Podróże po Europie

Czerwony Kanion (Pustynia Negew) - dojazd, zwiedzanie oraz informacje praktyczne

Czerwony Kanion (ang. Red Canyon) to około 200 metrowa szczelina wydrążona przez płynącą wodę w czerwonym piaskowcu gór Ejlatu. Formacja ta znajduje się około 20 kilometrów od centrum miasta Ejlat, dosłownie przy granicy z Egiptem i jest idealnym miejscem na krótki wypad dla nawet średnio aktywnych turystów - także z dziećmi.

Czerwony Kanion (Izrael, okolice miasta Ejlat)

Zwiedzanie Czerwonego Kanionu

Wejście na teren kanionu jest darmowe. [stan na grudzień 2018] W trakcie przejścia przez kanion czeka na nas kilka nieco trudniejszych momentów, dlatego warto mieć na sobie odpowiednie obuwie i bardziej sportowy strój.

Widok ze wzgórza przy parkingu rozpoczynającym trasę do Czerwonego Kanionu (Izrael, okolice Ejlatu)

Zwiedzanie rozpoczynamy przy parkingu (położenie geograficzne: 29.681145, 34.875508), przy którym stoi tablica z mapą tras spacerowych oraz pojemnik, z którego powinnismy móc pobrać mapkę w wersji drukowanej. Naszym zdaniem warto przed wyruszaniem do Czerwonego Kanionu lub po powrocie wdrapać się na wzgórze po wschodniej stronie parkingu i rzucić okiem na panoramę okolicy.

Trasa prowadząca z drogi numer 12 do Czerwonego Kanionu (Izrael, okolice miast Ejlat)

Od parkingu ruszamy trasą zieloną na północ. Do przejścia mamy około 800 metrów krętą trasą schodząca lekko w dół. Pierwszy odcinek jest stosunkowo prosty, ale powierzchnia jest piaszczysto-kamienista i idzie się mało komfortowo. Do głównego punktu wycieczki, czyli zwężającego się kanionu dojdziemy w około 15 minut.

Czerwony Kanion (Izrael) - widok z góry

Wejście do kanionu rozpoznanym bez większego problemu. Niestety, trasa przez wydrążoną szczelinę ma zaledwie trochę ponad 500 metrów, z czego dopiero ostatnie około 200 metrów nazywane jest Czerwonym Kanionem.

Czerwony Kanion - Izrael, okolice miasta Ejlat

Trasa prowadząca do kanionu nie powinna sprawić trudności turystom w dobrej kondycji fizycznej, ale nie jest też banalnie prosta. Po drodze czekają na nas zejścia po powieszonych metalowych schodkach, a niewielki kawałek trasy prowadzi wzdłuż ściany i musimy korzystać z uchwytów. W jednym miejscu było nam trudno przecisnąć się z dużym plecakiem. Główną część trasy przejdziemy w około 25 minut, wliczając w to czas na zrobienie wielu zdjęć.

Czerwony Kanion (Izrael, okolice Ejlatu) - jedna z drabinek

Nasze wrażenia z samego kanionu są bardzo pozytywne. Troszkę zawiodły nas dwie rzeczy. Po pierwsze, ściany wypełnione są wygrawerowanymi przez turystów podpisami, które psują efekt. I nie trafia do nas prześmiewczy argument, że napisy naskalne pojawiały się w tej okolicy już w czasach prehistorycznych. Druga kwestia to kolory - byliśmy w grudniu o 8:00 i później przed 11:00, gdy słońce nie znajdowało się jeszcze bezpośrednio nad kanionem. Prawdopodobnie z tego powodu kolor ścian nie przypominał tego występującego na zdjęciach dostępnych w sieci (albo zdjęcia zostały mocno podrasowane).

Powrót na parking możliwy jest na trzy sposoby: możemy po prostu wrócić zieloną trasą, przejść trasą czarną prowadzącą nad kanionem lub wybrać się na dłuższy spacer połączeniem tras: zielonej, czarnej i czerwonej.

Czerwony Kanion (jedna z przeszkód) - okolice miasta Ejlat, Izrael

Pierwsze rozwiązanie jest najprostsze - po prostu idziemy tak, jak przyszliśmy, ale w przeciwnym kierunku.

Powrót trasą czarną jest już zdecydowanie trudniejszy i radzimy dobrze ocenić swoje możliwości zanim się na niego zdecydujemy. Trasa czarna rozpoczyna się bezpośrednio za kanionem i wskazuje na nią dobrze widoczny znak.

