Podróże po Europie

Komunikacja miejska w Neapolu. Bilety, płatności oraz dojazdy do okolicznych miast

Ostatnia aktualizacja: 26 lipca 2022

W Neapolu funkcjonuje dobrze rozwinięto sieć transportu publicznego, która umożliwia wygodne poruszanie się w obrębie miasta oraz dojazd do popularnych okolicznych miejscowości.

Jak działa komunikacja miejska w Neapolu?

Za obsługę neapolitańskiego transportu publicznego odpowiada firma ANM (Azienda Napoletana Mobilità). W jej gestii leżą autobusy, tramwaje, windy, kolejki linowo-terenowe (wł. funicular) oraz dwie linie metra.

Dodatkowo stolica Kampanii połączona jest z okolicznymi miastami kilkoma liniami pociągów podmiejskich, w których obowiązują specjalne taryfy biletowe.

Turyści pragnący odwiedzić wulkan Wezuwiusz, Pompeje, Sorrento, Herkulanum lub inne miejsca położone na południe i wschód od Neapolu, mogą skorzystać z kolejki podmiejskiej Circumvesuviana. Sieć Circumvesuviana, a także pociągi podmiejskie jadące w kierunku zachodnim, obsługiwane są przez firmę EAV.

Istnieje jeszcze linia metra numer 2, która łączy Neapol z Pozzuoli. Za jej obsługę odpowiada narodowy włoski przewoźnik Trenitalia.

Różne rodzaje biletów pojedynczych na komunikację miejską w Neapolu
Różne rodzaje biletów pojedynczych na komunikację miejską w Neapolu

Jak zapłacić za przejazd w komunikacji miejskiej w Neapolu?

Istnieją dwa sposoby płatności za korzystanie z komunikacji miejskiej w Neapolu. Do wyboru mamy zakup biletów papierowych lub korzystanie z wygodnej opcji Tap&Go, dzięki której nie musimy kupować fizycznych biletów - wystarczy odbić naszą zbliżeniową kartę płatniczą na początku i końcu podróży.

Tap&Go - wygodny sposób na korzystanie z komunikacji publicznej w Neapolu i w kolejce podmiejskiej

Najwygodniejszym sposobem korzystania z transportu publicznego są płatności zbliżeniowe Tap&Go, które odpowiadają cenom biletów papierowych (ich rozpiskę znajdziecie w dalszej części naszego artykułu).

W trakcie ostatniej aktualizacji naszego przewodnika system Tap&Go był dostępny w:

  • metrze linii numer 1,
  • pociągach regionalnych obsługiwanych przez firmę EAV (wlicza się w to Circumvesuviana),
  • dwóch liniach kolejki linowej (Funicolare Centrale oraz Funicolare Chiaia),
  • autobusie lotniskowym Alibus.

Całość działa w ten sposób, że na początku i na końcu podróży przykładamy naszą kartę zbliżeniową (lub zegarek/telefon) do czytnika, a po jakimś czasie z naszego konta zostanie pobrana najbardziej opłacalna dla nas opłata za przejazd, która bierze pod uwagę wszystkie nasze podróże z całego dnia.

Oznacza to, że za pojedynczy przejazd w obrębie sieci ANM zapłacimy 1,10 (5,32 zł), ale przy czterech przejazdach aktywowany zostanie bilet dzienny i z naszego konta pobrane zostanie 3,50 (16,93 zł).

Musimy jednak pamiętać, żeby zawsze odbić kartę również po zakończeniu podróży - w innym przypadku z naszego konta zostanie pobrana kwota równa maksymalnej opłacie na danej trasie. Dla przykładu - jeśli ruszymy kolejką Circumvesuviana relacji Neapol - Sorrento i wysiądziemy już po kilku stacjach, ale nie odbijemy karty na wyjściu, to z naszego konta zostanie pobrana opłata za przejazd aż do Sorrento (czyli do końcowej stacji - 3,90 (18,86 zł)).

