Podróże po Europie

Gdzie spać w Cinque Terre? Najlepsze miasteczka i polecane noclegi

Ostatnia aktualizacja: 18 marca 2024

Cinque Terre to stosunkowo niewielki fragment włoskiego wybrzeża, który znajduje się w granicach regionu Liguria. Nazwę Cinque Terre możemy przetłumaczyć jako "Pięć Krain". Krainami tymi są miasta (zaczynając od strony południowej): Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza oraz Monterosso al Mare. Każde z nich posiada swoją specyfikę, o czym opowiemy więcej w dalszej części artykułu.

Rozpoczynając poszukiwania noclegu w jednym z pięciu miast możemy doznać niemałego szoku - w sezonie wysokim ceny potrafią być zawrotne i przekraczać 150 EUR za dobę w przypadku najtańszych dobrze ocenianych dwuosobowych pokoi z prywatną łazienką. Na szczęście nie jesteśmy ograniczeni jedynie do zatrzymania się w samym Cinque Terre, choć oczywiście taka opcja będzie najwygodniejsza. W naszym przewodniku odpowiadamy na pytanie gdzie nocować w Cinque Terre i na co zwrócić uwagę szukając noclegu. My mieliśmy okazję odwiedzić ten region kilkukrotnie i sami spaliśmy w różnych miejscach, dlatego chcemy podzielić się z Wami naszymi doświadczeniami.

Cinque Terre - gdzie spać - kilka słów wstępu

Pomiędzy miastami Cinque Terre możemy poruszać się pieszo (zazwyczaj dość wymagającymi fizycznie trasami) lub pociągiem. Przejazd pomiędzy dwoma granicznymi punktami (Riomaggiore - Monterosso al Mare) zajmie nam zaledwie 15 minut. Planując korzystanie z pociągów oraz tras spacerowych najlepiej zakupić specjalną kartę Cinque Terre Card, która umożliwia darmowe korzystanie ze wszystkich pociągów przejeżdżających przez region.

W tym miejscu warto wspomnieć, że karta Cinque Terre Card działa na trasie La Spezia - miasta Cinque Terre - Levanto. Czas przejazdu z miasta La Spezia do Riomaggiore to jedynie 8 minut, a z Levanto do Monterosso około 5 minut. Od razu można zauważyć, że w przypadku zatrzymania się w jednym z tych dwóch sąsiednich miast nie stracimy zbyt wiele czasu na dojazdy. Tym bardziej, że przez większość roku pierwsze pociągi z La Spezia ruszają już po godzinie 4:00 i kursują aż do godziny 23:00.

Wskazówka praktyczna: Wybierając się do Cinque Terre musimy zawsze pamiętać, że, szczególnie w dni wolne od pracy i w trakcie ciepłych miesięcy, na miejscu przebywają tłumy. Nie warto czekać z rozpoczęciem poszukiwania noclegu do ostatniej chwili, kiedy najlepsze oferty mogą już być dawno wyprzedane.

Gdzie spać w Cinque Terre - przejdźmy do konkretów!

La Spezia - opcja przy mniejszym budżecie

Nieco przewrotnie rozpoczniemy nasze zestawienie od miasta La Spezia, oddalonego o około 6 kilometrów na wschód od Riomaggiore, które nazywane jest czasem bramą do Cinque Terre. Nie jest to typowa miejscowość turystyczna, choć leżące na południe od głównego dworca kolejowego (wł. Stazione La Spezia Centrale) centrum miasta (dzielnice Quartiere Umberto I oraz Centro Storico) wypełnione jest hotelami, pensjonatami i apartamentami na wynajem.

La Spezia jest jednym z ulubionych wyborów wśród turystów odwiedzających Cinque Terre. Sprzyja temu duży wybór miejsc noclegowych i parkingowych oraz łatwość dojazdu do "pięciu miast". Na głównym dworcu kolejowym działa oficjalny punkt informacji, w którym otrzymamy mapy oraz zakupimy kartę Cinque Terre Card. Zatrzymując się w La Spezia będziemy mieć również prosty dostęp do supermarketów (m.in. dyskont Lidl, który we Włoszech oferuje bardzo szeroki asortyment lokalnych produktów) oraz wielu lokali gastronomicznych.

