1. Strona główna
  2. Szwecja
  3. Sztokholm

Metro w Sztokholmie

1

Sztokholmskie metro służy nie tylko do codziennego transportu, ale ma również swój niepowtarzalny klimat, a sami mieszkańcy miasta z dumą nazywają je najdłuższą galerią sztuki na świecie (o długości 110 km!).

Samo metro powstało w 1950 roku, a jego prawie wszystkie stacje (a jest ich 100, z czego 47 znajduje się pod ziemią) zostały w najróżniejszy sposób udekorowane - rozpoczynając od umieszczenia w środku rzeźb oraz tematycznych wystaw, a na przerobieniu wnętrz wielu stacji na kolorową jaskinię kończąc.

Sami odwiedziliśmy kilkanaście stacji (specjalnie rozpoczęliśmy ich przegląd wcześnie rano, aby nie spotkać na swojej drodze wielu podróżnych) i przygotowaliśmy opis kilku stacji, które nam najbardziej przypadły do gustu.

T-Centralen (wszystkie linie)

Jest to główna stacja metra w Sztokholmie, z którego codziennie korzysta blisko 170 tys. osób i znajduje się w samym centrum miasta.

Stacja T-Centralen jest podzielona na dwie platformy - jedna (obsługująca linię czerwoną i zieloną) ma ścianę mozaikową, a druga (linia niebieska) wygląda jak niebieska jaskinia wydrążona w skalę.

stacja T-Centralen w Sztokholmie


stacja T-Centralen w Sztokholmie

Tekniska högskolan (linia czerwona)

Surowa stacja w stylu skalnym - która nawiązuje do rozwoju technicznego kraju, i znajduje się niedaleko wyższej uczelni technicznej - Królewskiego Instytutu Technologicznego (Royal Institute of Technology).

Brak kolorów nadaje jej unikalny klimat, i naprawdę można poczuć się jak we wnętrzu skały.

stacja Tekniska högskolan w Sztokholmie


stacja Tekniska högskolan w Sztokholmie

Stadion (linia czerwona)

Najbardziej kolorowa ze stacji, które odwiedziliśmy - znajduje się niedaleko stadionu olimpijskiego. Na środku stacji w oczy rzuca się tęcza wymalowana w skalnej bryle, kolorowe odznaczenia oraz małe herby klubów. Chociaż te ostatnie są na tyle małe, że rzucą się w oczy raczej tylko kibicom sportowym lub fanom heraldyki ;)

stacja Stadion w Sztokholmie


stacja Stadion w Sztokholmie

Rådhuset (linia niebieska)

Jedna z naszych ulubionych stacji, o czerwonej skalnej konstrukcji - która podobno nawiązuje do wnętrza wulkanu, jednak nam się skojarzyła bardziej ze skalną powierzchnią planety Mars.

stacja Rådhuset w Sztokholmie


stacja metra w Sztokholmie - Rådhuset

Fridhemsplan (linia niebieska oraz czerwona)

Kolejna stacja metra, która składa się z dwóch platform. Na jednej znajdziemy m.in. oryginalne terakotowe rzeźby na ścianach oraz rzeźby nawiązujące do morza, a druga jest w typie skalnym - jednak wyróżnia się kolorem zielonym.

stacja metra Fridhemsplan w Sztokholmie


stacja metra Fridhemsplan w Sztokholmie

Kungsträdgården (linia niebieska)

Stacja początkowa niebieskiej linii, która charakteryzuje się wystawą historycznych elementów pozostałych po przebudowie centrum Sztokholmu (m.in. pozostałości po Pałacu Delagardieska).

Nad stacją znajduje się park o tej samej nazwie.

Kungsträdgården - stacja metra w Sztokholmie


Kungsträdgården - stacja metra w Sztokholmie

Thorildsplan (linia zielona)

Ostatnia ze stacji, którą opiszemy, jest całkowicie odmienna od wcześniej przedstawionych. Po pierwsze - znajduje się na powierzchni, a po drugie - kafelkowe ściany nawiązują do.. gier komputerowych!

Całość jest bardzo odważna i wygląda bardziej na projekt graffiti niż na stację metra niemal w samym centrum dużego europejskiego kraju. Nam się spodobało!

Thorildsplan - metro w Sztokholmie

Na zakończenie

Metro w Sztokholmie jest zdecydowane warte polecenia, tym bardziej, że czasem wystarczy przejechać stację dalej od naszej stacji docelowej, aby zobaczyć coś unikalnego. Korzystaliśmy z kolejek podziemnych w większości dużych miast europejskich, jednak tak świetnego klimatu nie doświadczyliśmy nigdzie!

Niestety, z metra korzysta bardzo dużo osób, jeśli więc chcemy w spokoju pokręcić się i porobić zdjęcia najlepiej wstać rano (np. o 6) i przejechać się wtedy niemal pustą kolejką. My zwiedzaliśmy w niedzielę, a mimo to najdłużej czekaliśmy na przyjazd kolejnego pociągu około 8 minut.