Pay & Go - informacje praktyczne

  • obsługiwane są karty kredytowe wydane m.in. przez Visę oraz MasterCard,
  • system pozwala na przesiadki i na ich podstawie wybiera najbardziej opłacalną dla nas taryfę,
  • nie przykładajmy do czytnika całego portfela z kilkoma kartami, bo system nie zadziała,
  • w trakcie korzystania z opcji Pay & Go z naszej karty może zostać pobrany depozyt w wysokości 15,00 (72,56 zł), który zostanie zwrócony po przeliczeniu sumy opłat naszych przejazdów.
Przed przyjazdem warto sprawdzić obowiązujący kurs wymiany dla transakcji zagranicznych. W przypadku kart walutowych nie jest to problem, ale kurs wymiany dla zwykłych kart kredytowych może być mało korzystny.

Papierowe bilety komunikacji miejskiej w Neapolu

Istnieją dwa rodzaje papierowych biletów komunikacji miejskiej w Neapolu:

  • bilety firmy ANM,
  • zintegrowane bilety TIC (Ticket Integrato Campania).

Podstawową różnicą pomiędzy nimi jest to, że bilet ANM umożliwia podróżowanie: autobusami, liniami metra 1 i 6 oraz kolejkami liniowymi, a ze zintegrowanym biletem TIC możemy korzystać dodatkowo z linii metra numer 2 (która działa jak zwyczajna kolej podmiejska, a nie typowe metro podziemne) oraz z pociągów podmiejskich, ale tylko w obrębie granic miasta Neapol.

Druga zasadnicza różnica dotyczy biletów pojedynczych. Pojedynczy bilet ANM (wł. Corso Singola) pozwala na pojedynczą podróż jednym środkiem transportu obsługiwanym przez firmę ANM, podczas gdy pojedynczy bilet TIC ważny jest przez 90 minut i pozwala na dowolne przesiadki w obrębie granic miasta.

W Neapolu istnieją też bilety czasowe: dzienne oraz tygodniowe. Bilet dzienny ważny jest do północy dnia skasowania. Bilet tygodniowy ważny jest do północy ostatniego dnia ważności biletu. Bilety możemy zakupić w:

  • automatach na stacjach metra,
  • automatach przy stacjach kolejki linowej,
  • w kioskach/punktach sprzedaży oznaczonych literą T od słowa Tabaccheria (uwaga! czasami znajdują się one wewnątrz barów).

Rodzaje i ceny biletów:

  • bilet na pojedynczy przejazd firmy ANM zakupiony w kiosku lub w automacie na stacji - 1,10 (5,32 zł),
  • bilet na pojedynczy przejazd firmy ANM zakupiony na pokładzie lub od pracownika na stacji metra/na stacji kolejki linowej - 1,50 (7,26 zł) (dopłata 0,50 (2,42 zł)),
  • zintegrowany bilet TIC ważny przez 90 minut i pozwalający na przesiadki - 1,60 (7,74 zł),
  • bilet dzienny firmy ANM - 3,50 (16,93 zł),
  • zintegrowany bilet dzienny TIC - 4,50 (21,77 zł),
  • bilet tygodniowy firmy ANM - 12,50 (60,46 zł),
  • zintegrowany bilet tygodniowy TIC - 15€.

W Neapolu nie występują pojedyncze bilety ulgowe. Dzieci poniżej 6. roku życia mogą podróżować z rodzicem za darmo (jeden rodzic jedno dziecko).

Uwaga!

  • pamiętajmy o skasowaniu biletu od razu po wejściu na pokład autobusu,
  • zachowajmy bilet do końca podróży, ponieważ kontrola może na nas czekać już po wyjściu z pojazdu,
  • chcąc kupić bilet na pokładzie musimy przygotować wcześniej odliczoną kwotę za bilet.

Taryfa biletowa w pociągach regionalnych

Bilety opisane w poprzednim punkcie umożliwiają podróżowania w obrębie granic miasta Neapol. Jeśli chcemy dostać się pociągiem podmiejskim do innego miasta, np. Pozzuoli, to musimy zakupić droższy bilet, którego cena wyliczana jest na podstawie odległości. System działa na zasadzie stref, ale jako turyści nie powinniśmy przekroczyć strefy 5 (NA5).

Dla turystów wyliczanie ceny biletu może nie być jednak najprostszym zadaniem. Naszym zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do kiosku na terenie dworca i powiedzenie sprzedawcy gdzie się wybieramy, dzięki czemu otrzymamy odpowiedni bilet.

W przypadku korzystania z Pay&Go nie musimy przejmować się typem biletów, ponieważ system sam wyliczy nam opłatę za przejazd.

