Podróże po Europie

Gdzie spać w Sztokholmie? Najlepsze dzielnice i polecane noclegi

Ostatnia aktualizacja: 14 marca 2024

Sztokholm należy do najdroższych miast w Europie - i dotyczy to również, a może przede wszystkim, noclegów. W sezonie turystycznym ceny hoteli z prywatną łazienką, w odległości krótkiego spaceru od historycznej części miasta, są wysokie i potrafią w przeliczeniu zaczynać się od około 600 zł za najtańsze opcje. Poza sezonem lub w przypadku ofert promocyjnych ceny bywają dużo niższe, ale naszym zdaniem bez względu na czas przyjazdu warto rozpocząć poszukiwania miejsca do spania odpowiednio wcześniej.

Stolica Szwecji należy do naszych ulubionych miast i na przestrzeni lat odwiedzaliśmy ją kilkukrotnie, zatrzymując się przy tym w różnych jej zakątkach. Na podstawie własnych doświadczeń odpowiadamy gdzie nocować w Sztokholmie i opisujemy nasze ulubione dzielnice oraz prezentujemy wybrane noclegi.

W jakich dzielnicach spać w Sztokholmie?

Szukając noclegu w szeroko rozumianym centrum musimy zdecydować się na jakim typie okolicy nam zależy. Historyczne centrum jest ciche i spokojne, dzielnica Norrmalm jest pędzącym centrum miasta, Kungsholmen znane jest z kilku budżetowych opcji, Södermalm to dziś skupisko modnych knajpek, a dzielnicy Vasatan bliżej do typowej miejskiej sypialni.

Porada od nas: Jeśli znajdziecie nocleg w cenie znacząca niższej od innych w tej samej okolicy, dokładnie wczytajcie się w charakterystykę pokoju. W Sztokholmie część obiektów posiada pokoje w piwnicach oraz pokojach bez okien. Jeśli nie będzie Wam to przeszkadzać, można sporo zaoszczędzić.

Gamla Stan - nocleg na Starym Mieście

Historyczne stare miasto jest ciekawym rozwiązaniem dla turystów z większym budżetem, którym zależy na chłonięciu atmosfery dawnego Sztokholmu.

Warto jednak pamiętać, że większość miejsc noclegowych znajduje się w historycznych budynkach, stąd czasem brak wind i małe rozmiary pomieszczeń. Co równie ważne, nie zawsze będziemy mieć blisko do najbliższej stacji metra, a niektóre największe atrakcje w Sztokholmie położone są poza centrum i musimy się do nich dojechać. Więcej o ciekawych miejscach na starówce przeczytacie w naszym artykule Stare Miasto (Gamla Stan) w Sztokholmie.

Sztokholm - gdzie spać w Gamla Stan?

• Jeśli współdzielona łazienka nie jest problemem, dobrym pomysłem na nocleg jest Urban Hostel Gamla Stan. Znajduje się on w świetnej lokalizacji i w przeciwieństwie do stereotypowego hostelu oferuje dobre warunki, a goście nie narzekają na jego czystość.
  • Do najlepiej ocenianych miejsc należy hotel Lady Hamilton, który oferuje świetny komfort za typową dla starego miasta - czyli wysoką - cenę. W koszt noclegu wliczone jest śniadanie.
  • Do "nieco" bardziej budżetowych opcji z prywatna łazienka należy Old Town Stay Hotel - tutaj musimy liczyć się z tym, że najtańsze pokoje nie mają okien. Jest to frustrujące, ale napiszemy szczerze, że sami podczas pierwszych odwiedzin Sztokholmu ponad 10 lat temu spaliśmy właśnie w takich warunkach i biorąc pod uwagę oszczędność, którą mogliśmy przeznaczyć na atrakcje, nie żałujemy tej decyzji.
  • Świetnym położeniem charakteryzuje się At Old Town Aparthotel - hotel apartamentowy oferujący umiarkowane, jak na tę część miasta, ceny.
  • tu znajdziecie więcej noclegów na obszarze Gamla Stan

Gdzie nocować w Sztokholmie blisko najważniejszych atrakcji? Norrmalm i Vasatan!

