Podróże po Europie

Gdzie spać w Bergamo? Najlepsze dzielnice i polecane noclegi

Ostatnia aktualizacja: 8 marca 2024

Tanie loty na lotnisko Mediolan-Bergamo spowodowały, że wielu Polaków decyduje się na krótki wypad do Włoch. Osoby planujące pozostać w samym Bergamo mogą jednak doznać lekkiego szoku szukając noclegu, gdyż obiekty w historycznej części miasta należą do zaskakująco drogich.

My w ostatnich latach wielokrotnie korzystaliśmy z tego lotniska i kilkukrotnie zostawaliśmy na noc w samym Bergamo. Na bazie tych doświadczeń stworzyliśmy przewodnik odpowiadający na pytanie gdzie spać w Bergamo wraz z krótką charakterystyką naszych ulubionych (i nie tylko) obszarów oraz listą polecanych noclegów.

Gdzie nocować w Bergamo - kilka słów wprowadzenia

Zanim przejdziemy do konkretów warto przypomnieć, że Bergamo podzielone jest na dwie części: Dolne Miasto (Città Bassa) oraz historyczne Górne Miasto (Città Alta). Większość największych atrakcji Bergamo znajduje się w górnej części miasta. Wieczorem jest nieco sennie i spokojnie, a w ciągu dnia przepełniają je turyści.

Komunikacja pomiędzy tymi obszarami nie sprawia problemów - kursują autobusy i działa zabytkowa kolejka szynowa. Jednak turyści będący chociażby w średniej formie fizycznej bez większych problemów wejdą też na górę pieszo. Tak naprawdę przy wyborze noclegu głównym czynnikiem bywa cena oraz to, w jaki sposób wyobrażamy sobie wieczory.

Skoro wprowadzenie mamy już za sobą, czas odpowiedzieć na pytanie w jakich dzielnicach spać w Bergamo.

Górne miasto (Città Alta)

Nie ma co się oszukiwać - dla większość turystów najlepszą odpowiedzią na pytanie gdzie nocować w Bergamo jest tutejsza starówka należąca do najprzyjemniejszych tego typu obszarów w całych Włoszech. Wąskie średniowieczne brukowane uliczki, zabytkowe budowle, weneckie fortyfikacji i klimatyczne restauracje oraz kawiarnie - tego będziemy mieć tu pod dostatkiem. My zatrzymaliśmy się tu raz i największą frajdę sprawiały nam spacery do późna bez potrzeby martwienia się o powrót.

Skoro zalety mamy już za sobą, czas na wady. Minusem górnego miasta są drogie noclegi oraz lokale gastronomiczne nastawione w dużej części na turystów, co odbija się na cenach. Jeśli chcielibyśmy wybrać się do lokali skierowanych do miejscowych, trzeba będzie ruszyć do Dolnego Miasta.

Ponadto, w Città Alta królują małe pensjonaty, apartamenty i hotele butikowe.

Gdzie spać w Bergamo - Górne miasto (Città Alta)

• Locanda Mimmo - jeden ze świetnie ocenianych obiektów - cena z polskiej perspektywy wysoka, ale przy krótkim wypadzie do Włoch nie powinna zrujnować budżetu. My właśnie tu się zatrzymaliśmy podczas jednej z podróży. Miłym zaskoczeniem było smaczne śniadanie wliczone w cenę noclegu (jakże różne od pakowanego ciastka i soku, tak często spotykanych we Włoszech).
  • B&B Entro Le Mura - kolejny z bardzo dobrze ocenianych obiektów. Cena wyjściowa wciąż jest wysoka, ale my często widzieliśmy u nich niezłe promocje - jeśli traficie na taką, może to być świetny wybór pod kątem relacji ceny do standardu.
  • więcej noclegów na obszarze górnego miasta znajdziecie na stronie Booking.com
Wskazówka praktyczna: Na teren Górnego Miasta dojedziemy bezpośrednim autobusem z lotniska. Więcej informacji umieściliśmy w artykule Jak dojechać z lotniska w Bergamo do centrum miasta?

