Komunikacja miejska w Neapolu: bilety, płatności oraz dojazdy do okolicznych atrakcji
W Neapolu funkcjonuje dobrze rozwinięta sieć transportu publicznego, która umożliwia wygodne przemieszczanie się po mieście oraz dojazd do popularnych okolicznych miejscowości.
W naszym przewodniku zgromadziliśmy najważniejsze informacje, które pomogą Ci w poruszaniu się po stolicy Kampanii. Zostając z nami dowiesz się, między innymi:
- ile kosztują bilety oraz jakie ich rodzaje biletów są dostępne,
- gdzie możesz płacić za przejazd kartą w sposób zbliżeniowy,
- jakie środki transportu publicznego są dostępne w Neapolu.
- Jak działa komunikacja miejska w Neapolu?
- Rodzaje i ceny biletów
- Jak zapłacić za przejazd?
- Tap&Go - wygodny sposób na korzystanie z komunikacji publicznej w Neapolu i w kolejce podmiejskiej
- Bilety papierowe w komunikacji miejskiej w Neapolu
- Taryfa biletowa w pociągach regionalnych
- Środki transportu w Neapolu i okolicy
- Autobusy
- Metro
- Kolejki linowo-terenowe (funicular)
- Alibus - autobus lotniskowy
- Circumvesuviana
- Windy
Jak działa komunikacja miejska w Neapolu?
Za obsługę neapolitańskiego transportu publicznego odpowiada firma ANM (Azienda Napoletana Mobilità). W jej gestii leżą autobusy, tramwaje, windy, kolejki linowo-terenowe (wł. funicular) oraz dwie linie metra.
Dodatkowo, stolica Kampanii połączona jest z okolicznymi miastami kilkoma liniami pociągów podmiejskich, w których obowiązują specjalne taryfy biletowe.
Turyści pragnący odwiedzić wulkan Wezuwiusz, Pompeje, Sorrento, Herkulanum lub inne miejsca położone na południe i wschód od Neapolu, mogą skorzystać z kolejki podmiejskiej Circumvesuviana. Sieć Circumvesuviana, a także pociągi podmiejskie jadące w kierunku zachodnim, obsługiwane są przez firmę EAV.
Ponadto istnieje jeszcze linia metra numer 2, która łączy Neapol z Pozzuoli. Za jej obsługę odpowiada narodowy włoski przewoźnik Trenitalia.

Rodzaje i ceny biletów
W Neapolu dostępne są różne rodzaje biletów komunikacji miejskiej. Poniżej przedstawiamy ich zestawienie, natomiast różnice pomiędzy biletami ANM i TIC omawiamy w dalszej części artykułu.
- bilet na pojedynczy przejazd firmy ANM zakupiony w kiosku lub w automacie na stacji - 1,30 € (6,07 zł),
- zintegrowany bilet TIC ważny przez 90 minut i pozwalający na przesiadki - 1,80 € (8,41 zł),
- bilet dzienny firmy ANM - 4,50 € (21,02 zł),
- zintegrowany bilet dzienny TIC - 5,40 € (25,22 zł),
- bilet tygodniowy firmy ANM - 12,50 € (58,39 zł),
- zintegrowany bilet tygodniowy TIC - 16€.
Warto zaznaczyć, że w Neapolu nie występują pojedyncze bilety ulgowe. Dzieci poniżej 6. roku życia mogą podróżować z rodzicem za darmo.
Jak zapłacić za przejazd?
Istnieją dwa sposoby płatności za korzystanie z komunikacji miejskiej w Neapolu. Do wyboru mamy zakup biletów papierowych lub korzystanie z wygodnego systemu Tap&Go. Dzięki tej opcji nie musimy nabywać fizycznych biletów – wystarczy przyłożyć naszą kartę zbliżeniową do terminala na początku i na końcu podróży, a system sam pobierze opłatę za przejazd.
Tap&Go - wygodny sposób na korzystanie z komunikacji publicznej w Neapolu i w kolejce podmiejskiej
Najwygodniejszym sposobem korzystania z transportu publicznego w Neapolu są płatności zbliżeniowe Tap&Go. Opłaty za przejazd w tym systemie odpowiadają wypisanym wcześniej cenom biletów papierowych.
