Podróże po Europie

Gdzie spać w Bolonii? Najlepsze dzielnice i polecane noclegi

Ostatnia aktualizacja: 12 marca 2024

Bolonia zachęcą do odwiedzin swoimi atrakcjami, wspaniałą kuchnią i względnie tanimi lotami z Polski. Niestety, to co może zepsuć nam dobry nastrój, to ceny noclegów. Stolica regionu Emilia-Romania, oprócz bycia popularnym kierunkiem turystycznym, jest jednocześnie ważnym włoskim centrum kulturalnym i biznesowym, gdzie odbywają się liczne targi branżowe.

Dla turystów oznacza to, że zapotrzebowanie na noclegi w tym mieście jest duże przez cały rok i nawet poza sezonem ceny nie spadają tak bardzo, jak w miastach nastawionych głównie na turystów. Nie zmienia to jednak faktu, że w okresie od drugiej połowy czerwca do początku września wybór jest najmniejszy i ceny są najwyższe.

A gdzie nocować w Bolonii, aby nasz wyjazd był udany? Na to pytanie odpowiadamy w naszym przewodniku, który stworzyliśmy na podstawie naszych własnych doświadczeń z kilkukrotnych odwiedzin tego urokliwego miasta.

W jakich dzielnicach najlepiej spać w Bolonii?

Historyczne centrum miasta

Większość turystów wpada do miasta na krótko, więc najlepszą odpowiedzią na pytanie gdzie nocować w Bolonii będzie historyczne centrum, czyli Centro Storico. Chociaż bolońska starówka rozciąga się na stosunkowo rozległym obszarze mieszczącym się wewnątrz dawnych murów miejskich, spokojnie wszędzie dostaniemy się pieszo (jednak w przypadku niektórych noclegów może nam to zająć trochę więcej czasu).

W granicach historycznego centrum odnajdziemy niemal wszystkie największe atrakcje Bolonii, dlatego pod kątem logistyki trudno o lepsze miejsce. Warto jednak pamiętać, że noclegi w centrum są najdroższe. My mieliśmy szansę odwiedzić Bolonię kilkukrotnie i tylko dwa razy udało nam się znaleźć nocleg na naszą kieszeń w Centro Storico, choć za pierwszym razem warunki były dyskusyjne!

Gdzie spać w Bolonii - polecane opcje w historycznym centrum

• Do najpopularniejszych miejsc noclegowych w centrum należy Hotel Centrale, położony zaledwie kawałek od placu Maggiore (Piazza Maggiore). W cenę wliczone jest urozmaicone śniadanie. Pokoje są nowoczesne, ale cena jest umiarkowanie wysoka. Z tego co wiemy, zatrzymało się w nim sporo naszych czytelników.
  • Bardziej kameralne warunki, i umiarkowane jak na centrum ceny, znajdziemy w pensjonacie Bibliò Rooms Guesthouse. Bez problemu dojdziemy stąd pieszo do największych atrakcji. Podczas naszego ostatniego wyjazdu mieliśmy okazję się w nim zatrzymać i byliśmy zadowoleni - zarówno z lokalizacji, jak i standardu.
  • Szukając czegoś w nieco niższym budżecie możemy sprawdzić ceny w B&B Chez Moi - obiekt zbiera świetne recenzje wśród polskich turystów, a jego cena jak na Bolonię potrafi pozytywnie zaskoczyć.
  • tu znajdziecie więcej noclegów w historycznym centrum
Wskazówka praktyczna: Niektóre pensjonaty i apartamenty znajdują się w historycznych budynkach i nie zawsze będzie w nich funkcjonowała winda.

Okolice głównego dworca kolejowego

Jeśli Bolonia nie jest naszym jedynym celem w podróży i chcielibyśmy odwiedzić inne miasta regionu Emilia-Romania, takie jak Ferrara, słynąca z produkcji octu balsamicznego Modena czy wypełniona wczesnochrześcijańskimi kościołami Rawenna, warto rozważyć nocleg w okolicy głównego dworca kolejowego (Stazione di Bologna Centrale).

Warto jednak pamiętać, że okolica dworca nie jest już tak urocza jak stare miasto. Noclegi w lepszych cenach znajdziemy na północ od dworca - już w obrębie dzielnicy mieszkalnej Bolognina (o której w następnym punkcie). Niestety, dojście stamtąd do historycznego centrum może nam zająć ponad 30 minut.

My zatrzymaliśmy się niedaleko dworca w trakcie jednego wyjazdu, podczas którego Bolonia służyła nam również jako baza wypadowa, więc wygodnie mogliśmy z samego rana udawać się na dworzec i wracać bardzo późno.

Bolonia - gdzie spać w okolicy dworca kolejowego?

• My zatrzymaliśmy się w nowoczesnym hostelu The Social Hub Bologna, który wystrojem i atmosferą celuje w nieco młodszą publikę. Ceny w nim są dziś jednak sporawe - podczas naszych odwiedzin było tu znacznie taniej. Mimo wzrostu cen, sam obiekt możemy polecić, ale nie powinniście oczekiwać wysokiego standardu - jest po prostu schludnie.
  • Do najlepiej ocenianych obiektów przy samym dworcu należy binariouno, będący jednocześnie jednym z najdroższym w tej okolicy. Jego zaletą jest fakt, że znajduje się "po dobrej stronie dworca".
  • Znajdź inne noclegi w okolicy głównego dworca kolejowego
Nasze doświadczenie: Okolica dworca, jak to najczęściej bywa we włoskich miastach, nie należy może do najbardziej uroczych, ale oprócz samych peronów osobiście nie mieliśmy żadnej nieprzyjemnej sytuacji. Nieco inaczej wyglądały nasze doświadczenia wcześnie rano na peronie, gdzie byliśmy notorycznie zaczepiani.