Dolne miasto (Città Bassa) wokół starego miasta

Dolne miasto, otaczające Città Alta, to nowoczesna część Bergamo z mniejszą liczbą atrakcji turystycznych, ale za to oferująca więcej knajpek i restauracji obleganych przez miejscowych, i z bardziej przystępnymi cenami. Próżno szukać tu wąskich uliczek i uroczej zabudowy z czerwonej cegły, ale za to bez problemu znajdziecie lokale gastronomiczne funkcjonujące do późna.

Jeśli poszukamy noclegu na obszarze mniej więcej od wysokości dworca głównego do podnóży starego miasta, wciąż będziemy mieli blisko do historycznej części. Dla tych czytelników, dla których Bergamo jest bazą wypadową, nocleg w dolnej części może być praktycznym rozwiązaniem - jest stąd bliżej do dworca głównego, skąd będziecie ruszać w dalszą podróż.

Bergamo - gdzie spać w Dolnym Mieście

• B&B Borfuro - obiekt położony w najlepszym z perspektywy turysty obszarze - blisko stąd zarówno do atrakcji Dolnego Miasta, jak i na Górne Miasto oraz na dworzec. W cenę wliczone jest śniadanie. Niestety, wszystkie te zalety powodują, że cena noclegu jest porównywalna ze Starym Miastem.
  • Prenditempo - obiekt w gorszej lokalizacji, w gorszym standardzie, ale z bardziej budżetowymi cenami. Do dworca będziemy mieć stąd niecały kilometr, a do starówki około 2 km.
  • Inną z ciekawych opcji, jest oddalony nieco Citywalls Guest House - obiekt ten wciąż leży jednak blisko turystycznego centrum, ale cena w przypadku obniżki potrafi już wejść w widełki budżetowe. Niedaleko znajduje się przystanek autobusu, który dowiezie nas bezpośrednio na dworzec. Możemy też ruszyć pieszo - spacer zajmie nam około 25 minut.
  • tutaj znajdziecie więcej noclegów w Bergamo
Niestety, Dolne Miasto w części położonej najbliżej starówki nie jest wcale od niej specjalne tańsze.

Santa Caterina - tańsze noclegi w Bergamo poza utartym szlakiem

Kolejnym obszarem, gdzie naszym zdaniem warto spać w Bergamo, jest Borgo Santa Caterina. Ten średniej wielkości kwartał leży dalszy kawałek na wschód od Górnego Miasta i charakteryzuje się historyczną zabudową oraz dużym wyborem modnych sklepów, popularnych knajpek i delikatesów.

Co ciekawe, noclegi w tej okolicy oferują zazwyczaj lepsze warunki niż te położone bliżej starówki, a cenowo są nierzadko zauważalnie tańsze. Santa Caterina nie leży też wcale tak daleko - do dolnej stacji kolejki szynowej kursującej na górne miasto dojdziemy spacerem w około 20 minut, a do dworca kolejowego będziemy mieć nieco ponad 2 km. Sami zatrzymaliśmy się w tej okolicy podczas jednego z krótkich wypadów i był to strzał w dziesiątkę - za niższą cenę otrzymaliśmy wyższy standard niż bliżej starówki.

Santa Caterina, czyli gdzie spać w Bergamo poza utartym szlakiem

• My zatrzymaliśmy się w Residenza del Borgo. Jest to świetnie oceniany obiekt, położony w samym sercu kwartału Santa Caterina, w odległości spaceru od dworca kolejowego i starego miasta. Śniadanie, które jest wliczone w cenę, było na słodko, ale ze świeżymi wypiekami.
  • Le Muraine - jedna z nowych opcji na noclegowej mapie Bergamo, więc warto śledzić komentarze gości, ale początek wygląda naprawdę obiecująco!
  • Casa Giovanni - kolejny z nowszych obiektów, który zbiera oceny jeszcze lepsze niż poprzedni. Jeśli spacer 25-30 minutowy do turystycznego centrum nas nie przeraża, to może być świetnym wyborem.