Spacer jedną z tras w okolicy Czerwonego Kanionu (Izrael)

Początek trasy wymaga przejścia wąskim pasem przy ścianie i trzymania się niewielkich uchwytów, żeby później wspiąć się na górę korzystając z pomocy barierki. Następnie musimy przejść kawałek bardzo wąskim przejściem. Dopiero druga połowa trasy czarnej jest mniej stresująca i prowadzi stosunkowo szerokim pasem. Naszym zdaniem trasa czarna może być zwyczajnie niebezpieczna dla mało doświadczonych turystów. Dla nas najważniejszym problemem były bardzo wąskie fragmenty trasy.

Widok z góry na Czerwony Kanion (Izrael)

Jeśli nie czujemy się na siłach to lepiej odpuścić trasę czarną i wrócić trasą zieloną. Nie warto jednak odpuszczać spojrzenia na kanion z góry. Po powrocie trasą zieloną do wejścia do kanionu możemy ruszyć w górę łatwiejszą częścią trasy czarnej i spojrzeć na niesamowite kształty wyrzeźbione przez naturę.

Okolice Czerwonego Kanionu (Izrael) - na jednej z tras

Bez względu na wybraną opcje cała wycieczka (licząc od parkingu) powinna zająć nam maksymalnie dwie godziny.

Ostatnią możliwością powrotu na parking jest ruszenie w około 2-godzinny spacer połączeniem tras: zielonej, czarnej i czerwonej. Opcja ta posiada jedną pułapkę - potrzebę wdrapania się na szczyt po wysokim "wodospadzie kamieni", gdzie musimy również korzystać z uchwytów. Cała trasa może być trochę męcząca, a wejście na szczyt "wodospadu" nie jest polecane nikomu z lękiem wysokości. Wysiłek może zrekompensować nam za to panorama okolicy.

Okolice Czerwonego Kanionu (Izrael)

Jeśli zdecydujemy się na dłuższą trasę to po wyjściu z kanionu ruszamy po prostu dalej trasą zieloną, która prowadzi wewnątrz szerokiego wąwozu. Po mniej więcej półtorej kilometra skręcamy w trasę czarną, którą zaczynamy piąć się lekko w górę, żeby po około 700 metrach dojść do wspomnianego wcześniej wodospadu. Po wdrapaniu się na szczyt ruszamy jeszcze kawałek trasą czarną, żeby skręcić w trasę czerwona, która doprowadzi nas na parking.

Na jednej z tras w okolicach Czerwonego Kanionu (Izrael, okolice miasta Ejlat)

Wszystkie odcinki są bardzo dobrze oznaczone i nie sposób ich przegapić. Jeśli nie skręcimy w odpowiednim miejscu na trasę czarną, to możemy spacerować trasą zieloną wiele kilometrów.

W jakich godzinach najlepiej odwiedzić Czerwony Kanion

My odwiedziliśmy Czerwony Kanion dwa razy w grudniu - około 8:00 i przed 11:00. Główną różnicą była ilość turystów - rano byliśmy sami, przed 11:00 było już dużo osób. W grudniu o 8:00 było wciąż zimno. Kolory były podobne, ponieważ w tym czasie słońce i tak jeszcze było schowane za wzgórzem.

Wydaje się nam, że jeśli chcemy wybrać się na dłuższy spacer to lepiej przyjechać rano, nim rozpocznie się największy skwar. Jeśli jednak zależy nam na kolorach, to prawdopodobnie lepiej przyjechać w połowie dnia.

Czerwony Kanion - okolice miasta Ejlat, Izrael

Uwaga!

• W lato w ciągu dnia na pustyni temperatura sięga 45°. W sezonie letnim sugerujemy zabrać dużo wody i wyruszyć jednak trochę wcześniej,
  • Jeśli planujemy przyjechać w drugiej połowie dnia sprawdźmy godzinę zachodu słońca, żeby nie zostać na trasie po zmroku.
Fragment trasy w okolicach Czerwonego Kanionu (Izrael)

Jak dojechać do Czerwonego Kanionu?

