Podróże po Europie

Gdzie spać w Wenecji? Najlepsze miejsca i sprawdzone noclegi

Ostatnia aktualizacja: 14 grudnia 2023

Gdzie spać w Wenecji? To pytanie spędza sen z powiek wielu turystom pragnącym odwiedzić to słynne miasto. Najlepszym wyborem jest historyczne centrum, składające się z różnorodnych dzielnic. Alternatywą jest nocowanie w Mestre, położonym na lądzie, skąd w około kwadrans dotrzemy do Wenecji pociągiem lub autobusem, a nawet na jednej z wysp.

Wenecja należy do naszych ulubionych miast i odwiedzaliśmy ją wielokrotnie. Nocowaliśmy zarówno w historycznym centrum, jak i w Mestre, a nawet dojeżdżaliśmy z oddalonych miast. Nasze doświadczenia zebraliśmy w tym przewodniku, który pomoże Ci wybrać najlepsze miejsce na nocleg w Wenecji. W artykule przedstawiliśmy najciekawsze miejsca do spania w Wenecji oraz sporządziliśmy listę rekomendowanych hoteli i obiektów noclegowych, z których wiele zostało sprawdzonych zarówno przez nas, jak i naszych czytelników.

Nie ma co się oszukiwać - noclegi w Wenecji są drogie, a warunki nie zawsze będą adekwatne do wydanych pieniędzy. Co więcej, w porównaniu z innymi włoskimi miastami, ceny w Wenecji zimą nie obniżają się aż tak drastycznie, szczególnie w okresie karnawału - choć, co oczywiste, są niższe niż w sezonie letnim. Naszym zdaniem, warto zacząć szukać noclegu w Wenecji odpowiednio wcześnie i polować na promocje, ponieważ możliwe jest znalezienie bardziej rozsądnych ofert nawet na sezon letni.

Noclegi w Wenecji - co warto wiedzieć?

Nim rozpoczniemy poszukiwania noclegu, powinniśmy wiedzieć, że Wenecja składa się z:

• Historycznej Wenecji, położonej na wielu połączonych ze sobą wyspach Laguny Weneckiej - to właśnie ta część Wenecji jest celem turystów.
  • Obszaru kontynentalnego o nazwie Mestre, charakteryzującego się współczesną zabudową, która nie ma nic wspólnego z historycznymi budynkami i kanałami znanymi z pocztówek.
  • Pozostałych wysp Laguny Weneckiej, takich jak m.in.: Burano, Murano, Giudecca czy Lido.

W naszym artykule przedstawimy Wam plusy oraz minusy każdego z rozwiązań, a także przedstawimy polecane noclegi.

Po historycznej części poruszać się można wyłącznie pieszo lub tramwajem wodnym, zwanym Vaporetto. Tramwaj wodny regularnie kursuje także do popularnych, okolicznych wysp. Niestety, w sezonie i na głównych trasach, statki często są przepełnione turystami.

Dojazd do Wenecji

W północno-zachodniej stronie historycznego centrum znajduje się jedyny dworzec kolejowy w historycznej części Wenecji - dworzec św. Łucji (Stazione di Venezia Santa Lucia), który oddalony jest o około 2 km od słynnego Placu św. Marka.

Główny dworzec kolejowy w części kontynentalnej nosi nazwę Venezia-Mestre. Z Mestre do Wenecji, do placu Piazzale Roma, dojedziemy też autobusem.

Gdzie spać w Wenecji i dlaczego najlepszym wyborem jest historyczne centrum?

Historyczne centrum Wenecji stanowi atrakcję samą w sobie i, jeśli Wasz budżet na to pozwala, rekomendujemy zatrzymanie się właśnie w tej części miasta. Wenecja prezentuje się najpiękniej rano lub w godzinach wieczornych, czyli przed przybyciem jednodniowych turystów i już po ich wyjeździe. Nocując w Wenecji, możemy bez pośpiechu wstać wcześniej lub spacerować do późnych godzin, a w ciągu dnia zwiedzać atrakcje. Pusty Plac św. Marka oraz kanały wyglądają zupełnie inaczej, kiedy nie są oblężone przez turystów.