Naszym zdaniem to dobre miejsce na nocleg w Cinque Terre dla czytelników, którzy mają mniejszy budżet i nie planują wyruszać o świcie na szlak pieszy. Zaoszczędzone pieniądze będziemy mogli wydać w tutejszych restauracjach i posmakować lokalnych produktów. Sami zatrzymaliśmy się w La Spezia już dwukrotnie i nie żałowaliśmy wyboru, a różnicę w cenie wydaliśmy na pyszne kolacje.

Najwygodniejszym obszarem na nocleg jest bliska okolica dworca kolejowego. Warto jednak mieć na uwadze, że ceny w najlepszych miesiącach idą mocno w górę. Dobrze jest rozpocząć poszukiwania noclegu nawet kilka miesięcy wcześniej lub obserwować zmiany w dostępności obiektów. Lepsze ceny znajdziemy dalej od centrum, ale pamiętajmy o dokładnym sprawdzeniu odległości oraz możliwych dojazdów. Niektóre z najtańszych opcji znajdują się na obrzeżach miasta, skąd będziemy mieć utrudniony dojazd do dworca.

Popularne noclegi w La Spezia

• Czytelnicy szukający wyższego standardu mogą zainteresować się bardzo dobrze ocenianym obiektem L'Opera Rooms & Suite, który położony jest przy samym dworcu i oferuje dobrze wyposażone pokoje z prywatną łazienką.
  • Tańszą opcją jest leżący również blisko dworca apartament Camere Andrea - poza sezonem widzieliśmy tam ceny poniżej 300 zł za dobę z wliczonym śniadaniem, ale w sezonie jest dużo drożej.
  • Jeśli chcielibyśmy utrzymać wyższy standard, a trochę dalsza odległość od dworca nie będzie dla nas problemem, warto rozejrzeć się za apartamentami położnymi w dalszych częściach centrum miasta. Dobrym przykładem jest oddalony o mniej niż 30 minut spacerem od dworca Appartamento Golfo dei Poeti. Jest to prywatne mieszkanie z dostępem do dobrze wyposażonej kuchni.
  • więcej noclegów w mieście La Spezia znajdziecie tutaj
Szukając zakwaterowania pamiętajmy, że w cenę noclegu może nie być wliczony podatek miejski wynoszący 2,50 EUR za noc za osobę , który przy większej liczbie nocy i osób zwiększy nam nieco całkowity koszt noclegu.

Miasta Cinque Terre

Jeśli budżet nie jest dla nas problemem lepiej zdecydować się na nocleg w jednym z miast Cinque Terre. Każde z nich jest inne, ale wszystkie wyróżniają się historyczną zabudową oraz wąskimi i krętymi uliczkami. Nie ma w nich nowych dużych hoteli, a przy tworzeniu bazy noclegowej wykorzystano historyczne budynki. Razem we wszystkich miastach działa zaledwie kilkaset obiektów, z tym, że część z nich oferuje zaledwie pojedyncze pokoje. Z tego powodu liczba miejsc noclegowych jest ograniczona i ceny są niemal zawsze wysokie**, dlatego nie warto czekać z rozpoczęciem poszukiwań noclegu do ostatniej chwili.

Naszym zdaniem nocleg bezpośrednio w Cinque Terre ma sens wtedy, gdy budżet pozwoli nam zarówno na zakwaterowanie, jak i skorzystanie z tutejszych restauracji. Inaczej sytuacja wygląda dla osób planujących wyruszanie na szlak o świecie - w ich przypadku będzie to najwygodniejsza opcja! Sami odwiedzając Cinque Terre w celach trekkingowych, wyruszaliśmy już około 6:00, aby przejść trasy wysokie przed największym słońcem.

Riomaggiore i Monterosso al Mare - najwięcej opcji noclegowych

Najwięcej obiektów noclegowych znajdziemy w dwóch granicznych miastach: Riomaggiore oraz Monterosso al Mare. Pierwsze z nich wyróżnia się szeroką ofertą gastronomiczną i może być dobrym wyborem dla turystów, którym zależy na dobrej kuchni.

