Podróże po Europie

Pinakoteka Brera w Mediolanie: kolekcja, zwiedzanie, bilety

Ostatnia aktualizacja: 26 marca 2024

Pinakoteka Brera (wł. Pinacoteca di Brera) w Mediolanie to znana na całym świecie galeria sztuki, która może pochwalić się bogatą kolekcją włoskiego, z nielicznymi wyjątkami, malarstwa.

Pośród eksponowanych dzieł sztuki zobaczymy nie tylko obrazy, ale również freski zabrane z lombardzkich kościołów oraz pojedyncze rzeźby. W naszym artykule przedstawiliśmy najważniejsze dzieła, które warto zobaczyć w Pinakotece Brera, a także opisaliśmy historię słynnej galerii oraz przygotowaliśmy garść informacji praktycznych na temat zwiedzania.

Artykuł jest częścią naszego przewodnika po największych atrakcjach Mediolanu.

Pinakoteka Brera - najważniejsze informacje

Pinakoteka Brera to jedna z najważniejszych galerii sztuki we Włoszech. Zajmuja ona fragment zabytkowego kompleksu pałacowego, który powstał po przebudowaniu średniowiecznego klasztoru.

Kolekcja muzeum skupia się głównie na włoskim malarstwie od XIII do XIX wieku, choć znajdziemy w nim też dzieła artystów pochodzących z innych krajów. Na wystawie zobaczymy takie dzieła jak "Wieczerza w Emmaus" Caravaggia, "Ostatnia Wieczerza" Piotra Rubensa czy "Zaślubiny Marii z Józefem" Rafaela. Oprócz obrazów, muzeum posiada kolekcję fresków oraz malowideł zabranych z kościołów i kaplic Lombardii.

Bilety do Pinakoteki Brera kupujemy w formie karty BreraCARD, która umożliwia nielimitowany wstęp do muzeum przez 3 miesiące. Cena karty wynosi 15€. Dzieci do lat 18 wchodzą bezpłatnie, a obywatele Unii Europejskiej w wieku 18-25 lat są upoważnieni do zakupu biletu ulgowego w cenie 2€.

Aby odwiedzić Pinakotekę Brera, należy za każdym razem zarezerwować godzinę wizyty na stronie BreraCARD. Po dokonaniu rezerwacji otrzymamy specjalny kod, który należy pokazać na wejściu. Muzeum jest czynne od wtorku do niedzieli, a aktualne godziny otwarcia sprawdzimy na oficjalnej stronie muzeum.

Skoro wprowadzenie mamy już za sobą, czas na szersze opisanie każdego z tematów.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - Giovanni Fattori
Pinakoteka Brera w Mediolanie - Giovanni Fattori

Pinakoteka Brera - historia oraz gmach muzeum

Muzeum zajmuje fragment kompleksu pałacowego Brera (wł. Palazzo di Brera). Historia budowli sięga XIII wieku i osiedlenia się w Mediolanie humiliatów, zakonników świeckich, którzy w połowie trzynastego stulecia rozpoczęli budowę klasztoru, a później kościoła Santa Maria.

Decyzją papieża Piusa V z 7 lutego 1571 roku zakon rozwiązano. Ich posiadłości, dzięki wsparciu Karola Boromeusza, trafiły do zakonu jezuitów, który zajmował je przez kolejnych 200 lat. Jezuici niemal w całości przebudowali średniowieczny klasztor, zamieniając go na monumentalny kompleks pałacowy. Za projekt przebudowy odpowiadał Francesco Maria Richini, ceniony architekt epoki baroku. Prace rozpoczęto w 1627 roku, ale budowę zakończono już po śmierci projektanta.