Puste kanały w Wenecji o poranku

Co więcej, decydując się na pobyt w samym sercu Wenecji, zaoszczędzicie sporo czasu na dojazdach, który można wykorzystać na głębsze poznanie najciekawszych atrakcji Wenecji. Jednak pozostanie w historycznym centrum nie gwarantuje oszczędności na transporcie publicznym, ponieważ pojedynczy bilet na pociąg z Mestre kosztuje zaledwie 1,45€.

Niestety, masowa turystyka ma także swoje gorsze strony. Na wyspie mieszka coraz mniej rodowitych mieszkańców, co sprawia, że wiele obszarów po zmroku pustoszeje i jest słabo oświetlona. Jeśli Wasz nocleg znajduje się na uboczu, wracając do hotelu możecie mijać jedynie ciemne place i uliczki. Na szczęście Wenecja jest uważana za miasto całkowicie bezpieczne, więc powroty nawet późno w nocy nie powinny budzić obaw - wracaliśmy po zmroku dziesiątki razy i nigdy nie spotkaliśmy się z żadnymi problemami.

Sami najchętniej zatrzymywaliśmy się na obszarze historycznego centrum, choć zdarzało się, że z powodu ograniczonego budżetu decydowaliśmy się na nocleg poza nim i dojeżdżaliśmy. Rozumiemy, że każdy wolałby nocować w sercu Wenecji, ale jeśli ma się to odbywać kosztem budżetu na atrakcje oraz lokalne jedzenie, może lepiej nie robić tego na siłę?

Przyjazd własnym samochodem W przypadku przyjazdu własnym samochodem musimy zastanowić się nad parkowaniem. Na obrzeżach historycznej części znajdują się dwa duże parkingi wielopoziomowe - na wyspie Tronchetto oraz Garage San Marco przy Piazzale Roma. W ich okolicy znajduje się przystanek tramwaju wodnego. Są one jednak bardzo drogie i kilkudniowy pobyt może nas słono kosztować.

W jakiej dzielnicy najlepiej nocować w Wenecji?

Historyczne centrum Wenecji podzielone jest na sześć obszarów, zwanych sestieri. Sami spaliśmy w czterech z nich, a pozostałe przemierzyliśmy pieszo wzdłuż i wszerz. Zasada jest prosta: najwyższe ceny noclegów są domeną San Marco, a im dalej od tego obszaru, tym powinny być taniej. Dodatkowo, większa odległość od Placu św. Marka często wiąże się z bardziej autentyczną atmosferą i większą liczbą lokali nastawionych na miejscowych, serwujących bacari – tradycyjne weneckie przekąski.

Noclegi w historycznym centrum - o czym warto pamiętać

Jeśli będziecie mieć ze sobą ciężkie bagaże i nie jesteście w dobrej formie fizycznej, powinniście rozważyć znalezienie noclegu niedaleko przystanku tramwaju wodnego lub dworca kolejowego. Wenecja to labirynt wąskich uliczek i małych, nierównych mostków. Nawet mimo jej stosunkowo niewielkiego rozmiaru, przejście z dworca kolejowego do Placu św. Marka może zająć około 30 minut.

Warto również sprawdzić odległość od najbliższego mostu i upewnić sie, ile czasu zajmą nam spacery do największych atrakcji. Ponadto, nam nie zdarzyło się jeszcze trafić na obiekt z windą.

San Marco - nocleg w sercu miasta

Obszar San Marco rozciąga się na zachód od słynnego Placu św. Marka oraz Bazyliki św. Marka. Nie powinno nas dziwić, że jest to obszar zawsze pełen ludzi, obfitujący w liczne restauracje i hotele. Nocując w tej dzielnicy nie będziecie mieć problemu z wieczornymi powrotami i znalezieniem otwartych do późna knajpek. Jednocześnie jest to najbardziej turystyczna część miasta - raczej nie spotkacie tu wielu miejscowych ani skierowanych do nich usług, gdyż wszystko nastawione zostało na przyjezdnych.