Do Czerwonego Kanionu najwygodniej dojechać samochodem, ale możliwy jest również dojazd komunikacją publiczną, autostopem, autokarem z wycieczką lub ewentualnie rowerem (tylko dla aktywnych rowerzystów, trasa od miasta prowadzi wysoko pod górę). Bez względu na wybór środka transportu pamiętajmy, że na miejscu raczej nie złapiemy sieci komórkowej i powinniśmy mieć przygotowany wstępny plan powrotu. Sam kanion znajduje się na pustyni i szanse na złapanie taksówki są małe lub zerowe.

Okolice Czerwonego Kanionu - na jednej z tras

Jak dojechać do Czerwonego Kanionu samochodem z Ejlatu?

Czerwony Kanion znajduje się nieopodal trasy numer 12, która ciągnie się bezpośrednio przy granicy z Egiptem. Początkowa część drogi po wyjechaniu z Ejlatu prowadzi krętymi górskimi ścieżkami, ale jest prosta do przejechania.

Ruszając z centrum Ejlatu po ponad 20 kilometrach zobaczymy prostokątny znak z 6 liniami tekstu: Red Canyon + wiersz z hebrajską nazwą + wiersz z arabską nazwą, a poniżej Old Patrols Route + wiersz z hebrajską nazwą + wiersz z arabską nazwą, za którym znajduje się zjazd w stronę kanionu. Położenie geograficzne zjazdu: 29.669021, 34.870408 .

Zjazd w stronę Czerwonego Kanionu (Izrael, okolice miast Ejlat)

Przy znaku skręcamy w prawo i jedziemy piaszczysto-kamienistą trasą przez trochę ponad kilometr. Na końcu drogi czeka na nas parking, z którego ruszamy pieszo. Droga nie jest może idealna, ale każdy samochód powinien dać sobie z nią radę.

Widok na Czerwony Kanion z góry (okolice miasta Ejlat, Izrael)

Jak dojechać do Czerwonego Kanionu komunikacją publiczną?

Informacje o dojeździe komunikacją publiczną zaktualizowaliśmy 15 grudnia 2018 roku. Sugerujemy sprawdzić przed przyjazdem na stronie internetowej lub bezpośrednio w kasie/punkcie informacji na dworcu autobusowym czy autobus firmy Egged wciąż zatrzymuje się na przystanku obok Czerwonego Kanionu.

Droga prowadząca do Czerwonego Kanionu (Izrael, okolice miasta Ejlat)

Do Czerwonego Kanionu możemy dojechać także komunikacją publiczną. Przy samym zjeździe do kanionu zatrzymuje się autobus linii 392 firmy Egged, który rusza z głównego dworca autobusowego. Jest to autobus międzymiastowy jadący do miasta Beer Szewa, więc nie powinien nas zdziwić widok m.in. młodych żołnierzy i żołnierek z bronią długą. Na tej stronie znajdziemy całą trasę linii numer 392. Nasz przystanek to Hevel Eilot - The Red Canyon 12.

Fragment trasy prowadzącej do Czerwonego Kanionu (Izrael)

Czas przejazdu od dworca to około 20 minut. Pamiętajmy, że przystanek oddalony jest od parkingu (będącego początkiem trasy prowadzącej do kanionu) o mniej więcej półtora kilometra. Trasę tę przejdziemy w około 20 minut. Droga schodzi lekko w dół, ale jest prosta do przejścia. Jeśli naszym celem jest jedynie przejście kanionu i powrót, to z powrotem na przystanku pojawimy się za mniej niż 3 godziny.

Okolice Czerwonego Kanionu (Izrael)

Koszt przejazdu w jedną stronę to 16 NIS. Bilet możemy zakupić w kasie lub u kierowcy. W weekendy i w sezonie może być problem z miejscem, dlatego lepiej wyruszyć jak najszybciej lub zakupić bilet wcześniej w kasie.

Jeśli kupiliśmy bilet w kasie, to najlepiej od razu po wejściu do autobusu powiedzmy kierowcy gdzie się wybieramy, dzięki czemu powinien sam zatrzymać się na odpowiednim przystanku. W innym wypadku musimy pilnować trasę i wcisnąć guzik Stop chwilę wcześniej.

Czerwony Kanion (okolice miasta Ejlat, Izrael)

Przed ruszeniem w drogę powinniśmy spisać godziny autobusów powrotnych. W grudniu 2018 roku rozkład jazdy nie był wywieszony na przystanku. Inną opcją powrotu jest poproszenie innych turystów na parkingu o podwózkę - nie powinno być z tym większego problemu (o ile przyjedziemy w popularnych godzinach).