Podróże po Europie

Gdzie spać w Katanii? Najlepsze dzielnice i polecane noclegi

Ostatnia aktualizacja: 8 marca 2024

Katania - podobnie zresztą jak inne największe sycylijskie miasta - nie ma najlepszej prasy. Prawda jest jednak taka, że tutejsze turystyczne centrum nie różni się od innych dużych miast na południu lub nawet północy Włoch - wystarczy zachować zwykłe środki ostrożności i nie rzucać się w oczy z kosztownościami spacerując wieczorem poza utartym szlakiem. Szukając noclegu, najlepiej trzymać się blisko turystycznych obszarów i sprawdzać komentarze poprzednich gości.

Oferta noclegowa Katanii opiera się na pensjonatach B&B i apartamentach, choć znajdziemy też większe hotele. Pensjonaty znajdują się w przerobionych mieszkaniach lub całych piętrach w historycznych kamienicach. Czasami w budynkach brakuje windy a łazienki prywatne znajdują się poza pokojem.

W naszym przewodniku, korzystając z doświadczeń z poprzednich podróży, odpowiadamy na pytanie gdzie nocować w Katanii, aby nasz pobyt był udany i bezpieczny.

W jakich dzielnicach najlepiej szukać noclegu w Katanii?

Historyczne centrum wzdłuż ulicy Via Etna

Bez wątpienia najlepszym miejscem na nocleg w Katanii jest historyczne centrum, a dokładniej obszary położone wzdłuż południowej połowy Via Etna - głównej arterii miejskiej. Południowa strona Via Etna to nie tylko największe atrakcje (np. plac Katedralny), ale również żywe place miejskie. Oznacza to, że w sezonie ceny są tu najwyższe.

Zostając w tej okolicy dojdziemy pieszo do największych atrakcji Katanii oraz łatwo dojedziemy na lotnisko w Katanii.

Obszar na południe od Placu Stesicoro (Piazza Stesicoro) do Porta Uzeda jest niemal zawsze pełen ludzi, a w ciepłe dni i wieczory zawsze spacerują tamtędy tłumy mieszkańców. Plusem jest więc bezpieczeństwo, a minusem hałasy, gdy nasz nocleg znajduje się bardzo blisko najbardziej gwarnych miejsc. Warto wiedzieć, że obszar na zachód od Via Etna pnie się stopniowo w górę od południa na północ - czyli w przypadku noclegu na zachód od Piazza Stesicoro możemy być zmuszeni do mało wygodnych spacerów z/pod górę.

Dalej na północ, w kierunku Giardino Bellini oraz ogrodu botanicznego, jest już spokojniej i mniej tłoczno, a nadal do centrum będziemy mieć dość blisko - pieszo około 1,5 kilometra.

Pamiętajcie, że Via Etna ma niemal 3 kilometry długości i w przypadku znalezienia noclegu w północnej połowie, będziecie dalej od najważniejszych atrakcji i na obszarze z mniejszą ilością ludzi.

Katania - gdzie spać w historyczny centrum? Nasze propozycje sprawdzonych noclegów na różną kieszeń.

