Podróże po Europie

Gdzie spać w Budapeszcie? Najlepsze dzielnice i polecane noclegi

Ostatnia aktualizacja: 9 marca 2024

Budapeszt przez ostatnie lata stał się jednym z ulubionych kierunków polskich turystów. Oprócz wielu atrakcji i przyjaznego nastawienia Węgrów za wizytą w Budapeszcie przemawia także oferta noclegowa, gdyż ceny są tu wciąż bardziej przystępne niż w większości innych europejskich stolic.

Nam udało się kilkukrotnie odwiedzić stolicę Węgier i mieliśmy okazję spać w różnych miejscach. W naszym przewodniku dzielimy się naszym doświadczeniem, odpowiadając na pytanie gdzie nocować w Budapeszcie i na co zwrócić uwagę przy szukaniu zakwaterowania.

W jakich dzielnicach spać w Budapeszcie?

Budapeszt w dzisiejszym kształcie powstał dopiero w 1873 roku po połączeniu trzech miast: Budy, Óbudy i Pestu. Pierwsze dwa z nich znajdowały się po zachodniej stronie Dunaju, a Pest umiejscowiony był po wschodniej stronie rzeki.

Stolica Węgier podzielona jest na 23 dzielnice - każda z nich posiada numer (od I do XXIII w notacji rzymskiej) oraz przydomek. Z perspektywy turysty szukającego noclegu interesuje nas kilka dzielnic centralnych - I i II (Buda), III (Óbuda) oraz V, VI, VII, VIII, IX (Pest).

Warto pamiętać, że centralny Budapeszt jest na tyle duży, że ciężko może być poruszać się po nim jedynie pieszo. Szukając noclegu warto sprawdzić bliskość stacji metra jednej z czterech linii. Linie przecinają się w dwóch miejscach, dzięki czemu bez problemu możemy się przesiadać, chociaż przesiadka wiąże się z pewną logistyką i zajmie chwilę czasu. Więcej o transporcie napisaliśmy w artykule Komunikacja miejska w Budapeszcie.

Po której stronie Dunaju lepiej zatrzymać się w Budapeszcie?

Wybór odpowiedniej strony Dunaju zależy od tego, na jaki typ wypoczynku się nastawiamy. Jeśli zależy nam bardziej na ciszy i kameralnej atmosferze - zachodnia strona (Buda i Óbuda) może być dla nas lepsza. Musimy jednak pamiętać, że w takim wypadku wieczorne powroty komunikacją publiczną z Pestu będą trudniejsze.

Jeśli interesuje nas głównie odległość do największych atrakcji i zabytków oraz dostęp do komunikacji publicznej, warto rozważyć nocleg w dzielnicy V lub VI.

Dzielnice od VII do IX to wybór bardziej dla tych, którym zależy na mniej oficjalnym charakterze i bliskości pubów, knajp i klubów.

Poniżej przygotowaliśmy krótką charakterystykę najciekawszych dzielnic, w których warto zatrzymać się na noc w Budapeszcie, wraz z przykładowymi obiektami noclegowymi.

Wzgórze zamkowe i dzielnica I (Budavár)

Najważniejszym punktem dzielnicy Budavár jest malownicze budapesztańskie Wzgórze Zamkowe, które wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W ciągu dnia cały historyczny obszar zapełniony jest turystami, a wieczorem wszystko niemal zamiera. Po zmroku znajdziemy tu jedynie kilka otwartych knajpek i restauracji, ale bez aktywnego życia nocnego. Jest to idealny obszar dla każdego, kto chciałby każdego wieczoru spacerować klimatycznymi uliczkami bez potrzeby dojazdów.

Szukając noclegu na obszarze dzielnicy zamkowej powinniśmy liczyć się z wyższymi cenami niż na obszarze Pestu - właściwie to jest tu najdrożej w całym mieście.

Gdzie spać w Budapeszcie w okolicy Wzgórza Zamkowego?