Pinakoteka Brera w Mediolanie
Pinakoteka Brera w Mediolanie

W 1773 roku historia znów zatoczyła koło. Papież Klemens XIV ogłosił likwidację zakonu jezuitów, a pałac przeszedł w ręce rządzącego Lombardią rodu Habsburgów. Cesarzowa Maria Teresa poprosiła o pomoc włoskiego architekta Giuseppe Piermariniego, projektanta słynnej La Scali, który przeprojektował wewnętrzny dziedziniec oraz stworzył monumentalną fasadę od ulicy via Brera. Cesarzowa zmieniła również przeznaczenie obiektu - w środku utworzono bibliotekę, szkoły oraz skromną pinakotekę (galerię sztuki), która początkowo miała służyć studentom mediolańskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Transformacja pinakoteki w publiczną galerię sztuki przypadła na okres dominacji Napoleona. Francuski cesarz przekazał do Mediolanu wiele dzieł sztuki, które wpadły w jego ręce podczas podbojów na terenie północnych Włoch. W 1806 roku nastąpiła dekonsekracja kościoła Santa Maria in Brera. Dawna świątynia została pozbawiona fasady i podzielono ją na dwa piętra, które zamieniono na pomieszczenia muzealne. Oficjalna inauguracja Pinakoteki Brera jako publicznej galerii sztuki odbyła się 15 sierpnia 1809 roku. Muzeum nie powstało by jednak w tak ambitnym kształcie, gdyby nie francuski cesarz (i jednocześnie król Włoch), który zapragnął stworzyć w Mediolanie włoski Luwr.

Przez cały XIX oraz XX wiek galeria nabywała nowe dzieła. Dzięki ofiarności patronów udało się zgromadzić jedną z najważniejszych kolekcji włoskiego malarstwa w całych Włoszech.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - Canaletto
Pinakoteka Brera w Mediolanie - Canaletto

Kompleks ucierpiał znacznie w trakcie działań wojennych (szczęśliwie dzieła sztuki udało się ocalić) i został odbudowany zaraz po wojnie.

Oprócz galerii sztuki, na terenie kompleksu znajdują się również: Akademia Sztuk Pięknych (wł. Accademia di Belle Arti di Brera), najstarsze miejskie obserwatorium oraz biblioteka Braidense.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - 'Autoportret' Umberto Boccioni
Pinakoteka Brera w Mediolanie - 'Autoportret' Umberto Boccioni

Zwiedzanie Pinakoteki Brera

Dziedziniec oraz kompleks pałacowy

Kompleks pałacowy otwarty jest dla odwiedzających i możemy swobodnie po nim spacerować, odkrywając monumentalny dziedziniec oraz jego krużganki.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - widok na dziedziniec
Pinakoteka Brera w Mediolanie - widok na dziedziniec

W centralnym punkcie wewnętrznego placu stoi rzeźba z brązu przedstawiająca Napoleona jako Marsa niosącego pokój. Cesarz francuski jak mało kto rozumiał potęgę symboli i u szczytu swej chwały zapragnął uwiecznić sam siebie na monumentalnej rzeźbie z białego marmuru, którą zamówił u Antonio Canovy, najwybitniejszego rzeźbiarza przełomu XVIII i XIX wieku.

Artysta zdecydował się na klasycystyczną formę, w której połączył twarz Bonapartego oraz nagie ciało rzymskiego boga wojny Marsa. Wizja ta nie przypadła jednak do gustu cesarzowi, który polecił Canovie "nałożenie" na niego munduru. Rzeźbiarz miał odmówić argumentując, że nie widzi możliwości godnego przedstawienia władcy ubranego we francuskie bryczesy.

Marmurowa rzeźba nie została zbyt pozytywnie odebrana we Francji. Kunszt dzieła docenił za to wicekról Włoch, Eugeniusz de Beauharnais, który zlecił wykonanie odlewu z brązu. Kopię wykonali w 1811 roku Francesco Righetti wraz z synem. Rzeźba pojawiła się na dziedzińcu w 1859 roku, z okazji wkroczenia do miasta po zwycięskiej bitwie pod Magentą Napoleona III oraz Wiktora Emanuela II. Oryginał z marmuru znajduje się obecnie w rezydencji Apsley House w Londynie.