Norrmalm to rozciągająca się na północ od starego miasta dzielnica będąca współczesnym centrum miasta. Znajdują się tu centra handlowe, dworce (to tu wysiądziemy przyjeżdżając do Sztokholmu z lotniska), siedziby firm i masa lokali gastronomicznych. Wybór miejsc noclegowych jest tu bardzo zróżnicowany - od dużych hoteli po mniejsze hostele. Najlepsze cenowo oferty znajdziemy w północnej części Norrmalm. Nie jest tu jednak tanio, bo w tej okolicy zatrzymują się osoby przyjeżdżające do Sztokholmu w celach służbowych.

My raz spaliśmy w Norrmalm nieopodal jednej z głównych ulic Sztokholmu - Sveavägen - i byliśmy zadowoleni z lokalizacji oraz okolicy. Do historycznego centrum chodziliśmy pieszo, ale moglibyśmy równie dobrze korzystać z szybszej komunikacji.

Dalej na północ od Norrmalm rozciąga się bardziej mieszkalna dzielnica Vasatan, będąca jej jakby naturalnym przedłużeniem. Znajdziemy tu więcej opcji noclegowych w nieco niższej cenie (choć nie dużo niższej), ale aby dostać się do centrum będziemy musieli korzystać z transportu publicznego. No i generalnie nie jest wcale tanio.

Gdzie spać w Sztokholmie - Norrmalm

• Do budżetowych opcji w tej okolicy należy Generator Stockholm, którego ceny najtańszych pokoi niejednokrotnie pozytywnie nas zaskoczyły. Ich najbardziej budżetowe pokoje to typowa opcja oszczędnościowa z surowym wystrojem i piętrowymi łóżkami, ale w niezłej relacji ceny do standardu i lokalizacji. Główne dworce znajdują się w zasięgu krótkiego spaceru.
  • Dla czytelników poszukujących warunków bardziej hotelowych dobrym wyborem może być Best Western Kom Hotel Stockholm, posiadający jeden z lepszych stosunków ceny do jakości i lokalizacji w tej części miasta. My często zatrzymujemy się w obiektach tej sieci, ponieważ niemal zawsze mają śniadanie wliczone w cenę i jest w nich schludnie. Z jednej strony jest to sieć raczej budżetowa, więc nie spodziewajmy się luksusów, ale w Sztokholmie ma bardzo wysokie ceny. Swoją drogą hoteli Best Western w tej okolicy jest kilka.
  • Przykładem obiektu oferującego bardziej przyjazne ceny jest Birka Hostel. Dostępne są w nim pokoje ze współdzieloną i prywatną łazienką. Całkiem niedaleko znajduje się stacja metra.
  • na tej stronie znajdziecie więcej noclegów na obszarze Norrmalm
  • Do popularniejszych obiektów w Vasatan należy Birger Jarl - jest on oddalony o około 300 m od stacji metra Rådmansgatan. Czasami pojawiają się u nich ciekawe promocje na ich najmniejsze pokoje.
  • sprawdźmy więcej noclegów w dzielnicy Vasatan
Pamiętajmy, że centrum jest całkiem inna niż nieco senna starówka. Wszyscy się tu spieszą i panuje ciągły harmider podobny do innych dużych metropolii.

Kungsholmen - noclegi w bardziej budżetowych cenach

Dzielnica Kungsholmen znajduje się na wyspie o tej samej nazwie i leży na północny zachód od starego miasta (rozciąga się za sztokholmskim ratuszem).

Dzielnica jest dobrze skomunikowana z historycznym starym miastem siecią tramwajową oraz metrem. Jeśli znajdziemy nocleg w jej wschodniej części, do centrum spokojnie dojdziemy nawet pieszo. Znajdziemy tu ciszę i spokój, parki, no i tani sklep Lidl. Dla wielu turystów zaletą Kungsholmen jest większy wybór tańszych noclegów, choć nie powinniśmy spodziewać się w nich luksusów. My raz zatrzymaliśmy się w Kungsholmen i byliśmy bardzo zadowoleni - mieliśmy łatwy dostęp do sklepów oraz restauracji nastawionych na miejscowych, a zapłaciliśmy znacznie mniej niż w centrum.