• Buda Castle Fashion Hotel - obiekt położony blisko największych zabytków dzielnicy zamkowej. Zapewnia on bardzo dobry standard, ale za dość wysoką cenę. W cenę wliczone jest jednak urozmaicone śniadanie, a obiekt jest dobrze oceniany przez rodziny z małymi dziećmi.
  • Monastery Boutique Hotel Budapest - obiekt położony w niższych partiach, jednak w ciągu kilku minut dojdziemy od niego do przystanku autobusowego i tramwajowego. W cenę również wliczone jest śniadanie.
  • więcej noclegów na obszarze dzielnicy zamkowej
Wskazówki praktyczne: Na Wzgórze Zamkowe dojedziemy autobusem, wejdziemy pieszo lub wjedziemy specjalną kolejką linową. Szukając noclegu na terenie pierwszej dzielnicy powinniśmy pamiętać, że niektóre z tańszych noclegów znajdują się na poziomie Dunaju albo w połowie drogi pomiędzy szczytem wzgórza a poziomem rzeki. Oznacza to, że może nas czekać lekka wspinaczka. Jeśli przegapimy godziny kursowania autobusów, wejście na górę może nas trochę wymęczyć.

Gdzie spać w Budapeszcie po stronie Pestu?

Rozpoczynając poszukiwania noclegu po stronie Pestu najlepiej od razu zawęzić swój wybór do dwóch stosunkowo dużych obszarów.

Pierwszym z nich jest półokrąg wyznaczony przez tzw. Wielki Bulwar (Nagykörút), który tworzy pięć ulic prowadzących od Mostu Małgorzaty (Margit hid) do mostu Petőfi híd. Ulice wchodzące w skład Nagykörút to kolejno: Szent István körút, Teréz körút, Erzsébet körút, József körút and Ferenc körút. Gdy spojrzymy na mapę z pewnym powiększeniem od razu zobaczymy ten charakterystyczny kształt.

W wyznaczonym obszarze znajduje się cała dzielnica V i fragmenty dzielnic VI, VII, VIII i IX. Czym dalej na wschód od granic Wielkiego Bulwaru, tym okolica jest mniej ciekawa dla turystów. Niektóre z dzielnic są bardzo duże (np. VIII czy IX) i ich dalsze peryferie mogą nie być tym, czego szukamy - dlatego najlepiej na początku sprawdzić położenie hotelu względem granicy wyznaczonej przez Wielki Bulwar. Pamiętajmy, żeby kurczowo nie trzymać się samej granicy, często kawałek dalej na wschód lub południe znajdziemy też dobre opcje noclegowe.

Noclegów warto szukać też na całej długości reprezentacyjnej alei Andrássy út, będącą wizytówką stolicy Węgier, pod którą przechodzi historyczna linia metra. Za noclegiem możemy rozejrzeć się też w okolicznych ulicach, z reguły znajdziemy tam prywatne apartamenty w starych kamienicach.

Dzielnica V (Belváros - Lipótváros) najlepsze miejsce na krótki wypad

Dzielnica V jest centralną częścią Pestu i to tu znajdują się największe atrakcje Budapesztu, takie jak węgierski parlament czy Bazylika św. Stefana. Obszar ten rozciąga się wzdłuż Dunaju od Mostu Małgorzaty aż do Głównej Hali Targowej (Nagy Vásárcsarnok).

Dzielnica oferuje całe spektrum możliwości noclegowych - ceny są tu co prawda najwyższe wśród wszystkich centralnych dzielnic Pestu, ale w porównaniu do dzielnicy zamkowej znacznie bardziej przystępne. Znajdziemy tu drogie hotele, hotele sieciowe, hostele i apartamenty. Naszym zdaniem jest to idealne miejsce dla osób przyjeżdżających na krótko i planujących jak najwięcej zobaczyć - nocując w tej części miasta będziemy mieć blisko najważniejszych atrakcji oraz komunikacji.

Budapeszt - gdzie nocować? Propozycje noclegów w ścisłym centrum.

• W samym centrum dzielnicy, kawałek spacerem od staci metra, działa Budapest Holidays Harmony. Sami zatrzymaliśmy się w nim podczas jednego z naszych pobytów i byliśmy zadowoleni. Pokój był kompaktowy, ale było czysto i schludnie, a co najważniejsze mogliśmy wygodnie zwiedzać centrum pieszo.
  • Przy samej Bazylice św. Stefana działa hostel Pal's Hostel and Apartments. Hostel wyróżnia się zróżnicowaną ofertą i oferuje zarówno tanie pokoje ze współdzieloną łazienką, jak i droższe z prywatną łazienką w pokoju.
  • Estilo Fashion Hotel Budapest położony jest co prawda w dalszych zakątkach dzielnicy, ale oferuje bardzo dobre warunki i łatwy dostęp do komunikacji. Ceny są jednak wyższe niż w dwóch poprzednich propozycjach.
  • Znajdź inne noclegi w dzielnicy V