Gdzie spać w Wenecji - sprawdzone noclegi na obszarze San Marco?

• My nocowaliśmy i mamy bardzo pozytywne wrażenia z Ca' Pedrocchi. Mimo że ceny są tu stosunkowo wysokie, udało się nam trafić na atrakcyjną promocję. W pokoju był czajnik oraz ekspres do kawy. Dla części turystów minusem może być brak windy, ale my podróżujemy z plecakami, więc dla nas to mało istotne.
  • Serenissima to świetnie oceniany obiekt oferujący śniadanie w cenie noclegu, gdzie zatrzymywali się nasi czytelnicy.

Castello - nocleg w Wenecji poza utartym szlakiem

Castello to duży i niejednorodny obszar na wschód od Placu św. Marka, rozciągający się aż do krańca Wenecji. Można go podzielić na część zachodnią do wysokości Arsenału, gdzie jest dużo knajpek i hoteli, oraz na część wschodnią. Część zachodnia jest swoistym przedłużeniem San Marco, więc wciąż jest tam drogo i turystycznie.

Część wschodnia, która powinna być już znacznie tańsza, możemy dodatkowo podzielić na część północną i południową. Część północna w okolicy Bazyliki di San Pietro di Castello jest pustawa i nawet w dzień okolica wygląda na opuszczoną. Część południowa wzdłuż ulicy Via Giuseppe Garibaldi to różne knajpki i sklepy prowadzone przez miejscowych, nastawione bardziej na Wenecjan niż turystów. Kupimy tam na przykład wino za trochę ponad euro nalewane z beczek do plastikowych butelek. Nie ma tu aż tylu opcji noclegowych co w części zachodniej, ale sama okolica jest za to bardziej autentyczna i mniej turystyczna. Dodatkową zaletą jest łatwy dostęp do przystanków tramwajów wodnych, skąd będziecie mogli wyruszyć w podróż do wysp Murano i Burano.

My sami najlepiej wspominamy noclegi we wschodniej części Castello, gdzie widzieliśmy zaledwie jeden większy mankament: słabe oświetlenie uliczek prowadzących do dalszych zakątków dzielnicy, więc po zmroku łatwo się było zgubić (a zaczynaliśmy nasze wyjazdy do Wenecji w czasach, gdy dostęp do internetu w telefonie był luksusem).

Hotel czy apartament Noclegi w Wenecji możemy podzielić na dwie główne kategorie: hotele oraz mieszkania/apartamenty. W przypadku tych pierwszych nocujemy w pokoju, a drugich otrzymujemy do dyspozycji całe mieszkanie, czasem z większą liczbą pokoi, w którym może zatrzymać się więcej osób. W Castello oferta apartamentów jest naprawdę bogata.

Gdzie spać w Wenecji - dzielnica Castello?

• Ca' 39 Malatin - świetny przykład budżetowego noclegu w Wenecji dla czterech osób (dwie sypialnie, ale druga znacznie mniejsza). Jest on oddalony o około kilometr od Placu św. Marka, więc wcale nie tak daleko, a do tego mamy dostęp do kuchni.
  • Residence Castello - zbierający dobre recenzje obiekt, zaliczający się do budżetowych.
  • Loft Ca' 39 Drasi - kolejny apartament z dostępem do kuchni - całkiem niedaleko znajdziemy przystanek tramwaju wodnego.
  • Sprawdź inne noclegi na obszarze Castello
Wskazówka praktyczna Jako, że dalsze obszary Castello to więcej prywatnych apartamentów, ceny bywają tam niższe. Liczba miejsc noclegowych jest jednak ograniczona i najlepsze oferty szybko znikają, dlatego warto zarezerwować nocleg na wiele miesięcy przed planowanym przyjazdem!