• My podczas jednego z wyjazdów zatrzymaliśmy się w Let's B&B. Jest to świetnie oceniany pensjonat w samym sercu miasta z darmowym parkingiem oraz śniadaniem wliczonym w cenę z owocami oraz słodkimi wypiekami. Obecnie jednak jego ceny są znacznie wyższe niż dawniej, ale wpływ na to mają komfort, lokalizacja oraz świetny odbiór przez gości.
  • Nieco tańszą propozycją jest B&B Kike. Warunki są tu gorsze niż w poprzednim obiekcie, ale też cena niższa, zwłaszcza jeśli trafimy na promocję, które sami widywaliśmy często. W cenę wliczone jest urozmaicone śniadanie, czyli nie tylko na słodko, jak to często bywa na Sycylii.
  • I Vespri - tym razem bardziej budżetowa propozycja w świetnej lokalizacji, tuż obok Via Etna. Jest to opcja bardziej na sezon letni - z komentarzy gości z sezonu zimowego wynika, że potrafi być chłodno.
  • Giro nel Mondo - obiekt położony kawałek na zachód od ogrodu Belliniego, ale wciąż blisko ścisłego centrum - do kwadransa pieszo. Jest to raczej minimalistyczna opcja pod względem komfortu, ale nadrabia to ceną. W najtańszym wariancie nie ma wliczonego śniadania, ale w okolicy nie będziecie mieć problemu ze znalezieniem kawiarni.
  • klikając tutaj znajdziecie więcej obiektów w historycznym centrum
Wskazówka praktyczna: W wielu obiektach noclegowych w Katanii standardem są śniadania, ale często będzie to śniadanie na słodko. W lepszych przypadkach dostaniemy wtedy świeżą bułeczkę, ciastko lub cornetti (włoski croissant) wraz z owocami, a w bardziej budżetowych opcjach będzie to pakowane ciastko z marketu, kawa i słodki sok z kartoniku. Nie zawsze śniadanie wliczone w cenę powinno być dla nas czynnikiem decydującym, jednak zanim zdecydujemy się za nie dopłacić, sprawdźmy opinie wcześniejszych gości, ponieważ czasami posiłki są bardzo smaczne lub bardziej urozmaicone, nie tylko na słodko.

Dzielnica Borgo-Sanzio - noclegi na przebiegu linii metra

Niezłym pomysłem nocleg w Katanii są najbliższe okolice stacji metra leżących na obszarze dzielnicy Borgo-Sanzio, sąsiadującej z historycznym centrum. Metro jest tanie - koszt pojedynczego przejazdu to zaledwie 1€, a bilet dzienny kupimy za 2€ (więcej informacji znajdziecie w naszym artykule o komunikacji miejskiej w Katanii).

Większość dostępnych obiektów to prywatne mieszkania. Nie zawsze będą one dużo tańsze (najczęściej promocyjne ceny oferują nowe apartamenty, które muszą zebrać opinie), ale najczęściej relacja ceny do standardu będzie wyższa niż w centrum. Ponadto, możemy mieć bliżej do restauracji nastawionych głównie do miejscowych - tańszych, a nierzadko smaczniejszych. Sami podczas jednego niskobudżetowego wyjazdu zdecydowaliśmy się na nocleg poza centrum, niedaleko stacji metra Giuffrida, i byliśmy zadowoleni - spaliśmy w mieszkaniu u przemiłego właściciela, ale niestety nie ma go już w ofercie. Szkoda!

Co więcej, sami nie korzystaliśmy nawet z metra, ponieważ nieco ponad 30 minutowe spacery do centrum nie były dla nas problemem.

Katania - gdzie spać? Polecane noclegi niedaleko stacji metra Giuffrida

• Catanese Proverb's House - bardzo dobrze urządzony mały, jednopokojowy apartament, z dostępem do kuchni. Znajduje się on tuż obok stacji metra, w okolicy znajdziemy też restauracje nastawione na miejscowych. Cena nie odstepuje jednak specjalnie od tych w centrum, ale standard jest wyższy.
  • Casa Fortuna - obiekt posiadający dwie sypialnie, który niedawno pojawił się w ofercie. Jest to pewne ryzyko, ponieważ ma dopiero niewiele ocen, ale przez jakiś czas jego cena będzie niższa niż w przypadku obiektów z dużą ilością opinii.

Okolice dworca głównego (Stazione Catania Centrale)

Jeśli Katania ma być naszą bazą wypadową do innych miast zachodniej, i nie tylko, Sycylii, możemy rozważyć nocleg w okolicy dworców: autobusowego i kolejowego. Niestety, podobnie jak w innych włoskich miastach, tak i w Katanii, okolice dworca nie należą do najprzyjemniejszych - szczególnie po zmroku. Są to tereny mało zadbane i w wąskich uliczkach na zachód od dworca wieczorami potrafią stać panie lekkich obyczajów lub różne osoby, które nie wzbudzają zaufania. Sami wracając późno i wychodząc wcześnie rano nie czuliśmy się tam komfortowo.