Gipsowy model posągu Napoleona
Gipsowy model posągu Napoleona

Pinakoteka

Muzeum, które jest już atrakcją biletowaną, zajmuje pomieszczenia na drugim piętrze. Jeszcze zanim rozpoczniemy zwiedzanie, będziemy mogli zajrzeć przez szybę do Sali Teresy, jednego z najpiękniejszych pomieszczeń Biblioteki Braindese (Biblioteca Nazionale Braidense). Sala swoją nazwę zawdzięcza fundatorce biblioteki, cesarzowej Marii Teresie. Za aranżacje wnętrz odpowiadał Giuseppe Piermarini. Czytelnicy posiadający więcej czasu mogą spróbować zajrzeć też do samej biblioteki, która czasem jest udostępniana zwiedzającym.

Biblioteka - Pinakoteka Brera w Mediolanie
Biblioteka - Pinakoteka Brera w Mediolanie

Wystawa muzeum podzielona została chronologicznie oraz na podstawie szkół regionalnych (m.in.: weneckiej, lombardzkiej, środkowowłoskiej). Przy najważniejszych dziełach znajdziemy opisy po angielsku, i to nie tylko suche daty, ale również ciekawostki i mniej znane fakty.

Trasa zwiedzania rozpoczyna się od wizyty w pomieszczeniu, w którym zobaczymy XIV-wieczne freski zabrane z oratorium Mocchirolo. Malowidła zdjęto ze ścian pierwotnej kaplicy w 1949 roku i niemal idealnie odwzorowano je wewnątrz muzeum.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - 'Madonna z Góry Karmel miedzy świętymi i duszami w czyśccu', Giambattista Tiepolo
Pinakoteka Brera w Mediolanie - 'Madonna z Góry Karmel miedzy świętymi i duszami w czyśccu', Giambattista Tiepolo

Następnie podążamy kolejno po salach (razem jest ich 38), z których każda skupia się na innej tematyce.

Podział tematyczny (wybrane tematy):

  • średniowieczne,
  • malarstwo weneckie z okresu XIV-XVI wieku (m.in. Tintoretto, Paolo Veronese, Tycjan, Vittore Carpaccio, Giovanni Bellini, Cima da Conegliano),
  • malarstwo weneckie i lombardzkie z XVI wieku,
  • malarstwo lombardzkie z XVI wieku (m.in. Bramantino, Vincenzo Foppa, Leonardianie - artyści tworzący w stylu nawiązującym do twórczości Leonardo da Vinci),
  • portrety weneckie z XVI wieku,
  • freski z kościołów i kaplic Lombardii z XIV-XV wieku,
  • malarstwo ze środkowych Włoch z XV-XVI wieku (m.in. Rafael, Donato Bramante, Correggio, Piero della Francesca, Carlo Crivelli),
  • manieryzm,
  • pomiędzy naturalizmem i klasycyzmem (m.in. Caravaggio, Annibale Carracci, Guido Reni),
  • Rubens - w stronę baroku,
  • portrety,
  • martwa natura,
  • sztuka sakralna XVIII wieku (Giovanni Battista Tiepolo),
  • malarstwo weneckie z XVIII wieku (m.in. Canaletto, Bernardo Bellotto zwany Canaletto Młodszym),
  • malarstwo włoskie XIX wieku (m.in. Francesco Hayez, Giuseppe Bossi, Andrea Appiani, Silvestro Lega, Giovanni Fattori).

