemy dokładną kwotę), karty dziennej oraz w trybie tzw. zappingu.

  • bilet jednorazowy - pozwala na korzystanie z komunikacji miejskiej 60 minut od momentu skasowania, z możliwością przesiadki (ale nie możemy dwa razy odbić się na stacji metra, czyli przesiadka w metrze jest możliwa tylko w sytuacji, gdy stacje są ze sobą połączone).
  • bilet dobowy - pozwala na korzystanie ze wszystkich środków transportu przez 24 godziny od skasowania (w tym z wind). Bilet dobowy wydaje się najbardziej opłacalną opcją dla turystów. Jeśli chcemy zakupić bilet na więcej dni po prostu ładujemy na kartę tyle biletów dobowych, ile dni planujemy podróżować.
  • zapping - metoda ta polega na odbijaniu karty po każdym skorzystaniu z transportu. Korzystając z zappingu ładujemy na kartę od 3€ do maksymalnie 40€ (3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 lub 40€). Następnie przy każdym skorzystaniu z transportu z karty odejmowana jest kwota za przejazd. Niestety, w przypadku zappingu w ciągu godziny możemy przesiadać się jedynie pomiędzy autobusami/tramwajami/windami lub bez ograniczeń czasowych w obrębie metra, o ile stacje mają bezpośrednie przejście bez potrzeby kolejnego odbijania karty (wtedy zapłacimy ponownie). W przypadku połączenia metra z autobusem zapłacimy za dwa przejazdy. Korzystając z trybu zapping możemy pojechać także pociągiem do Sintry i Cascais.

W jednym momencie na karcie możemy mieć aktywny tylko jeden tryb/rodzaj biletu. Tryb ustalamy w momencie ładowania karty. Zmienić tryb na karcie możemy dopiero po wyzerowaniu stanu na karcie lub skorzystaniu z biletu. W teorii możemy w punktach informacji zmienić rodzaj trybu na karcie, w takiej sytuacji tracimy niestety środki. Najwygodniej posiadać więcej kart, np. jedną do zappingu, a druga do biletów dobowych.

Więcej o karcie (po angielsku) można znaleźć na oficjalnej stronie lizbońskiego metra.

!Lizbona - słynne żółte tramwaje
Lizbona - słynne żółte tramwaje

Środki transportu

Za obsługę autobusów, wind oraz tramwajów odpowiada firma Carris. W przypadku tych środków transportu możemy zakupić droższy bilet na pokładzie lub skorzystać z karty przedpłaconej. Do autobusu wchodzimy pierwszymi drzwiami. W przypadku windy Santa Justa kupując bilet w kasie musimy zakupić bilet od razu w dwie strony. Na swojej oficjalnej stronie firma Carris udostępniła planner podróży.

Jeśli planujemy wybrać się także do Sintry i Cascais możemy pomyśleć o zakupie biletu Train and Bus, który pozwala na nielimitowane podróżowanie przez 24 godziny po Lizbonie oraz korzystanie z komunikacji do: Sintry, Cascais, Azambuja oraz Sado w cenie 15,00€. Przed zakupem karty warto dobrze policzyć opłacalność zakupu. Bilety opłacane z karty przedpłaconej do Sintry i Cascais kosztują 2,20€ w jedną stronę.

Na stronie www.cp.pt można sprawdzić aktualne rozkłady.

Metro

Metro, jak to zwykle bywa w dużych miastach należy do najpopularniejszych i najwygodniejszych środków transportów w mieście. Linie lizbońskiego metra oznaczone są kolorami: żółtym, zielonym niemieckim oraz czerwonym (każda ma również swoją nazwę, jednak to właśnie używanie nazw kolorów lepiej się przyjęło w praktyce i jest wygodniejsze szczególnie dla osób zwiedzających miasto). Wiele ze stacji traktowane są niczym atrakcje, prezentujące ciekawe aranżacje, zdobienia, nawiązania do historii lub po prostu płytki azulejo.

  • linia zielona - Linha Verde
  • linia niebieska - Linha Azul lub Linia Mewa
  • linia żółta - Linha Amarela lub Linha do Girassol (pol. Linia Słonecznika)
  • linia czerwona - Linha Vermelha lub Linia wschodnia

Więcej: Metro w Lizbonie - najciekawsze stacje i informacje praktyczne

Windy

Popularnym środkiem komunikacji miejskiej, szczególnie wśród turystów są tak zwane widny - (port. winda = elevador). Wielu turystów nie wie, że za "przejazd" windą można zapłacić korzystając z opcji "zapping", która jest o wiele korzystniejsza dla kieszeni niż kupowanie biletów u obsługującego maszynisty.

  • Elevador de Santa Justa - jest jedyną pionową windą w Lizbonie, działa codziennie (od 1902 roku), w sezonie letnim (marzec - październik) od 7:00 do 23:00, natomiast w sezonie zimowym (listopad - luty) od 7:00 do 21:00, bilet na przejazd u kierowcy (w obie strony) kosztuje 5,15€ (w cenę wliczony punkt widokowy). Punkt widokowy czynny w godzinach 9:00 - 23:00 (w sezonie zimowym do 21:00).