Naszym zdaniem noclegu w bliskiej okolicy dworca najlepiej szukać na zachód od długiej ulicy Via Francesco Crispi. Można zaryzykować stwierdzenie, że ulica ta symbolicznie oddziela w pewien sposób zaniedbaną część miasta od tej historycznej i bardziej turystycznej. Jeśli znajdziemy nocleg na zachód od Via Crispi, to na dworzec autobusowy i kolejowy będziemy mieć około 600 metrów, a do historycznego centrum (Piazza Duomo) trochę ponad kilometr. Wciąż jednak niektóre okoliczne uliczki będą mało przyjemne.

Katanii - gdzie nocować? Dobrze oceniane opcje noclegowe w okolicy dworca

• Turiddu B&B - równie dobrze oceniany pensjonat położony kawałek dalej od poprzedniego - do dworca będziemy mieć stąd około 850 m, a do katedry około 1,2 km. Mając trochę szczęścia trafimy na pokój z widokiem na Etnę.
  • B&B XX Miglia - pensjonat umiejscowiony około 650 metrów od dworca głównego. W cenę noclegu wliczone jest dobrze oceniane przez gości śniadanie. Sam obiekt należy też do najwyżej ocenianych w tej kategorii cenowej w całym mieście (obecnie ma niewiele ocen, ponieważ został dodany po raz drugi pod tą samą nazwą).

Na co zwrócić uwagę szukając noclegu w Katanii?

Skoro wiemy już gdzie spać w Katanii pod kątem obszarów, czas na kilka wskazówek, które mogą pomóc Wam uniknąć kilku niespodzianek.

• Jeśli przyjeżdżacie do Katanii samochodem, upewnijcie się, że obiekt posiada miejsca parkingowe lub leży w okolicy, gdzie bezpiecznie zostawimy auto na noc.
  • W zimowe wieczory na Sycylii bywa naprawdę zimno - co prawda temperatury są wyższe niż w Polsce, ale w tamtejszych mieszkaniach jest znacznie chłodniej. Jest to doświadczenie, którym dzielimy się w każdym artykule o szukaniu noclegów w krajach południa Europy - zawsze zwracajcie uwagę na ogrzewanie oraz komentarze gości z okresu zimowego. My podróżujemy często poza sezonem i śpimy wtedy w różnych miejscach - początkowo skrupulatnie tego nie sprawdzaliśmy i kilka razy trzęśliśmy się z zimna.
  • Nie wszystkie apartamenty w starych budynkach posiadają windę, a schody potrafią być mało ergonomiczne - jeśli wybraliście prywatny apartment i podróżujecie z ciężkim wózkiem dziecięcym, upewnijcie się, że nie będziecie go taszczyć na wysokie piętro. Windy na Sycylii to często metalowe klatki, z których osobiście rzadko korzystamy i czasem musieliśmy codziennie wdrapywać się na piąte piętro - z wózkiem byłaby to mordęga.

Niebezpieczne dzielnice w Katanii. Na jaką okolicę uważać w Katanii?

Tak jak wspomnieliśmy we wcześniejszych akapitach - na pewno po zmroku warto uważać w najbliższej okolicy dworca kolejowego. Według nas nie jest to miejsce do spacerów dla samotnych kobiet.

Jeśli szukamy noclegu w okolicy historycznego centrum, to nie ma tam całych obszarów, na które powinniśmy uważać, a raczej pojedyncze ulice. Najlepiej sprawdzić komentarze pod tym kątem i po przyjeździe podpytać właściciela, gdzie lepiej nie chodzić.

Miejscem, które najlepiej omijać po zmroku, jest Plac Carlo Alberto (Piazza Carlo Alberto). W dzień odbywa się tu żywy targ, po zmroku miejsce to pustoszeje i kręci się tu czasem mało przyjemne towarzystwo.

Nie powinniśmy też dać się zwieść noclegom niedaleko jednej z największych atrakcji Katanii - Zamku Ursino (Castello Ursino). Jest on otoczony niezbyt zadbaną dzielnicą mieszkalną i możemy czuć się w jego okolicy mniej komfortowo. Nie oznacza to, że spotka nas tam coś złego, ale na wakacje jedziemy po to, aby nie musieć stresować się wracając po zmroku.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)