Gdzie spać w Cinque Terre - Riomaggiore

Monterosso al Mare jest najbardziej "płaskim" z miast Cinque Terre i wyróżnia się największą plażą w regionie. Niestety, przez bliskość dworca plaża jest bardzo oblegana i w sezonie letnim przebywają na niej tłumy turystów. Warto wiedzieć, że miasto podzielone jest na dwie części - nową oraz starą, które łączy ze sobą tunel. Nowsza część nie ma zabytkowego charakteru i przypomina typowy kurort wakacyjny.

Noclegi w Monterosso al Mare sprawdzicie tutaj.

Corniglia - nasze ulubione miejsce na nocleg w Cinque Terre

Najmniej obleganym z miast Cinque Terre jest Corniglia. Wieczorem na jej uliczkach jest pustawo i najbardziej autentycznie. Rezerwując nocleg w tym mieście musimy jednak zdawać sobie sprawę z dwóch rzeczy:

• Corniglia położona jest wysoko nad dworcem kolejowym - chcąc dostać się na górę musimy skorzystać z autobusu wahadłowego (potrafi być zapchany!) lub wejść pieszo.
  • Corniglia nie posiada portu, więc nie ruszymy stąd statkiem do pozostałych miast Cinque Terre.

Z drugiej jednak strony, dzięki położeniu w samym środku, Corniglia jest idealną bazą dla turystów planujących przemieszczać się głównie szlakami pieszymi. My sami nocując w Cinque Terre zatrzymywaliśmy się najczęściej w Cornigli i nigdy nie żałowaliśmy tego wyboru.

Jeśli zostajemy na dłużej, jednego dnia możemy ruszyć do Riomaggiore i z powrotem, a kolejnego do Monterosso al Mare. Trasa do Monterosso al Mare rozpoczyna się przy ulicy wyjazdowej z miasteczka.

Cinque Terre - gdzie nocować w miasteczku Corniglia?

• Sami podczas jednego z wyjazdów do Cinque Terre zatrzymaliśmy się w Affittacamere La Torre, który położony jest przy najważniejszym miejskim punkcie widokowym. Obiekt zapewnia gościom dostęp do prywatnego tarasu na dachu, z którego rozpościera się widok na okolicę. Minusy? Wychodząc z obiektu w ciągu dnia natrafialiśmy na tłumy turystów, z których część wylegiwała się wprost pod drzwiami wejściowymi do budynku ;)
  • Tu znajdziesz więcej noclegów w mieście Cornigla

Manarola i Vernazza

Dwa pozostałe z miast - Manarola oraz Vernazza - są również dobrym wyborem. Więcej obiektów noclegowych działa w Vernazzie, która w oczach niejednego turysty uchodzi za najpiękniejsze z miasteczek Cinque Terre.

Gdzie spać w Cinque Terre - Manarola oraz Vernazza

Osady górskie na terenie Cinque Terre

Dla osób poruszających się samochodem, które nie obawiają się wąskich dróg i trudniejszego dojazdu, ciekawym pomysłem na nocleg może być jedna z wiosek górujących nad regionem, w których królują rodzinne pensjonaty.

Najwygodniej będzie jednak trzymać się głównej drogie i szukać noclegów w jej pobliżu. Powinniśmy też mieć ochotę i formę na długie spacery, ponieważ parkingi przy miasteczkach Cinque Terre są drogie, więc dojeżdżanie do nich codziennie samochodem znacznie zwiększy nam koszt pobytu. Czasem z miasteczek górskich kursują autobusy, ale liczba ich kursów jest niewielka.

Cinque Terre - gdzie spać w mniejszych wioskach?

• Przykładem bardzo dobrze ocenianego obiektu jest Cadè Ventu, położony w osadzie Fornacchi, górującej nad Vernazzą. Obiekt ma rozsądne, jak na standardy Cinque Terre, ceny. Jego olbrzymią zaletą są wspaniałe widoki.

Na co uważać szukając noclegu w miastach Cinque Terre?

Zatrzymanie się w jednym z miast Cinque Terre może być świetnym doświadczeniem, ale wiąże się również z pewnymi niedogodnościami.