Gdzie spać w Sztokholmie - Kungsholmen

• Budżetowym wyborem jest tu City Hostel, oferuje on jednak przede wszystkim pokoje ze współdzieloną łazienką. Jest za to naprawdę tani jak na tutejsze warunki! Obiekt oddalony jest o odległość krótkiego spaceru od dworca autobusowego oraz kolejowego.
  • Wielu młodszych turystów zatrzymuje się w hostelu Nomad Cave, jednak gdy ostatnio sprawdzaliśmy dostępne w nim były wyłącznie łóżka w salach wieloosobowych.
  • Dużo wyższe ceny, ale i lepszą jakość, odnajdziemy w kolejnym z obiektów sygnowanych marką Best Western: Aiden by Best Western Stockholm City - niedaleko znajduje się stacja metra, ale osoby w dobrej formie fizycznej dojdą stąd w 30 minut do Gamla Stan.
  • Sprawdź noclegi na obszarze Kungsholmen
Na terenie dzielnicy Kungsholmen odnajdziemy najpiękniejsze stacje sztokholmskiego metra

Södermalm - dla miłośników życia nocnego

Södermalm to duży okręg (wyspa) na południe od Gamla Stan. Wschodnia część Södermalm znana jest obecnie jako popularne miejsce pełne modnych knajpek oraz życia nocnego. Plusem tego obszaru jest na pewno większy wybór noclegów w rozsądnych jak na Sztokholm cenach - jest ich tu nieco więcej niż w innych centralnych dzielnicach, ale taniej niż w Kungsholmen raczej nie będzie. Z perspektywy turysty warto też wspomnieć o muzeum Fotografiska oraz kilku miejscach do podziwiania panoramy miasta.

Największa wadą Södermalm jest dostęp do komunikacji miejskiej - w zasięgu krótkiego spaceru od wybranego miejsca będziemy mieć zazwyczaj wyłącznie autobus.

Sztokholm - gdzie nocować w Södermalm

• Przykładem niezłego hotelu, w którym czasem pojawiają się promocje, jest Skanstulls Hostel - warto jednak mieć na uwadze, że najlepsze cenowo oferty dotyczą często pokoi bez okien. Minusem noclegu w północnej części jest też to, że w przypadku zwiedzania pieszego będziemy musieli wchodzić pod górę.
  • Do bardziej budżetowych, lecz jednocześnie komfortowych opcji należy Ersta Konferens & Hotell - najlepsze ceny dotyczą pokoi ze współdzieloną łazienka, ale pokoje z prywatną łazienką też są w rozsądnych cenach. W cenę każdego noclegu wliczone jest śniadanie.
  • Bardziej oryginalnym sposobem na tańsze zakwaterowanie może być nocleg... w kajucie. Statek zamieniony na hostel o nazwie STF Rygerfjord Hotel & Hostel stoi zacumowany na zachód od Gamla Stan.
  • tu znajdziecie więcej opcji noclegowych na obszarze Södermalm

Östermalm - nocleg w najmodniejszej dzielnicy Sztokholmu

Ta modna dzielnica pełna drogich marek rozciąga się na północ od wyspy Djurgården i na wschód od Norrmalm. Östermalm to ekskluzywne hotele wzdłuż promenady i butikowe hostele/hotele dalej na północ. Trudno nam będzie znaleźć tu budżetowy nocleg, a jeśli już, powinniśmy szukać w północno wschodnich zakątkach dzielnicy. Trzeba jednak założyć, że to jeden z najdroższych obszarów w stolicy Szwecji i tanio nie będzie - a może nawet drożej niż na terenie Gamla Stan.