Bolognina - bardziej budżetowe noclegi w lokalnej atmosferze

W poprzednich punktach opisaliśmy gdzie nocować w Bolonii jeśli mamy odpowiednio wysoki budżet i zależy nam głównie na bliskości zabytków. Alternatywą do historycznego centrum jest dzielnica Bolognina, która rozciąga się na północ od dworca kolejowego. Obszar ten słynie z wielu lokali gastronomicznych i rozbudowanego życia nocnego. My zatrzymaliśmy się tam szukając noclegu na jedną noc podczas dłuższej podróży po Włoszech, którą kończyliśmy na tutejszym lotnisku. I okazało się, że był to świetny wybór - bo zapłaciliśmy mniej, mogliśmy zjeść taniej w restauracji nastawionej na miejscowych, a do Centro Storico dojechaliśmy komunikacją publiczną za zaledwie 1,30€ (obecnie pojedynczy przejazd kosztuje jednak 1,50€). Niestety, w sezonie tutejsze ceny potrafią być zbliżone do tych w centrum.

Bolognina, czyli gdzie spać w Bolonii poza utartym szlakiem

Mieszkanie w którym się zatrzymaliśmy zniknęło już jakiś czas temu z oferty, ale dzielnica ta pełna jest miejsc noclegowych na różną kieszeń. Do ciekawszych opcji należą:

• Bed and Breakfast Arcobaleno - typowy włoski pensjonat typu b&b: mieszkanie przekształcone na cele hotelowe z wystrojem pamiętającym lata minione, ale w cenę wliczone jest śniadanie, a całość obsługiwana przez serdecznego właściciela.
  • Best Western City Hotel - hotel sieci, z której usług często korzystamy - według nas mają oni dobry stosunek ceny do jakości, ale bywalcy butikowych hoteli będą raczej kręcić nosem na wystrój i standard.

Na co zwrócić uwagę szukając noclegu w Bolonii?

• Winda - jeśli mamy ze sobą dużo bagażu lub fizycznie nie czujemy się na siłach by wdrapywać się każdego dnia na wysokie piętro sprawdźmy, czy w budynku jest winda. W historycznym centrum, w przypadku starych budynków, nie jest to normą.
  • Ogrzewanie - sprawdzenie opinii gości na temat ogrzewania w sezonie zimowym to jedna z rzeczy, o której mało który turysta pomyśli planując odwiedziny we Włoszech poza sezonem. W Bolonii, i generalnie na północy Włoch, od listopada do lutego jest zimno - w nocy temperatura potrafi zbliżać się do 0. W przypadku noclegów bez ogrzewania lub w słabo docieplonych budynkach jest wtedy bardzo chłodno, co zdecydowanie może popsuć nam wyjazd. Zdarzyło nam się spać w kiepsko ogrzanych, starych budynkach, i do łazienki musieliśmy chodzić w kurtkach.
  • Odległość do dworca głównego - jeśli Bolonia jest dla nas równocześnie bazą wypadową do innych miast regionu warto sprawdzić, ile czasu zajmie nam dostanie się na dworzec, szczególnie jeśli planujemy wyruszać rano.
  • Śniadanie - jeśli śniadanie jest tym, co ma nas przekonać do noclegu w danym miejscu, sprawdźmy dokładnie opinie gości i poszukajmy zdjęć śniadania w serwisie rezerwacyjnym. We Włoszech nie jest niczym dziwnym, że na śniadanie dostaniemy jedynie pakowane słodkie ciastko, słodki sok i kawę. W takim wypadku lepiej znaleźć hotel bez śniadania i samodzielnie kupić świeże produkty.

Baza noclegowa w Bolonii

Według serwisu Booking w Bolonii znajduje się ponad 1700 obiektów noclegowych: apartamentów, pensjonatów, B&B, hosteli i gwiazdkowych hoteli.

Szukając noclegu warto wziąć pod uwagę to, w jaki sposób przyznawane są gwiazdki we włoskich hotelach. Żeby otrzymać odpowiednią liczbę gwiazdek hotel musi spełnić szereg wymogów infrastrukturalnych, takich jak winda, odległości czy łazienka na określoną liczbę pokoi. Wymagania te nie dotyczą czystości czy ogólnej jakości. W wielu przypadkach zadbane pensjonaty czy noclegi typu B&B (bed and breakfast) będą znacznie przyjemniejsze, a nierzadko tańsze.

Warto wiedzieć, że noclegi typu B&B to z reguły duże mieszkania lub całe piętra w historycznych budynkach zamienione na miejsca noclegowe. Plusem są często właściciele, którzy są mili i bardzo pomocni. Oczywiście, nie jest to normą i warto przed wyborem noclegu sprawdzić komentarze wcześniejszych gości.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)