Budżetowe noclegi poza centrum

Chcąc znaleźć zauważalnie tańszy nocleg musimy poszukać dalej od centrum, np. sąsiednich miejscowościach lub na obrzeżach. W przypadku obiektów położonych dalej pamiętajmy o sprawdzeniu dostępnych połączeń komunikacji publicznej oraz godzin jej funkcjonowania, a także o doliczeniu cen biletów do całkowitego kosztu noclegu.

Noclegi w sąsiednim miasteczku Seriate

Przykładem budżetowego noclegu w sąsiednim miasteczku Seriate jest dość dobrze oceniany pensjonat B&B Luna. Jego minusem jest prywatna łazienka poza pokojem, ale tę niedogodność może wynagrodzić nam cena. Stąd już nie dotrzemy na dworzec czy centrum Bergamo pieszo, ale w około 20 minut dojedziemy autobusem.

Innym noclegiem w Seriate w rozsądnej cenie jest Foresteria Green House - zbiera on znacznie lepsze opinie gości niż poprzedni. Przystanek komunikacji miejskiej znajduje się kilkaset metrów dalej.

Wskazówka praktyczna: Rozkłady jazdy oraz dojazdy sprawdzimy w aplikacji moovit.

Okolice dworca głównego - wady i zalety

Jeśli Bergamo będzie stanowić dla nas zaledwie przystanek w podróży po Lombardii, w która ruszamy dalej pociągiem, to nocleg w najbliższej okolicy dworca może być dobrym rozwiązaniem logistycznym. Z drugiej jednak strony, okolice dworców we Włoszech nie należą do najprzyjemniejszych po zmroku - chociaż Bergamo nie zalicza się do metropolii, wokół dworca wcześnie rano i późnym wieczorem kręci się różne towarzystwo (bywaliśmy na nim zarówno o 4:00, jak i po 22:00, więc widzieliśmy na własne oczy). My raczej wolelibyśmy zatrzymać się dalej i dojść na pociąg pieszo lub podjechać autobusem, ale wiele osób decyduje się na nocleg obok dworca i ma pozytywne doświadczenia.

Gdzie nocować w Bergamo w okolicy dworca

• Niezłą alternatywą na nocleg niedaleko dworca, ale bliżej centrum jest popularny obiekt B&B Le Grazie. Ceny bywają tu naprawdę niskie, ale dotyczą najczęściej pokojów z prywatną łazienką poza pokojem. Kilka razy spotkaliśmy się z takim rozwiązaniem i nie było to dla nas olbrzymim problemem, choć wieczorne wizyty w łazience były mało komfortowe.

Na co uważać szukając noclegu w Bergamo?

Bergamo uznawane jest za miasto bezpieczne, a już zwłaszcza w porównaniu z nieodległym Mediolanem. Mimo to warto sprawdzać komentarze odnośnie bezpieczeństwa, szczególnie jak znajdziemy nocleg na obrzeżach lub blisko dworca kolejowego.

Znajdując nocleg dalej od centrum warto sprawdzić rozkłady komunikacji miejskiej i upewnić się, że dostępne będą wygodne wieczorne powroty oraz dojazd na lotniska. Szkoda stracić całą oszczędność na noclegu wydając ją później na taksówki.

Pamiętajmy, że w zimę w Bergamo nie jest wcale ciepło, a w niektórych hotelach i pensjonatach potrafi być w nocy naprawdę nieprzyjemnie i znacznie zimniej niż w polskich domach! Dobrze jest przed wyborem noclegu sprawdzić komentarze turystów z okresu, w którym wybieramy się do Włoch. My często odwiedzaliśmy północne Włochy w miesiącach zimowych i zdarzyło nam się trafić na miejsce, w którym przejście do łazienki wymagało ubrania się od stóp do głów.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)