Castello to też duży park Parco delle Rimembranze, z boiskami i ścieżkami, przypominający zwykły ośrodek wypoczynkowy nad polskim morzem. W jego okolicy znajduje się kilka budżetowych obiektów, więc może być to pomysł na nieco tańszy nocleg na wschodnim krańcu Wenecji

Przykładem dobrze ocenianego obiektu w tej okolicy jest BB Venezia. Pamiętajcie jednak o odległościach - spacery stamtąd do największych atrakcji Wenecji zajmą Wam sporo czasu!

Cannaregio - obszar mieszkalny Wenecji

Podczas jednego z wyjazdów zatrzymaliśmy się w Cannaregio, najbardziej "mieszkalnej" dzielnicy historycznej Wenecji. Dzielnica ta zajmuje dość duży obszar na wschód od dworca kolejowego. W ciągu dnia główna arteria przecinająca Cannaregio, Strada Nuova, zapełniona jest spacerującymi turystami. Pozostała część dzielnicy jest jednak spokojna, a wieczorem niektóre jej obszary niemal zamierają - jest tam ciemno, pustawo, a do tego działa zauważalnie mniej knajp w porównaniu z obszarami na zachód od Canale Grande.

Plusem jest bliskość dworca, dostępność sklepów, troszkę lepsze ceny niektórych noclegów i w miarę prosta trasa do najważniejszych atrakcji.

Gdzie spać w Wenecji - sprawdzone noclegi na obszarze Cannaregio

• Sami nocowaliśmy w Locanda Cà Le Vele i obiekt ten spełnił nasze oczekiwania, choć nieco dziwnie czuliśmy się w pokojach wzorowanych na historyczne. Był to nasz pierwszy nocleg w takim miejscu i musieliśmy przyzwyczaić się do atmosfery.
  • Poszukując czegoś budżetowego warto sprawdzić ofertę Foscà Venice Rooms. Obiekt oferuje niezły stosunek ceny do jakości oraz niezłą lokalizację.
  • Bliżej głównych atrakcji usytuowany jest Hotel At Leonard, posiadający w swojej ofercie większe pokoje czteroosobowe.

Na zachód od Canale Grande - Dorsoduro, San Polo, Santa Croce

Sporo opcji noclegowych dostępnych jest na zachód od Canale Grande, w jednej z trzech sestieri. Dorsoduro znane jest jako centrum życia nocnego. Z naszego doświadczenia wynika, że wiele obszarów tej dzielnicy jest mało zatłoczona, ponieważ niewielu jednodniowych turystów tam się zapuszcza, co pozwala poczuć bardziej lokalny klimat Wenecji. Z racji bliskości do San Marco jest jednak drogo.

Niewielkie sestieri San Polo, rozciągające się na północ od legendarnego Mostu Rialto, tętni życiem zarówno w dzień, jak i wieczorem. W ciągu dnia przechodzą tędy tłumy turystów, wieczorem zapełniają się z kolei okoliczne knajpki i restauracje. Jest tu większy wybór noclegów w rozsądnych cenach niż w przypadku San Marco, chociaż wciąż nie można nazwać San Polo miejscem budżetowym.

Wskazówka Na pewno za San Polo przemawia to, że tak samo blisko stąd do głównych atrakcji, jak do dworca kolejowego.

Dzielnica Santa Croce, położona na zachód od dworca, ma charakterystykę podobną do Cannaregio. Wieczorem część okolicy zamiera, chociaż plusem jest na pewno bliskość dworca i szansa na znalezienie noclegu w niższej cenie. Na terenie dzielnicy znajduje się dworzec autobusowy przy Piazzale Roma. W zachodniej części brakowało nam jednak tego charakterystycznego klimatu i zabudowy, dla których turyści z całego świata przybywają do Wenecji.