Jeśli jednak budżet nam na to pozwala, Östermalm może być jednym z lepszych wyborów. Leży pomiędzy historycznym centrum oraz pełną muzeów wyspą Djurgården, a do tego będziemy mieć blisko do przystani promowej statków turystycznych. No i jest tu po prostu przyjemnie oraz miło dla oka. Minusem jest zaledwie jedna stacja metra w północno-zachodniej części dzielnicy - do wyboru mamy za to autobusy lub tramwaj jadący wzdłuż wody.

Gdzie nocować w Sztokholmie - Östermalm

Biorąc pod uwagę skupisko atrakcji najlepszym miejscem na zakwaterowanie w Sztokholmie wydaje się wyspa Djurgården. Niestety, niemal nie ma na niej obiektów noclegowych! Do nielicznych wyjątków należy świetnie oceniany Backstage Hotel Stockholm

Gdzie spać w Sztokholmie w mniejszym budżecie - pomysły na tańsze noclegi w Sztokholmie

Zasada szukania budżetowego noclegu w Sztokholmie wymaga pójścia na pewne ustępstwa. Dla przykładu drogi hotel Rex Petit oferuje tańsze pokoje w piwnicach, oczywiście bez okien. Taki pokój ze śniadaniem dla dwóch osób w szczycie sezonu może kosztować w przeliczeniu około 500 zł za dobę, a poza sezonem około 300 zł. Hotel znajduje się dość blisko centrum i osoby lubiące spacery nie muszą korzystać z komunikacji publicznej.

Trzeba jednak brać pod uwagę specyfikę - pokoje są bardzo małe, ciemne i dla wielu osób mogą być po prostu nieakceptowalne. Z drugiej strony, odległość i świetna oferta śniadaniowa może dla innych przeważyć szalę na plus.

Tańsze opcje posiadają dostęp do współdzielonej łazienki, a młodsi odwiedzający mogą zdecydować się na nocleg w pokojach wieloosobowych. Przykłady najtańszych obiektów przedstawiliśmy opisując dzielnicę Kungsholmen.

Innym sposobem na bardziej budżetowe zakwaterowanie są noclegi w kajutach na statkach. W poprzednim akapicie wspomnieliśmy o przykładzie takiego noclegu, innym jest np. M/S Birger Jarl - Hotel & Hostel zacumowany tuż obok Muzeum Fotografii Fotografiska. Ten hostel jest jednak zdecydowanie gorzej oceniany. Niektóre z kajut posiadają prywatną łazienkę.

Gdzie spać w Sztokholmie - praktyczne wskazówki przy szukaniu noclegu w stolicy Szwecji

• Zawsze sprawdźmy odległość do planowanych atrakcji i przystanków komunikacji miejskiej, a także położenie mostów. Dla przykładu, piesze dostanie się z okolic Djurgården do starego miasta wymaga blisko godzinnego spaceru.
  • Jeśli zależy nam na cenie i dobrych warunkach, powinniśmy rozważyć noclegi ze współdzieloną łazienką. Noclegi tego typu są zdecydowanie tańsze i to nawet w droższych lokalizacjach.
  • Nie zawsze hotele są najlepszym wyjściem. W wielu hostelach odnajdziemy lepszą jakość i czystość niż w gwiazdkowym hotelu.
  • Sieć sztokholmskiego metra jest rozwinięta i posiada 100 stacji, więc jeśli i tak planujemy zakup drogiego biletu dziennego, warto zacząć poszukiwania noclegu w dalszych dzielnicach, ale w okolicy przystanku podziemnej kolejki.
  • Z drugiej strony, jeśli jedziemy we dwójkę i nasz plan zwiedzania pozwala na poruszanie się jedynie pieszo, to znajdując nocleg bliżej centrum na bilecie dziennym zaoszczędzimy około 115 zł (na parę), a na bilecie 72-godzinnym około 230 zł (na parę).
  • W wielu krajach hotelowe promocyjne śniadanie nie jest warte wyższej ceny. W przypadku sztokholmskich cen śniadanie w hotelu może okazać się bardziej opłacalne niż samodzielne zakupy w sklepach. Oczywiście tylko wtedy, gdy hotel/hostel oferuje pełne śniadanie, a nie pojedyncze ciastko cynamonowe.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)