  • Elevador da Glória - kolejka linowa działająca już od 1885 roku, Czynna codziennie, w godzinach: poniedziałek - czwartek 7:15 - 23:55, piątek 7:15 - 00:25, sobota 8:45 - 00:25, niedziela i święta 9:15 - 11:55; Koszt biletu u motorniczego wynosi 3,70€.

  • Elevador da Bica - kolejka działa od 1892 roku, obecnie korzystać z niej można od poniedziałku do soboty od 7:00 do 21:00 oraz w niedzielę i święta od 9:00 do 21:00. Koszt biletu kupowanego u kierowcy wynosi 3,70€.

  • Elevador do Lavra - kolejka działająca od 1884 roku, dzisiaj funkcjonuje codziennie, od poniedziałku do soboty można z niej korzystać w godzinach: 7:50 - 19:55, a w niedzielę i święta od 9:00 do 19:55. Bilet na przejazd u kierowcy kosztuje (tyle samo co w przypadku windy Gloria i Bica) 3,70€.

Lizbońskie historyczne tramwaje

Jednym z najczęściej pojawiającym się motywów na zdjęciach oraz pocztówkach z Lizbony jest żółty tramwaj. Tramwaje w stolicy Portugalii pojawiły się już w 1873 roku, chociaż początkowo były ciągnięte po torach przez konie. W 1901 roku tramwaje zostały podłączone do sieci elektrycznej, a trochę ponad 50 lat później w mieście działało blisko 30 linii. Rozwój metra powoli zmniejszał znaczenie sieci tramwajowej aż do momentu likwidacji większości linii.

Dziś w Lizbonie działa 5 linii tramwajowych, które w większości obsługiwane są przez historyczne małe tramwaje o nazwie Remodelado i służą bardziej za atrakcję turystyczną niż realną część transportu miejskiego wykorzystywaną przez mieszkańców.

Najbardziej znaną historyczną linią tramwajową jest linia 28. W trakcie 45 minutowego przejazdu przejedziemy przez wiele historycznych dzielnic, takich jak Alfama, Estrela, Sao Bento czy Graca. Tramwaj przejeżdża obok katedry i przez plac Portas do Sol, skąd możemy spacerem udać się na zamek św. Jerzego. Tramwaje Remodelado są oryginalne. Ulepszono tylko część ich mechanizmów, takich jak np. hamulce. W trakcie jazdy pod górę tramwajem często rzuca, pamiętajmy żeby się mocno trzymać. Miejsca siedzące są drewniane i mało wygodne, mają jednak swój niepowtarzalny klimat. W sezonie tramwaje są niemal zawsze zapchane, z reguły jedyną szansą na zajęcie miejsca siedzącego jest wejście na pierwszym przystanku.

Tramwaje linii 28 zaczynają jeździć o 5:00 a kończą o 23:00. W środku dnia w ciągu godziny tramwaje odjeżdżają kilkukrotnie.

Więcej: Rozkład jazdy linii 28 Martim Moniz - Prazeres / Rozkład jazdy linii 28 Campo Ourique (Prazeres) - Martim Moniz.

Inne linie tramwajowe

  • 12 - czterokilometrowa linia tramwajowa wykonująca kółko po Alfamie i Baixie. Tramwaj ma część trasy wspólnej z tramwajem 28, cały przejazd trwa około 20 minut. Linia ta jest często mniej zatłoczona i możliwe jest znalezienie miejsca siedzącego przed wjechaniem do Alfamy.
  • 15 - linia obsługiwana przez nowoczesne tramwaje niskopodłogowe. Przejeżdża nabrzeżem z centrum Lizbony do dzielnicy Belém.
  • 18 - tramwaj numer 18 rusza ze stacji Cais do Sodré i jedzie do dzielnicy Ajuda, gdzie znajdują się pałac Palácio Nacional da Ajuda oraz ogród botaniczny (Jardim Botânico da Ajuda)
  • 25 - jeździ na trasie: Campo Ourique (Prazeres) - Martim Moniz.

Bilet możemy zakupić w tramwaju u kierowcy (wersja droższa) lub skorzystać ze środków nabitych na kartę przedpłaconą. W przypadku tramwaju jadącego do Belém możliwy jest zakup bilety w maszynie w pojeździe. W zatłoczonym tramwaju uważajmy na kieszonkowców.

Ceny biletów na komunikację miejską w Lizbonie

  • jednorazowy przejazd tramwajem / autobusem / metrem z kartą Viva viagem card / 7 colinas - 1,45€
  • jednorazowy przejazd tramwajem / autobusem / metrem z opcją zapping (z kartą Viva viagem card / 7 colinas) - 1,30€
  • bilet na autobus kupiony u kierowcy - 1,85€
  • bilet na tramwaj kupiony u kierowcy - 2,90€
  • bilet na windę (w jedną stronę) w opcji zapping - 1,30€
  • bilet na windę Santa Justa kupiony u kierowcy (dostępny tylko w dwie strony) - 5,15€
  • bilet na pozostałe windy (Gloria, Bica, Lavra) kupiony u kierowcy - 3,70€
  • bilet 24-godzinny (metro, autobusy, tramwaje, windy) - 6,15€
  • bilet 24-godzinny (tramwaje, metro, windy, autobusy) + promy Transtejo do Cacilhas - 9,15€

Reklama


Zobacz nasze inne artykuły z Lizbony

Zobacz nasze inne artykuły z Portugalii