W trakcie ostatniej aktualizacji naszego przewodnika, system Tap&Go był dostępny w:
- metrze linii numer 1,
- pociągach regionalnych obsługiwanych przez firmę EAV, w tym Circumvesuviana,
- dwóch liniach kolejki linowej (Funicolare Centrale oraz Funicolare Chiaia),
- autobusie lotniskowym Alibus.
Mechanizm działania jest prosty: na początku i końcu podróży przykładamy naszą kartę zbliżeniową (lub zegarek/telefon) do czytnika. Po pewnym czasie z naszego konta zostanie pobrana najbardziej korzystna dla nas opłata za przejazd, uwzględniająca wszystkie nasze podróże z danego dnia.
Jak wyliczana jest płatność w systemie Tap&Go?
Za pojedynczy przejazd w ramach sieci ANM zapłacimy 1,30 € (6,07 zł). Jeśli jednak skorzystamy z czterech przejazdów danego dnia, automatycznie aktywowany zostanie bilet dzienny, a z naszego konta pobrane zostanie 4,50 € (21,02 zł).
Musimy jednak pamiętać, żeby zawsze "odbić" naszą kartę również po zakończeniu podróży. W przeciwnym razie z naszego konta zostanie pobrana opłata równa maksymalnej cenie biletu dla danej trasy. Na przykład: jeśli wsiądziemy w kolejkę Circumvesuviana na trasie Neapol - Sorrento i opuścimy pojazd już po kilku stacjach, nie przykładając karty przy wyjściu, zostaniemy obciążeni opłatą za całą trasę do Sorrento - 3,90 € (18,22 zł).
Tap & Go - informacje praktyczne
- Akceptowane są karty płatnicze umożliwiające płatności zbliżeniowe, wydane m.in. przez Visę oraz MasterCard. W przypadku zwykłych kart, nie kredytowych, upewnijmy się, że pozwalają na płatności walutowe.
- Niestety, ze względu na mechanizm działania systemu, z jednej karty może korzystać tylko jedna osoba.
- System umożliwia przesiadki i na podstawie całej podróży dobiera najbardziej korzystną dla nas taryfę.
- Unikajmy przykładania do czytnika portfela z kilkoma kartami, gdyż może to zakłócić prawidłowe działanie systemu.
- Podczas korzystania z opcji Tap & Go na naszej karcie może zostać zablokowany depozyt w wysokości 15,00 € (70,06 zł), który zostanie zwrócony po przeliczeniu sumy opłat naszych przejazdów.
Bilety papierowe w komunikacji miejskiej w Neapolu
W Neapolu dostępne są dwa rodzaje papierowych biletów komunikacji miejskiej:
- bilety wydawane przez firmę ANM,
- zintegrowane bilety TIC (Ticket Integrato Campania).
Kluczową różnicą między nimi jest zakres środków transportu, z których można korzystać. Bilet ANM upoważnia do podróżowania: autobusami, metrem linii 1 oraz kolejkami linowymi (funicularami). Z kolei dzięki zintegrowanemu biletowi TIC można dodatkowo korzystać z linii metra numer 2 (funkcjonującej bardziej jak kolej podmiejska niż typowe metro podziemne) oraz z pociągów podmiejskich, ale wyłącznie w granicach miasta Neapol.
Kolejna zasadnicza różnica dotyczy biletów na pojedyncze przejazdy. Bilet jednorazowy ANM (wł. Corso Singola) pozwala na pojedynczą podróż jednym środkiem transportu obsługiwanym przez firmę ANM, podczas gdy pojedynczy bilet TIC ważny jest przez 90 minut i zezwala na dowolne przesiadki w obrębie granic miasta.
W Neapolu dostępne są także bilety czasowe: dzienne oraz tygodniowe. Bilet dzienny jest ważny do północy dnia, w którym został skasowany. Z kolei bilet tygodniowy obowiązuje do północy ostatniego dnia jego ważności. Bilety możemy nabyć w następujących miejscach:
- w automatach na stacjach metra,
- w automatach przy stacjach kolejki linowej,
- w kioskach lub punktach sprzedaży oznaczonych literą T, która pochodzi od słowa Tabaccheria (uwaga! niekiedy punkty te zlokalizowane są wewnątrz barów).
Taryfa biletowa w pociągach regionalnych
Bilety, o których mowa w poprzednich punktach, obowiązują tylko w granicach miasta Neapol. Jeżeli planujemy podróż pociągiem podmiejskim do innego miasta, jak na przykład Pozzuoli, musimy nabyć droższy bilet, którego cena kalkulowana jest na podstawie odległości. System oparty jest na podziale na strefy, ale będąc turystami, zazwyczaj nie wybierzemy się dalej niż strefa 5 (NA5).