Aby na spokojne zapoznać się ze wszystkimi dziełami sztuki, na wizytę w muzeum warto zaplanować około 90-120 minut.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - 'Wieczerza w Emmaus', Caravaggio
Pinakoteka Brera w Mediolanie - 'Wieczerza w Emmaus', Caravaggio
Pinakoteka Brera w Mediolanie
Pinakoteka Brera w Mediolanie

Pracownia renowacyjna i magazyn

W trakcie wizyty w muzeum będziemy mieć unikalną okazję na zobaczenie przez szybę pracowni renowacyjnej oraz dwóch magazynów znajdujących się na trasie zwiedzania, gdzie przechowywane są dzieła sztuki, dla których zabrakło miejsca na wystawie. Kolekcja muzeum jest na tyle obszerna, że wiele prac (dotyczy to zwłaszcza obrazów lombardzkich artystów od XVII do XIX wieku) nigdy nie znajdzie się na ekspozycji. Co warte wspomnienia, muzeum kilka razu do roku udostępnia wybrane dzieła z magazynów w ramach akcji Ukryta Brera (Brera mai vista).

Pinakoteka Brera w Mediolanie - część widocznego magazynu
Pinakoteka Brera w Mediolanie - część widocznego magazynu

Pinakoteka Brera - bilety

  • Obecnie w Pinakotece nie występują bilety pojedyncze. Aby zwiedzić muzeum, kupujemy kartę BreraCARD, która umożliwia nielimitowany wstęp do muzeum przez 3 miesiące. Za każdym razem wymagana jest jednak rezerwacja godziny naszej wizyty.
  • Cena karty BreraCARD wynosi 15€ (normalny) oraz 10€ (ulgowy). Dzieci do lat 18 wchodzą bezpłatnie, a obywatele Unii Europejskiej w wieku 18-25 lat są upoważnieni do zakupu biletu ulgowego w cenie 2€.
  • Kartę kupujemy na oficjalnej stronie BreraCARD.
  • Przewodnik audio w języku angielskim kosztuje dodatkowe 5€.
  • Darmowy wstęp możliwy jest w pierwszą niedzielę miesiąca, ale wymaga wcześniejszej rezerwacji.
  • We wtorki oraz środy osoby powyżej 65. roku życia są upoważnione do zakupu biletu w cenie 1€.

Pinakoteka Brera - rezerwacja wizyty i godziny otwarcia

Aby odwiedzić muzeum, wymagana jest wcześniejsza rezerwacja dnia i godziny wizyty na stronie BreraCARD. Po rezerwacji otrzymujemy specjalny kod, który możemy pokazać na wejściu. Pamiętajcie, aby się nie spóźnić - w przypadku opóźnienia o więcej niż 15 minut rezerwacja przepada i nie zostaniecie wpuszczeni do środka.

Muzeum jest czynne od wtorku do niedzieli. Aktualne godziny otwarcia sprawdzimy na oficjalnej stronie muzeum.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - Zaślubiny Marii z Józefem, Rafael Santi
Pinakoteka Brera w Mediolanie - Madonna z dzieciątkiem ze św. Antonim z Padwy, Antoon van Dyck

ZDJĘCIA: 1. "Zaślubiny Marii z Józefem" - Rafael Santi; 2. "Madonna z dzieciątkiem ze świętym Antonim z Padwy" - Antoon van Dyck.

Kolekcja Pinakoteki Brera - wybrane dzieła sztuki oraz najważniejsi artyści

Muzeum może pochwalić się pracami takich artystów jak: Caravaggio, Piotr Rubens, Donato Bramante, Rafael, Tycjan, Lorenzo Lotto czy Tintoretto. Zdecydowana większość prac jest w tematyce sakralnej lub blisko z nią związanej, ale na wystawie zobaczymy też portrety, pejzaże czy martwą naturę.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - 'Kazanie św. Marka w Aleksandrii' Gentile i Giovanni Bellini
Pinakoteka Brera w Mediolanie - 'Kazanie św. Marka w Aleksandrii' Gentile i Giovanni Bellini

Wybrane dzieła w Pinakotece Brera, na które warto zwrócić uwagę:

  • Wieczerza w Emmaus (Caravaggio).
  • Ostatnia Wieczerza (Piotr Rubens) - druga z najbardziej znanych interpretacji Ostatniej Wieczerzy w Mediolanie - w tym przypadku jednak wszyscy zebrali się przy okrągłym stole. Każda z postaci, oprócz jednej, zwrócona jest w kierunku Jezusa. Wzrok odwraca jedynie Judasz, u stóp którego artysta przewrotnie umieścił psa - klasyczny symbol lojalności.
  • Chrystus przy kolumnie (Donato Bramante).
  • Zaślubiny Marii z Józefem (Rafael Santi), którą artysta namalował w 1504 roku, gdy wciąż pracował na swoje nazwisko. W tle sceny ślubu widoczna jest świątynia, która swoim wyglądem przypomina zaprojektowaną przez Donato Bramantego kaplicę Tempietto w Rzymie.
  • Martwy Chrystus (Andrea Mantegna).
  • Odnalezienie ciała św. Marka (Jacopo Tintoretto).
  • Widok Grand Canal z Punta della Dogana oraz Widok Grand Canal w stronę Punta della Dogana (Canaletto).
  • Kazanie św. Marka w Aleksandrii (Gentile i Giovanni Bellini) - monumentalne malowidło pędzla braci Bellinich (Gentile rozpoczął prace, a po jego śmierci dzieło dokończył Giovanni), które wisiało dawniej w recepcji Scuola Grande di San Marco, najbogatszej z weneckich konfraterni. Gentile przed rozpoczęciem prac wyjechał do Konstantynopola, z którego zaczerpnął niektóre z orientalnych elementów - np. w tle widać meczet.
  • Freski autorstwa Donato Bramante, które artysta wykonał w mediolańskiej rezydencji przyjaciela, poety Gaspare Ambrogio Viscontiego. Najbardziej znana z prac przedstawia postacie dwóch greckich filozofów: Demokryta i Heraklita, siedzących przy globusie przedstawiającym świat znany w XV wieku,
  • Model z gipsu przedstawiający Napoleona w postaci Marsa niosącego pokój (Antonio Canova), który powstał w trakcie prac nad odlewem z brązu. Model stanął w muzeum z okazji uroczystego otwarcia Pinakoteki.

Chociaż w galerii dominują prace o tematyce sakralnej, także miłośnicy innych motywów odnajdą coś dla siebie. Przykładem są obrazy pędzla Francesco Hayeza, włoskiego malarza epoki romantyzmu. Wśród jego prac zobaczymy m.in. słynny Pocałunek oraz mniej znaną Melancholię.

Pinakoteka Brera w Mediolanie - Ostatnia Wieczerza, Rubens
Pinakoteka Brera w Mediolanie - Melancholia, Francesco Hayez

ZDJĘCIA: 1. "Ostatnia Wieczerza" - Rubens; 2. "Melancholia" - Francesco Hayez.

Najważniejsze dzieła sztuki (wraz z możliwością sprawdzenia czy znajdują się obecnie na wystawie) znajdziecie na oficjalnej stronie muzeum pod tym adresem.

Pinakoteka Brera w Mediolanie
Pinakoteka Brera w Mediolanie

Kawiarnia Caffè Fernanda

Po zakończeniu zwiedzania możemy udać się do kawiarni Caffè Fernanda, która mieści się w historycznej hali wejściowej do Pinakoteki i wychodzi bezpośrednio w stronę krużganków.

Dekoracja wnętrza kawiarni nawiązuje do Mediolanu lat 50. poprzedniego stulecia. Nad barem wisi XVI-wieczne malowidło pędzla Pietro Daminiego pt. "Nawrócenie księcia Akwitanii". Jest to wręcz idealne miejsce na znalezienie chwili wytchnienia po intensywnym zwiedzaniu galerii.

Pinakoteka Brera w Mediolanie
Pinakoteka Brera w Mediolanie

Ceny, co nie powinno dziwić, nie należą do najniższych, ale też nie są dużo wyższe niż w innych mediolańskich kawiarniach. Nie musimy zresztą siadać przy żadnym ze stolików (ceny przy stoliku są wyższe) - sami po prostu wyszliśmy z kieliszkiem na krużganki i odpoczywaliśmy podziwiając dziedziniec.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)

Reklama