Dzielnica VI (Terézváros) - noclegi przy najbardziej reprezentacyjnej ulicy Budapesztu

Dzielnica VI zajmuje obszar otaczający najważniejszą aleję Budapesztu - Andrássy út. Wzdłuż słynnej ulicy znajdziemy wiele zabytków (m.in. Operę), drogich sklepów i knajp. Noclegi bezpośrednio przy Andrássy út i po zachodniej stronie dzielnicy należą do drogich, ale wystarczy poszukać trochę dalej (np. w kierunku północno-wschodnim), gdzie możemy znaleźć coś bardziej dostępnego cenowo, np. apartamenty w historycznym kamienicach. My raz znaleźliśmy nocleg w tej okolicy, w prywatnym mieszkaniu przerobionym na apartament na wynajem, i byliśmy bardzo zadowoleni z relacji ceny do lokalizacji i jakości. Oczywiście w takim przypadku musielismy brać pod uwagę, że nie było recepcji, a do mieszkania wchodziliśmy przez zwykłą klatkę schodową.

Budapeszt - gdzie spać w okolicy Andrássy út?

• Do najpopularniejszych i najlepiej ocenianych obiektów w tej okolicy należy Adagio Downtown MiniHotel - znajduje się on blisko stacji metra, ale także w odległości spokojnego spaceru do wielu budapesztańskich atrakcji - tuż obok znajdziemy muzeum Terror Háza, a do Bazyliki św. Stefana będziemy mieć 1,3 km.
  • Jeśli zależy nam głównie na cenie, a nie na komforcie na miejscu, możemy sprawdzić Broadway City Guesthouse - jego zaletą jest lokalizacja oraz cena, jednak nie należy oczekiwać luksusów.
  • tu znajdziecie więcej nocleów na obszarze VI Dzielnicy

Dzielnica VII (Erzsébetváros) - świetny wybór dla fanów nocnego życia

Ostatnie lata to swoisty renesans historycznej Dzielnicy Żydowskiej. W trakcie wojny znajdowało się tu getto, a po wojnie cała okolica przez kilkadziesiąt lat niszczała i popadała w coraz większa ruinę. W ciągu ostatnich kilkunastu lat miejsce to zmieniło się jednak nie do poznania, stając się jednym z centrów rozrywkowych miasta. Oprócz zadbania o dziedzictwo kulturowe (na terenie dzielnicy znajduje się druga największa synagoga na świecie) w nieużywanych kamienicach stworzono kultowe już dziś bary (tzw. bary w ruinach), restauracje i centra kulturowe. W dziedzińcach powstały ogródki piwne, które w ciepły dzień każdego wieczoru przyciągają tysiące osób.

Dziś to właśnie tutaj kwitnie nocne życie Budapesztu, chociaż trzeba też przyznać, że większość kultowych miejsc stała się dziś bardzo komercyjna. Plusem jest też bogata oferta noclegowa. Jeśli chcielibyśmy być blisko popularnych miejscówek, powinniśmy szukać noclegu w okolicy ulicy Kazinczy utca.

Na terenie VII dzielnicy znajdziemy kilka prawdziwie budżetowych noclegów, choć nie powinniśmy spodziewać się w nich nowoczesnego wystroju.

Budapeszt - gdzie spać na terenie dawnej Dzielnicy Żydowskiej

• Popularnym miejscem oferującym często bardzo dobre ceny jest Omega Guesthouse. Nie powinniśmy spodziewać się tu luksusów - jest to typowy obiekt budżetowy dla osób szukających taniego noclegu, gotowych na kompromisy. Plusem jest na pewno lokalizacja - pensjonat usytuowany jest tuż przy stacji metra linii M2.
  • Przykładem innego budżetowego zakwaterowania jest AnVa House. Apartament znajduje się przy Kazinczy utca, czyli w samym imprezowym centrum dzielnicy.
  • Bez problemu znajdziemy tu też droższe i lepiej wyposażone opcje, takie jak The Magazine Rooms - co ciekawe obiekt ten posiada otwarty basen na dachu.
  • tu znajdziecie więcej noclegów w dzielnicy Erzsébetváros
Naszym zdaniem nie warto zatrzymywać się w tej okolicy, jeśli zależy nam na ciszy i spokoju - tego na pewno tu nie znajdziemy.