Wszystkie z pięciu miast wyłączone są z ruchu samochodowego, a większość z nich pnie się delikatnie w górę (bądź w dół). Oznacza to, że turyści, zwłaszcza z większą ilością bagaży, w niektórych przypadkach będą musieli trochę się zmęczyć nim dotrą do celu. W historycznych budynkach nie powinniśmy też liczyć na windę.

Jeśli przyjeżdżamy do Cinque Terre w sezonie letnim i w środku dnia, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że pociągi w tym czasie potrafią być pozapychane. W dni wolne od pracy wejście do składu pociągu może być traumatycznym doświadczeniem! Trudno nam wyobrazić sobie wygodne przemieszczanie się z dużymi walizkami po zapchanych dworcach i wagonach.

W przypadku noclegów w prywatnych mieszkaniach lub mniejszych pensjonatach zameldowanie oraz wymeldowanie może być możliwe tylko w określonych godzinach (np. 14:00-17:00). Jeśli przyjedziemy rano i mamy ze sobą dużo bagaży, trudno nam będzie się z nimi poruszać do czasu zameldowania.

Corniglia, tak jak wspomnieliśmy chwilę wcześniej, położona jest wysoko nad dworcem i w godzinach szczytu możemy trochę poczekać na miejsce w autobusie wahadłowym.

Kolejną niedogodnością, przynajmniej dla części turystów, może być specyfika sklepów oraz restauracji. Sklepy to niewielkie sklepiki z ograniczonym asortymentem i wysokimi cenami. Restauracji jest więcej, ale ceny są również bardzo wysokie. I to nawet jak na standardy najbardziej turystycznych włoskich miejscowości.

Levanto - alternatywa do wcześniejszych propozycji

Miasto Levanto leży po północnej stronie Cinque Terre. W porównaniu do La Spezia - typowego włoskiego miasta średniej wielkości, Levanto przypomina bardziej modelowy nadmorski kurort. Nie przebywa tu jednak aż tylu turystów, co w przypadku Pięciu Krain.

Dużymi zaletami noclegu blisko centrum Levanto są: bezproblemowy dojazd do miast Cinque Terre (linia La Spezia - Cinque Terre - Levanto), dostęp do większych sklepów spożywczych (supermarket Conad) oraz szeroka plaża. Dla części turystów istotny może być ostatni punkt. Plaża w Levanto swoim rozmiarem ustępuje tylko plaży w Monterosso al Mare, ale dzięki większemu oddaleniu od dworca kolejowego jest mniej oblegana.

Minusem jest słaby dostęp do parkingów (wszystkie są płatne) oraz wyższe ceny niż w La Spezia, na co wpływ ma mniejsza oferta noclegowa. Chcąc zatrzymać się w Levanto w sezonie letnim lepiej rozpocząć poszukiwania zakwaterowania odpowiednio wcześniej.

Levanto - czyli nieoczywista odpowiedź na pytanie gdzie nocować w Cinque Terre

Uwaga! Szukając noclegu w Levanto pamiętajmy, że miasto jest jednocześnie gminą o stosunkowo dużej powierzchni. Niektóre z obiektów noclegowych mogą być znacznie oddalone od dworca i centrum miasta.

Przyjazd własnym samochodem

Turyści zwiedzający Włochy samochodem powinni mieć na uwadze, że wjazd na teren Cinque Terre nie należy do najprostszych. Do żadnego z miasteczek nie można wjechać autem, a część trasy prowadzi przez wąskie i kręte uliczki. Co jednak znacznie ważniejsze, przy każdym z miasteczek znajdziemy zaledwie kilkanaście-kilkadziesiąt płatnych miejsc parkingowych. Nawet jeśli cena nas nie przeraża, to znalezienie miejsca w sezonie letnim może graniczyć z cudem. Większy parking funkcjonuje niedaleko Riomaggiore i jest zarządzany przez władze parku narodowego, ale należy on do bardzo drogich.

Dla zmotoryzowanych najlepszym wyborem będzie La Spezia, która posiada najwięcej parkingów i miejsc parkingowych, w tym miejsc bezpłatnych. Zostawiając tam samochód, możemy przesiąść się na komunikację publiczną.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)