Przykłady ceny przejazdów:

  • Napoli - Pozzuoli (strefa NA2) - 2,20 (10,64 zł),
  • Napoli - Pompeje (strefa NA3) - 2,80 (13,54 zł),
  • Napoli - Sorrento (strefa NA5) - 3,90 (18,86 zł).

Środki transportu w komunikacji miejskiej w Neapolu i okolicy

Autobusy

Autobusy, choć często mają już swoje lata, są wygodnym sposobem na szybkie poruszanie się w obrębie miasta. Pełną listę linii autobusowych można znaleźć tutaj (po włosku), ale wygodniej jest skorzystać z usług map Google lub lub aplikacji moovit i tam znaleźć trasę pomiędzy dwoma punktami.

Pamiętajmy, że wchodząc do autobusu powinniśmy od razu skasować bilet. Pilnujmy też trasy i wciskajmy przycisk Stop chwilę przed planowanym przystankiem, na którym chcemy wysiąść.

Metro

W Neapolu, biorąc pod uwagę nazewnictwo, działają trzy linie metra - linia 1, linia 2 oraz linia 6. Za prawdziwe metro można jednak uznać jedynie obsługiwane przez przewoźnika ANM linie 1 i 6, a linia 2 to zwykła kolej podmiejska zarządzana przez włoskiego przewoźnika Trenitalia.

Z perspektywy turysty linia 6 nie jest na razie przydatna, ponieważ wciąż znajduje się w budowie i na razie kursuje dalej od turystycznego centrum - w 2024 roku ma się zakończyć jej przebudowa.

Lepiej sytuacja wygląda z linią 1, która zatrzymuje się m.in. przy dworcu kolejowym Garibaldi, przy Narodowym Muzeum Archeologicznym (stacja Museo) oraz przy katedrze (stacja Duomo). Linia 1 docelowo ma dojeżdżać do lotniska (prace zostaną zakończone prawdopodobnie w 2024 roku).

W metrze linii 1 i 6 obowiązuje taryfa firmy ANM. Bilet na przejazd metrem możemy zakupić w automacie, z dopłatą u pracownika w okienku przed bramkami lub korzystając z systemu Tap&Go.

Linia 2, tak jak wcześniej wspomnieliśmy, nie jest typowym metrem. Może być za to przydatna dla części odwiedzających Neapol, ponieważ dojeżdża do stadionu klubu piłkarskiego SSC Napoli oraz do miasta Pozzuoli, które słynie z kilku antycznych zabytków.

Pamiętajmy, że chcąc skorzystać z linii numer 2 musimy zakupić zintegrowany bilet TIC (chcąc poruszać się w obrębie miasta Neapol) lub droższy bilet do konkretnego miasta. Najlepiej w kiosku powiedzieć sprzedawcy dokąd się wybieramy, a ten powinien sprzedać nam odpowiedni bilet.

Łatwiejszą alternatywą jest skorzystanie z systemu Tap&Go.

Kolejki linowo-terenowe (funicular)

Ważnym środkiem transportu w Neapolu są cztery linie kolejki linowo-terenowej (wł. funicular), z których trzy łączą dzielnicę Vomero z obszarami położonymi niżej, a czwarta obsługuje znajdującą się dalej od centrum dzielnicę Posillipo. Kolejki linowe są szybkim i wygodnym sposobem na dostanie się do wyższych rejonów miasta.

Za kolejki linowe odpowiada firma ANM i obowiązują w nich normalne bilety komunikacji publicznej, które zakupimy w automatach znajdujących się przed bramkami, drożej u pracownika. Alternatywnie w dwóch liniach, Funicolare Centralne oraz Funicolare Chiaia, skorzystamy z systemu Tap&Go.

Z perspektywy turysty najbardziej przydatną z linii jest Funicolare Centrale, która swój przystanek ma dosłownie kilka kroków od centrum handlowego Galleria Umberto I. Trasa linii centralnej (od centrum do Vomero) to: Augusteo - Corso Vittorio Emanuele - Petraio - Piazza Fuga.

Dokładną listę linii kolejki linowej wraz z rozkładami znajdziemy na tej stronie. Niestety, jest ona tylko w języku włoskim, ale z pomocą translatora bez problemu powinniśmy poradzić sobie ze znalezieniem godzin kursowania czy przystanków.

