Będąc w Budapeszcie warto poruszać się komunikacją miejską. W mieście są obecnie 4 linie metra – żółta, czerwona, niebieska i zielona. Łączna długość szlaków wynosi 38,3 km, zaś ilość stacji – 52.
Informacje, historia i ciekawostki
Linia niebieska, czerwona i żółta przecinają się na stacji Deak Ferenc ter, położonej pod głównym placem - Pesztu.
Najnowsza linia – zielona, łączy dworce kolejowe Kelenfold oraz Keleti, umożliwia przesiadkę do linii niebieskiej na stacji Kalvin Ter, a do linii czerwonej na końcu trasy, w okolicach dworca Kaleti.
Warto wspomnieć, że metro w Budapeszcie to drugie najstarsze metro podziemne na świecie (zaraz po londyńskim) oraz pierwsze w kontynentalnej Europie.
Budowa pierwszej – żółtej linii metra rozpoczęła się w 1894 roku. Miała ona uświetnić obchody tysiąclecia pastwa węgierskiego, które odbywały się w 1896 roku. W latach 1970-1973 linia została zmodernizowana. Przebudowano stacje Vorosmarty ter i Deak Ferenc ter, odcinek wiodący przez Park Miejski (Varosliget) został przebudowany na podziemny i wydłużony do stacji Mexikoi ut.
W 1950 roku rozpoczęła się budowa kolejnej linii, niestety 4 lata później prace zostały wstrzymane aż do 1963 roku. Ostatecznie druga linia metra (czerwona) została otwarta w dniu czwartego kwietnia 1970 roku. Także w 1970 roku rozpoczęto budowę trzeciej linii metra – niebieskiej. Pierwszy odcinek linii niebieskiej został uruchomiony w 1976 roku, kolejne odpowiednio w 1980, 1981, 1984 i 1991 roku.
W 2014 roku oddano do użytku linię zieloną. Linia ma długość 7,4 km, i znajduje się na niej 10 stacji. Jak pokazują szacunki, każdego dnia korzysta z niej średnio 421 tys. pasażerów! Koszt budowy linii zielonej wyniósł 1,5 mld euro, z czego 0,6 mld sfinansowała Unia Europejska. Co ciekawe, linię obsługują wagony składów Alstom Metropolis z Chorzowa.
Jeśli chcecie poczuć klimat budapesztańskiego metra, obejrzyjcie film Kontrolerzy (Kontroll) z 2003 roku, nakręcony przez Nimroda Antala. Akcja filmu rozgrywa się właśnie w podziemiach metra.
Najstarsza linia metra w kontynentalnej części Europy
Dla fanów zwiedzania najlepsza okaże się z całą pewnością linia żółta - najstarsza. Niemal przy każdej stacji linii żółtej znajdują się zabytki, muzea czy atrakcje turystyczne. Cała trasa wygląda zresztą jak jeden wielki zabytek – z niewielkimi, ciasnymi wagonikami i wyjątkowym klimatem przywodzi na myśl miejsce, w którym czas się zatrzymał. Co ciekawe, choć urzędowo linia oznaczana jest kolorem żółtym, mieszkańcy Budapesztu określają ją jako foldalatti lub kismetró, co oznacza kolejno: kolejka podziemna i małe metro.
Zabytkowe wagony żółtej linii metra przewiozą Was wzdłuż bardzo eleganckiego i słynnego Andrássy út - reprezentacyjnej alei Budapesztu, pełnej muzeów i neorenesansowych budynków. To właśnie na Andrássy út znajduje się słynny Dom Terroru – niezwykle interesujące muzeum, które stanowi jednocześnie pomnik ofiar totalitaryzmu na Węgrzech i bohaterów rewolucji 1956.
Podróżując linią żółtą dojedziecie do stacji Hosok tere. Tuż obok znajduje się jeden z najbardziej znanych w Budapeszcie placów – Plac Bohaterów. Po obu stronach placu znajdują się imponujące budynki Muzeum Sztuk Pięknych oraz Pałacu Ekspozycji. Główny, punktem placu jest Pomnik Tysiąclecia. Na środku wznosi się 36-metrowa kolumna archanioła Gabriela. Cokół kolumny otaczają posągi jeźdźców - księcia Arpada i sześciu jego wodzów, którzy na przełomie VIII i IX przyprowadzili Madziarów na teren dzisiejszych Węgier.
Informacje praktyczne
Metro kursuje w godzinach od 4:30 do 23:30 co 2 do 10 minut. Jego wnętrze jest dobrze oznakowane i jazda nim jest prawdziwą przyjemnością. Uważajcie jedynie na schody ruchome w metrze, są one bardzo szybkie.
Jeśli planujecie poruszać się komunikacją miejską, warto kupić całodzienny bilet (lub nawet dłuższy, w zależności od planów), który obejmuje dodatkowo autobusy, tramwaje, a nawet statki - autobusy, oferujące mini-rejsy. Chcąc dostać się na drugi brzeg Dunaju, skorzystajcie z linii czerwonej lub zielonej.
Ceny komunikacji miejskiej w Budapeszcie:
rodzaj biletu | cena w HUF | cena w przeliczeniu na PLN |
---|---|---|
bilet pojedynczy | 350 HUF | ok 5,00 zł |
bilet pojedynczy kupowany u kierowcy | 450 HUF | ok 6,30 zł |
bilet przesiadkowy (dwa przejazdy) - "transfer ticket" | 530 HUF | ok 7,50 zł |
pakiet 10-ciu biletów | 3.000 HUF | ok 42,00 zł |
bilet 24-godzinny | 1.650 HUF | 23,20 zł |
bilet 72-godzinny | 4.150 HUF | 58,20 zł |