Plac Bohaterów - dalej od turystycznego centrum

Jeśli preferujecie ciszę, spokój i zieloną okolicę, warto rozważyć znalezienie noclegu w okolicy Placu Bohaterów (Hősök Tere). Do placu dojeżdża historyczna linia metra 1. Na wschód od placu rozciąga się duży park razem z kompleksem Vajdahunyad. Ten oryginalny skansen jest jedną z bardziej barwnych atrakcji stolicy Węgier.

My podczas naszych pierwszych odwiedzin węgierskiego stolicy zatrzymaliśmy się w tej okolicy. Troszkę obawialiśmy się dojazdów, ale nie było z tym problemów. Z drugiej jednak strony, podczas kolejnych odwiedzin szukaliśmy już czegoś bliżej ścisłego centrum.

Gdzie spać w Budapeszcie - okolica Placu Bohaterów

Na zachód od stacji metra odchodzą ulice zabudowane willami, wewnątrz których często mieszczą się ambasady. Przykładem noclegu w tej okolicy jest sieciowy hotel Ibis Budapest Heroes Square, w którym my sami się zatrzymaliśmy. Generalnie mamy słabość do hoteli tej sieci - chociaż nigdy nie ma tam luksusów, ich standard oraz czystość są zawsze na podobnym, rozsądnym poziomie. Jeśli nie mamy lepszej opcji, często decydujemy się na któregoś z ibisów.

Hotel oddalony jest o zaledwie kilka minut spacerem od stacji metra Hősök Tere, a obok znajduje się stacja metra.

Administracyjnie Plac Bohaterów znajduje się w granicach opisywanej już dzielnicy Terézváros.

Dzielnica VIII (Józsefváros) - noclegi w Budapeszcie poza utartym szlakiem

Dzielnica Józsefváros zajmuje stosunkowo duży obszar i nie posiada najlepszej reputacji. Jest to jednak tylko połowa prawdy - na VIII dzielnicę należy patrzeć jak na dwa niezależne obszary.

Pierwszy z nich, od wysokości biblioteki miejskiej Ervina Szabó (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár) aż do ulicy József krt., to dawna Dzielnica Pałacowa, gdzie do dziś zobaczymy piękne fasady. Znajdują się tu też budynki uniwersytetu i modne knajpki. Czym dalej na wschód od József krt. w stronę cmentarza Kerepesi, tym okolica staje się mniej przyjemna i możemy czuć się tam mniej komfortowo.

Jeśli chcielibyśmy znaleźć bardziej budżetowy nocleg możemy rozważyć też obszar na wschód od dworca kolejowego Keleti. Musimy tylko pamiętać, że w ciągu dnia panuje tam olbrzymi ruch, a wieczorem okolica nie należy do tych najbardziej urokliwych i przyjemnych.

Pomysły na noclegi na terenie dzielnicy Józsefváros

• Popularnym hotelem na obszarze VIII dzielnicy jest Central Hotel 21, w którym, w przypadku promocji, można zatrzymać się w naprawdę dobrej cenie.
  • Znacznie droższą opcją jest Palazzo Zichy - obiekt powstał w neobarokowym pałacu Dzielnicy Pałacowej i oferuje świetne warunki, ale za cenę zbliżoną do lepszych opcji w dzielnicy zamkowej.
  • Więcej obiektów znajdziecie tutaj
Wskazówki praktyczne: Przez środek dzielnicy przejeżdża linia metra M4 (m.in. stacja Rákóczi tér). Pamiętajmy, że zielona linia nie przebiega bezpośrednio przy atrakcjach turystycznych i będziemy musieli przesiadać się na linię M2 lub M3.

Dzielnica IX (Ferencváros) - bardziej budżetowe noclegi w Budapeszcie

Na południe od głównej hali targowej, wzdłuż Dunaju, rozciąga się kolejna duża dzielnica - Ferencváros. Kibice piłkarscy mogą skojarzyć jej nazwę i będzie to skojarzenie poprawne, gdyż na jej zachodnich rubieżach stoi stadion klubowy lokalnego Ferencvárosu.