Alibus - autobus lotniskowy

Miejski przewoźnik obsługuje również kursujący codziennie autobus lotniskowy Alibus. Opłata za przejazd wynosi 5,00 (24,19 zł). Bilet zakupimy w automatach przy wyjściu z terminala, u kierowcy lub korzystając z opcji Tap&Go.

Więcej o dojeździe z lotniska przeczytacie w naszym artykule Lotnisko Neapol (NAP) - dojazd do centrum miasta i innych miejsc w Kampanii
Bilet lotniskowy na autobus - Neapol
Bilet lotniskowy na autobus - Neapol

Circumvesuviana

Kolejka Circumvesuviana jest jednym z najważniejszych środków transportu dla turystów, którzy pragną zobaczyć wulkan Wezuwiusz oraz rzymskie zabytki powiązane z jego wybuchem.

Kolej Circumvesuviana posiada cztery główne linie, które startują ze stacji Napoli Porta Nolana. Najdłuższa z linii startujących z Neapolu dojeżdża aż do Sorrento, a podróż trwa ponad godzinę. Pozostałe kursują w stronę: Sarno, Baiano oraz Acerra. Niektóre z linii współdzielą część trasy i rozgałęziają się na późniejszym etapie.

Drugą ze stacji dla wszystkich linii startujących z Neapolu jest Napoli Garibaldi. Większość turystów swoją podróż zaczyna właśnie tam, a na peronie w godzinach szczytu oraz w sezonie potrafią przebywać niewyobrażalne tłumy. Na szczęście możemy je ominąć i zacząć naszą podróż na wcześniejszej stacji, czyli Napoli Porta Nolana, do czego szczerze zachęcamy.

Jeśli będziemy jednak startować z Napoli Garibaldi, to chcąc dostać się na stację kolejki Circumvesuviana najłatwiej będzie nam wejść do środka dworca głównego, zejść schodami w dół, skręcić w lewo i kierować się do końca podziemnego przejścia w stronę południową. Alternatywnie możemy nie wchodzić na teren dworca głównego i pójść na południe ulicę Corso Arnaldo Lucci, aż dojdziemy do schodów prowadzących niemal do samej stacji Napoli Garibaldi.

Przykładowy bilet na kolejkę Circumvesuviana
Przykładowy bilet na kolejkę Circumvesuviana

Sieć Circumvesuviana posiada niezależną infrastrukturę (tory kolejowe, stacje) od włoskich kolei państwowych. Warto o tym pamiętać w miastach takich jak Pompeje czy Torre Annunziata (miasto na terenie którego znajduje się Willa Oplontis), gdzie szukając dworca na mapach Google otrzymamy lokalizację zwykłego dworca kolejowego, a nie stacji kolejki Circumvesuviana.

Ceny przejazdów kolejką Circumvesuviana należą do umiarkowanych. Koszt przejazdu zależy od ilości stref, które przekraczamy. Bilety zakupimy w okienku na stacji. Z zakupionym biletem przechodzimy przez bramki analogicznie jak w metrze.

Przykładowe ceny biletów:

  • Neapol - Herkulanum - 2,20 (10,64 zł),
  • Neapol - Pompeje - 2,80 (13,54 zł),
  • Neapol - Sorrento - 3,90 (18,86 zł).

Konkretną cenę za przejazd możemy sprawdzić na tej stronie. W pole wyszukiwarki wpisujemy miasto, a po otrzymaniu wyników klikamy w odnośnik CORSA SEMPLICE.

Uwaga! Podróżując kolejką Circumvesuviana powinniśmy zawsze uważać na kieszonkowców i dobrze ukryć swoje kosztowności oraz wartościowe przedmioty!

Windy

Najmniej znanym środkiem transportu publicznego w Neapolu są cztery windy, które pozwalają na ominięcie wysokiego podejścia pod górę lub korzystania ze schodów. Z perspektywy turysty najbardziej przydatną może być ta pozwalająca na wjazd z ulicy Via Chiaia na most Ponte di Chiaia.

W windach nie obowiązują bilety i możemy z nich skorzystać z darmo.

Godziny funkcjonowania oraz lokalizacje wind można znaleźć na tej stronie (po włosku).

Reklama