Wenecja - gdzie spać na zachód od Canale Grande

• Podczas naszego jednodniowego pobytu w Wenecji, który był częścią dłuższej podróży, szukaliśmy czegoś w miarę blisko dworca i w rozsądnej cenie. Wybór padł na Casa Burchielle w Santa Croce. Pokój był niewielki, ale do dworca mieliśmy około 10 minut spacerem, co ułatwiło nam logistykę.
  • Świetnym kompromisem pomiędzy ceną, lokalizacją a komfortem jest Hotel Belle Arti, o którym pozytywnie wypowiadali się nasi czytelnicy. Znajduje się on w Dorsoduro, w świetnej lokalizacji, a jego cena jak na warunki Wenecji jest przystępna. Warunki są całkiem niezłe, śniadanie jest wliczone w cenę, ale lepiej nie oczekiwać luksusów.
  • Do najlepszych opcji w San Polo zalicza się Antico Mercato. Cena jest wysoka, ale lokalizacja oraz komfort sa na wysokim poziomie.
  • Do najlepiej ocenianych obiektów w Dorsoduro należy Hotel Al Malcanton, idealny dla czytelników dysponujących większym budżetem. Jego sporą zaletą jest fakt, że zazwyczaj pozwala na rezerwacje z darmowym odwołaniem, więc możemy zarezerwować go bez obaw i w razie znalezienia tańszej/lepszej opcji zmienić bez straty. Do tego położony jest on z jednej strony blisko najciekawszych miejsc, a z drugiej - w spokojniejszej okolicy i poza turystycznym szlakiem.

Gdzie spać w Wenecji w mniejszym budżecie - Mestre

Wielu naszych czytelników, zwłaszcza w sezonie letnim, decyduje się na nocleg w Mestre, czyli lądowej części Wenecji. Dlaczego jest to dobre rozwiązanie?

• Ceny noclegów w Mestre mogą być nawet o kilkadziesiąt procent niższe niż w historycznej Wenecji, a czasem jest nawet o ponad połowę taniej.
  • Do historycznego centrum dojedziemy pociągiem w około 10 minut, w cenie 1,45€, lub autobusem miejskim w około 20 minut, za 1,50€. Naszym zdaniem lepszym wyborem jest nocleg blisko dworca. W przypadku autobusu pamiętajcie, aby dokładnie sprawdzić godziny kursowania.
  • W Mestre łatwiej jest znaleźć obiekt z parkingiem, który jest darmowy lub tańszy niż oficjalne parkingi przy Piazzale Roma.

A dlaczego może to być zły pomysł?

• Mestre nie wyróżnia się szczególną architekturą ani atmosferą – brak tam kanałów i historycznej zabudowy charakterystycznej dla Wenecji.
  • Nocując w Mestre, stracimy czas na dojazdy i będziemy zależni od transportu publicznego.
  • Trudniej będzie nam poczuć wyjątkowy klimat porannej i wieczornej Wenecji.

Jeśli dysponujecie ograniczonym budżetem, naszym zdaniem korzystniejsze może być codzienne dojeżdżanie do historycznej części Wenecji i wydawanie zaoszczędzonych pieniędzy na lokalne przysmaki oraz atrakcje. Co zyskamy z noclegu w centrum Wenecji, jeśli nie będziemy mogli potem w pełni korzystać z jej uroków czy poznać jej kulinarnych smaków? My sami nocowaliśmy w Mestre podczas jednego z naszych pobytów, podobnie jak nasi znajomi, i nie stanowiło to żadnej przeszkody w zwiedzaniu atrakcji Wenecji.

Gdzie spać w Mestre w Wenecji?

Obiekt, w którym nocowaliśmy, już nie istnieje, ale możemy zaproponować Wam kilka innych opcji:

• Hotel Venice Tour - położony blisko dworca budżetowy obiekt, który w przypadku promocji i oferty bezzwrotnej potrafi kosztować znacznie poniżej 100 Euro za noc dla dwóch osób. W tym obiekcie zatrzymywali się nasi czytelnicy i mieli o nim pozytywne zdanie, ale z zastrzeżeniem, aby szykować się na budżetowe warunki.
  • Nasi przyjaciele niedawno zatrzymali się w apartamencie Angelica Home, w pokoju typu Deluxe. Obiekt oddalony jest kilka minut spacerem od dworca i oferuje poprawne warunki. Najtańsze pokoje posiadają łazienkę poza pokojem, co dla części osób może być problemem, a jednak często występuje we włoskich mieszkaniach przekształconych w obiekty noclegowe (sami spotkaliśmy się z tym kilkukrotnie).
  • Sporo Polaków zatrzymuje się w Hotel Montepiana. Pamiętajcie jednak, że obiekt ten nie gwarantuje miejsc parkingowych, których dostępność zależy od liczby gości.
  • tu znajdziecie więcej noclegów w okolicy dworca kolejowego Mestre
Wskazówka praktyczna: Pamiętajcie, aby dokładnie sprawdzić odległość hotelu od dworca kolejowego lub przystanku autobusowego. Czasami najtańsze opcje mogą znajdować się bardzo daleko!

Wyspy Laguny Weneckiej

Jeśli jedziecie do Wenecji na dłużej i planujecie leniwe zwiedzanie, możecie rozważyć nocleg na jednej z okolicznych wysp. Plusy? Niektóre z nich są mniej turystyczne i oferują bardziej autentyczne doświadczenia niż sama Wenecja. Jest jednak i sporo wad. Będziemy musieli zakupić czasowy bilet na tramwaj wodny Vaporetto, a dodatkowo czekać Was będzie trochę intelektualnej gimnastyki, aby zorganizować wszystko pod kątem logistycznym. Osobiście nie wybralibyśmy żadnej z wysp jako naszej głównej bazy do zwiedzania Wenecji, ale spędzenie tam dnia lub dwóch może być dobrym pomysłem.

Najbliższą z okolicznych wysp jest Giudecca, doskonale widoczna z okolic Placu św. Marka. Wyspa oferuje stosunkowo szeroki wybór noclegów i lokali gastronomicznych, znajdziemy tam też trochę atrakcji. Giudecca jest zdecydowanie bardziej spokojna i mniej turystyczna niż historyczne stare miasto, a do tego transport do samej Wenecji nie przysparza kłopotów.

Na pewno chociaż raz w życiu do Waszych uszu dotarła nazwa Lido. Na tej długiej na 12 kilometrów wyspie na początku XX wieku powstał popularny kurort Lido di Venezia, będący całkowitym zaprzeczeniem historycznej Wenecji - na odwiedzających czekają tam plaża, duże hotele i komunikacja autobusowa. Właśnie tam odbywa się słynny festiwal filmowy. Jest to wyspa nastawiona na turystów, chociaż czasem możemy trafić tu nocleg taniej niż w historycznym centrum.

Innym pomysłem jest wyspa Murano, która słynie z wyrobów szklanych. Miejsce to zachowało swój pierwotny klimat i dla wielu odwiedzających jest jednym z najbardziej autentycznych miejsc całej laguny. Gorszym wyborem wydaje się być Burano, która znajduje się znacznie dalej, choć również urzeka klimatem.

Okoliczne (i dalsze) miasta

Jeśli Wenecja nie jest naszym głównym celem, bądź jedynie jednym z punktów naszego włoskiego wyjazdu, możemy rozważyć nocleg w jednym z miast oddalonych od Wenecji nawet o kilkanaście do kilkudziesięciu kilometrów.

Przykładem takiego miejsca jest Padwa. Z padewskiego dworca kolejowego dotrzemy do Wenecji w mniej niż 30 minut i zapłacimy za przejazd kilka euro. Minusem Padwy jest fakt, że dworzec w tym mieście oddalony jest kawałek od historycznego centrum. My tak bardzo uwielbiamy Wenecję, że wybierając się do Padwy, zarezerwowaliśmy sobie tam dodatkowy nocleg, aby móc po raz kolejny odwiedzić "Najjaśniejszą". Koszt noclegu i dojazdów wyszedł nas mniej niż najtańsza opcja w Mestre!

Tu dowiesz się więcej o tym mieście: Padwa - atrakcje i zwiedzanie, a tu sprawdzisz noclegi w Padwie

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)