Z perspektywy turysty, wyliczenie ceny biletu może być nieco skomplikowane. Dlatego, naszym zdaniem, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do kiosku na dworcu i wskazanie sprzedawcy docelowego miejsca podróży, dzięki czemu otrzymamy odpowiedni bilet.
Przykłady ceny przejazdów:
- Napoli - Pozzuoli (strefa NA2) - 2,40 € (11,21 zł),
- Napoli - Pompeje (strefa NA3) - 3,00 € (14,01 zł),
- Napoli - Sorrento (strefa NA5) - 4,20 € (19,62 zł).
Środki transportu w Neapolu i okolicy
Autobusy
Autobusy, choć często mają już swoje lata, są wygodnym sposobem na szybkie poruszanie się w obrębie miasta. Kompletną listę linii autobusowych można znaleźć tutaj (strona w języku włoskim). Według nas wygodniej jest jednak korzystać z usług map Google lub aplikacji moovit, gdzie można łatwo wyznaczyć trasę między wybranymi punktami.
Korzystanie z komunikacji publicznej w Neapolu - nasze porady
- Pamiętajmy, że wchodząc do autobusu powinniśmy od razu skasować bilet.
- Pilnujmy też trasy i wciskajmy przycisk "Stop" na chwilę przed przystankiem, na którym chcemy wysiąść.
- Zachowajmy bilet do końca podróży, ponieważ kontrola może na nas czekać już po opuszczeniu pojazdu.
- Aby kupić bilet na pokładzie, powinniśmy przygotować wcześniej odliczoną kwotę za bilet.
Metro
W Neapolu, biorąc pod uwagę nazewnictwo, funkcjonują dwie linie metra: linia 1 oraz linia 2. Za prawdziwe metro można jednak uznać wyłącznie linię 1, która jest obsługiwane przez przewoźnika ANM. Linia 2 to zwykła kolej podmiejska, zarządzana przez włoskiego przewoźnika Trenitalia. W trakcie budowy znajduje się linia 6, a zakończenie prac planowane jest na 2024 rok.
Linia numer 1 zatrzymuje się m.in. przy dworcu kolejowym Garibaldi, Narodowym Muzeum Archeologicznym (stacja Museo) oraz katedrze (stacja Duomo). Linia 1 docelowo ma dojeżdżać do lotniska (prace zostaną zakończone prawdopodobnie w 2024 roku).
W metrze linii 1 obowiązuje taryfa firmy ANM. Bilet na przejazd metrem możemy zakupić w automacie, za niewielką dopłatą u pracownika na stacji lub korzystając z systemu Tap&Go.
Linia 2, tak jak wcześniej wspomnieliśmy, nie jest typowym metrem. Niemniej jednak, może okazać się przydatna dla niektórych odwiedzających Neapol, ponieważ kursuje do stadionu klubu piłkarskiego SSC Napoli oraz do miasta Pozzuoli, znanego z antycznych zabytków.
Pamiętajmy, że chcąc skorzystać z linii numer 2 musimy zakupić zintegrowany bilet TIC (w przypadku poruszania się wyłącznie w obrębie miasta Neapol) lub droższy bilet do konkretnego miasta. Najłatwiej jest poinformować sprzedawcę w kiosku dokąd się wybieramy, a ten powinien sprzedać nam odpowiedni bilet.
Kolejki linowo-terenowe (funicular)
W Neapolu istotną rolę w systemie transportu publicznego pełnią cztery linie kolejki linowo-terenowej (wł. funicular). Trzy z nich łączą dzielnicę Vomero z obszarami położonymi niżej, natomiast czwarta obsługuje oddaloną od centrum dzielnicę Posillipo. Kolejki linowe są szybkim i wygodnym sposobem na dostanie się do wyższych partii miasta.
Za działanie kolejek linowych odpowiedzialna jest firma ANM. W kolejce obowiązują standardowe bilety komunikacji publicznej, które zakupimy w automatach znajdujących się przed bramkami lub nieco drożej u pracownika. W dwóch liniach, Funicolare Centralne oraz Funicolare Chiaia, dostępny jest system Tap&Go.