Obszar IX dzielnicy od strony centrum przez lata przeszedł wiele renowacji, powstały tam m.in. muzea, Galeria Sztuki Nowoczesnej czy Centrum Ofiar Holokaustu. Pomimo wielu przemian dzielnica nie zmieniła swojego bardziej lokalnego charakteru.

Na obszarze Ferencvárosu funkcjonuje wiele knajpek i pubów, w tym Elesztőház: jeden z tzw. pubów w ruinach. Miejsce to jest popularne wśród piwoszy gustujących w piwach rzemieślniczych. W przeciwieństwie do VII dzielnicy spotkamy tu głównie mieszkańców Budapesztu.

Ciekawą atrakcją dzielnicy jest nowoczesne centrum Bálna, w którym znajdziemy wiele kawiarni i barów. Ceny są tu wysokie, konstrukcja stoi jednak w bardzo malowniczej scenerii i jest ciekawym projektem architektonicznym łączącym tradycje z nowoczesnością.

Budapeszt - gdzie spać w dzielnicy Ferencváros?

Wskazówki praktyczne: Co prawda Ferencváros nie jest wcale najtańszy, ale możemy odnaleźć tu bardzo dobrą relację ceny do jakości. Do centrum dojedziemy stąd tramwajem bądź metrem.

Óbuda - trzecie miasto składowe Budapesztu

Óbuda - czyli administracyjnie Dzielnica III - znajduje się dalej na północ od wzgórza zamkowego. Obszar ten słynie z placu Fő tér, otoczonego barokowymi pałacami i knajpkami, a także z zabytków z czasów rzymskich. Oprócz najbliższej okolicy Fő tér reszta dzielnicy jest już jednak typowo mieszkalna. Noclegu najlepiej szukać na wschód od Flórián tér.

Wybór noclegowy Óbudy nie jest zbyt imponujący, ale ceny potrafią być nieco niższe niż w bardziej turystycznych rejonach miasta. Dzielnica ta znajduje się jednak daleko od największych atrakcji Budapesztu, więc dojazdy z niej utrudnią nam znacznie pobyt - do centrum dojedziemy stąd autobusem lub kolejką podmiejską.

Gdzie spać w Budapeszcie - Óbuda

Baza noclegowa w Budapeszcie

W Budapeszcie znajdziemy wiele różnych opcji noclegowych. Duże hotele i hotele sieciowe znajdują się głównie na obszarze dzielnic V i VI. Dzielnica zamkowa (I) to luksusowe hotele butikowe lub apartamenty w historycznych budynkach.

Dzielnice od VII do IX dostosowały się do większego zapotrzebowania na swój własny sposób. W kamienicach powstały setki pensjonatów, hosteli i apartamentów na wynajem. Apartamenty są dobrym wyborem dla każdego, kto chciałby mieć dostęp do większego metrażu i np. kuchni. Minusem może być to, że część takich miejsc noclegowych znajduje się w starych i zaniedbanych budynkach.

Czasem jest to wręcz uderzające, że rozpadająca się klatka schodowa i winda prowadzą nas do pięknie wyposażonego mieszkania/pokoju (choć winda nie zawsze będzie dostępna w takiej historycznej kamienicy!)

Na jakie obszary uważać w Budapeszcie?

Na początek warto podkreślić jedną rzecz - Budapeszt jest miastem bezpiecznym. W jego centralnej części nie ma miejsc, do których nikt się nie zapuszcza. Stolica Węgier przypomina pod względem bezpieczeństwa duże polskie miasta.

Oczywiście, z powodu dużej ilości turystów zdarzają się tu kradzieże kieszonkowe czy napady, ale jest to specyfika większości metropolii.

Odradzanie noclegu po wschodniej części bulwaru Nagykörút dotyczy bardziej tego, że są to tereny mniej turystyczne i mało zadbane, często przebywają tam panie lekkich obyczajów, osoby mające problemu z używkami czy wielu bezdomnych. Oczywiście, są też pojedyncze ulice omijane nawet przez miejscowych, jednak całościowo w dzień nic złego nie powinno nas tam spotkać, chociaż na pewno możemy czuć się mało komfortowo.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)