Z punktu widzenia turysty najbardziej przydatną z linii jest Funicolare Centrale, która swój przystanek ma dosłownie kilka kroków od centrum handlowego Galleria Umberto I. Trasa tej linii prowadzi od centrum do dzielnicy Vomero i obejmuje następujące przystanki: Augusteo - Corso Vittorio Emanuele - Petraio - Piazza Fuga.
Kompletną listę linii kolejki linowej wraz z rozkładami znajdziemy na tej stronie. Niestety jest dostępna jedynie w języku włoskim, jednak przy pomocy translatora bez trudu można odnaleźć godziny kursowania czy lokalizacje przystanków.
Alibus - autobus lotniskowy
Miejski przewoźnik obsługuje również autobus lotniskowy Alibus, który kursuje przez siedem dni w tygodniu. Cena biletu wynosi 5,00 € (23,35 zł). Możemy go nabyć w automatach usytuowanych przy wyjściu z terminala lub bezpośrednio u kierowcy. Za przejazd zapłacimy także korzystając z systemu Tap&Go.

Circumvesuviana
Kolejka Circumvesuviana to środek transportu dla turystów, którzy pragną zobaczyć wulkan Wezuwiusz oraz rzymskie zabytki powiązane z jego erupcją.
Circumvesuviana dysponuje czterema głównymi liniami, które startują ze stacji Napoli Porta Nolana. Najdłuższa z linii wyruszających z Neapolu dojeżdża aż do Sorrento, a podróż trwa ponad godzinę. Pozostałe kursują w stronę: Sarno, Baiano oraz Acerra. Niektóre z linii współdzielą część trasy i rozgałęziają się na późniejszym etapie.
Wskazówka praktyczna na ominięcie największego tłoku na peronie
Druga stacja dla wszystkich linii wyruszających z Neapolu to Napoli Garibaldi. Wielu turystów rozpoczyna swoją podróż właśnie stamtąd, co sprawia, że w godzinach szczytu oraz w sezonie turystycznym przebywają tam ogromne tłumy. Na szczęście możemy je ominąć i rozpocząć naszą podróż na wcześniejszej stacji, Napoli Porta Nolana, do czego szczerze zachęcamy.
Czytelnicy, którzy zdecydują się jednak rozpocząć podróż na stacji Napoli Garibaldi, powinni wejść do budynku dworca głównego, następnie zejść schodami w dół i kierować się do końca podziemnego przejścia w stronę południową. Alternatywnie możemy nie wchodzić na teren dworca i pójść na południe ulicą Corso Arnaldo Lucci, aż dojdziemy do schodów prowadzących niemal do samej stacji Napoli Garibaldi.

Sieć Circumvesuviana posiada niezależną infrastrukturę (tory kolejowe, stacje) od włoskich kolei państwowych. Warto o tym pamiętać w miastach takich jak Pompeje czy Torre Annunziata, gdzie mieści się Willa Oplontis. W ich przypadku, szukając dworca na mapach Google, często otrzymamy lokalizację zwykłego dworca kolejowego, a nie stacji kolejki Circumvesuviana!
Ceny przejazdów kolejką Circumvesuviana należą do umiarkowanych. Koszt zależy od liczby stref, które przekraczamy. Bilety można nabyć w okienku na stacji, a po ich zakupie przechodzimy przez bramki podobnie jak w przypadku metra. Alternatywnie, możemy skorzystać z systemu Tap&Go.
Przykładowe ceny biletów:
- Neapol - Herkulanum - 2,40 € (11,21 zł),
- Neapol - Pompeje - 3,00 € (14,01 zł),
- Neapol - Sorrento - 4,20 € (19,62 zł).
Konkretną cenę za przejazd możemy sprawdzić na tej stronie. W pole wyszukiwarki wpisujemy miasto, a po otrzymaniu wyników klikamy w odnośnik CORSA SEMPLICE.
Uwaga! Podróżując kolejką Circumvesuviana powinniśmy zawsze uważać na kieszonkowców i dobrze ukryć swoje kosztowności oraz wartościowe przedmioty!
Windy
Najmniej znanym środkiem transportu publicznego w Neapolu są cztery windy, które pozwalają na uniknięcie stromych podejść lub użycia schodów. Dla turystów najbardziej przydatna może okazać się winda prowadząca z ulicy Via Chiaia na most Ponte di Chiaia.
Korzystanie z wind jest bezpłatne i nie wymaga posiadania biletu.
Godziny funkcjonowania oraz lokalizacje wind można znaleźć na tej stronie (w języku włoskim).