Podróże po Europie

Co warto zobaczyć w Muzeach Watykańskich? Wprowadzenie do kolekcji

Ostatnia aktualizacja: 18 lipca 2025

Muzea Watykańskie składają się z kilku samodzielnych muzeów i wystaw, tworząc razem jeden rozległy kompleks. Wiemy, że nie wszyscy nasi czytelnicy korzystają z usług przewodnickich lub przewodników audio, a niektórzy preferują wcześniejsze przygotowanie się do wizyty.

Aby ułatwić Wam zwiedzanie, przygotowaliśmy zwięzły przewodnik po watykańskich zbiorach, który ma na celu ułatwienie zaplanowania wizyty. Skoncentrowaliśmy się na najistotniejszych kolekcjach i dziełach sztuki, doskonale zdając sobie sprawę, że opisaliśmy zaledwie mały wycinek całości. Dążyliśmy jednak do tego, aby nasze opisy podążały za kolejnością zwiedzania, ale nie zawsze udało nam się to idealnie (zwłaszcza że każdy zwiedzający może obrać nieco inną trasę!).

Artykuł jest częścią naszego przewodnika po Muzeach Watykańskich.

Pinakoteka (wł. Pinacoteca)

Zwiedzanie Muzeów Watykańskich rozpoczynamy od Pinakoteki. Watykańska Galeria Obrazów może poszczycić się kolekcją blisko 500 dzieł największych mistrzów, datujących się od średniowiecza (mniej więcej od XII stulecia) aż po XIX wiek, prezentowanych w 18 salach. Wśród przedstawionych artystów znajdują się takie sławy jak: Caravaggio, Giotto, Fra Angelico, Leonardo da Vinci, Michał Anioł czy Rafael. Należy jednak pamiętać, że są to głównie prace o motywach religijnych, takie jak tryptyki czy obrazy, które wcześniej zdobiły ołtarze.

'Przemienienie Pańskie' - obraz Rafaela, Muzea Watykańskie
'Przemienienie Pańskie' - obraz Rafaela, Muzea Watykańskie

Niektóre z dzieł, na które warto zwrócić uwagę:

  • Tryptyk Stefaneschi autorstwa Giotto z początku XIV wieku (sala II).
  • Cztery prace Rafaela w sali VIII, w tym słynna Transfiguracja (Przemienienie Pańskie), którą dokończył uczeń mistrza Giulio Romano.
  • Obraz przedstawiający św. Hieronima ze Strydonu na pustyni autorstwa Leonarda da Vinci (sala IX); obok świętego leży lew, który z powodu stanu dzieła nie wygląda zbyt realistycznie.
  • Ukrzyżowanie św. Piotra pędzla Gudio Reniego, realistyczne Złożenie Chrystusa do grobu autorstwa Caravaggio oraz Ostatnia Komunia św. Hieronima autorstwa barokowego mistrza Domenichino (sala XII).
  • Obraz olejny pt. Adam i Ewa w ogrodzie Eden pędzla Petera Wenzela, który wyróżnia się realizmem fauny i floty (sala XVI).
Święty Jeronim na pustyni - Leonardo da Vinci, Muzea Watykańskie
Święty Jeronim na pustyni - Leonardo da Vinci, Muzea Watykańskie

W sali XVII odkryjemy zupełnie inną kategorię eksponatów. Znajdują się tam wstępne prace z gipsu i gliny autorstwa Gian Lorenzo Berniniego. Rzeźbiarz stworzył je podczas przygotowań do realizacji dwóch swoich projektów w Bazylice św. Piotra: ołtarza w Kaplicy Najświętszego Sakramentu (wł. Altare del Santissimo Sacramento) oraz tzw. Krzesła św. Piotra, które mieści się w apsydzie.

W sali XVIII zobaczymy z kolei różne ikony z okresu od XV do XIX wieku.

Wskazówka praktyczna Po wyjściu z Pinakoteki warto stanąć na chwilę na tarasie, gdzie odnajdziemy unikatowy widok na kopułę Bazyliki św. Piotra.
Jedna ze wstępnych rzeżb z gliny Berniniego - Pinakoteka, Muzea Watykańskie
Jedna ze wstępnych rzeżb z gliny Berniniego - Pinakoteka, Muzea Watykańskie

Dziedziniec szyszki (wł. Cortile della Pigna)

Do najbardziej znanych obszarów kompleksu Muzeów Watykańskich zaliczyć można Dziedziniec szyszki (wł. Cortile della Pigna), który swoją nazwę zawdzięcza monumentalnej rzeźbie szyszki z brązu, zdobiącej fontannę umieszczoną w niszy. Tę imponującą rzeźbę odnaleziono w okolicach Panteonu, a niektóre hipotezy sugerują, że mogła ona zdobić wierzchołek tej antycznej budowli.

Centralnym punktem placu jest olbrzymia instalacja zatytułowana Sfera w Sferze (wł. Sfera con sfera), znana również jako Wielka Kula lub Złota Kula. Autorem dzieła jest włoski rzeźbiarz Arnaldo Pomodoro, który stworzył je w 1990 roku.

Dziedziniec szyszki - Muzea Watykańskie
Dziedziniec szyszki - Muzea Watykańskie
Dziedziniec szyszki - Muzea Watykański
Dziedziniec szyszki, Złota Kula / Strefa w Sferze - Muzea Watykański

Muzeum Pio-Clementino (wł. Museo Pio-Clementino)

Muzeum Pio-Clementino, mieszczące się w dawnym Pałacu Belwederskim, skupia się na antycznych znaleziskach, takich jak rzeźby, popiersia czy mozaiki. Posiada jedną z najbardziej imponujących kolekcji antyków na świecie, co sprawia, że jest to nasza ulubiona część Muzeów Watykańskich. Moglibyśmy spędzić tam cały dzień, zwłaszcza że starożytność to okres, który uwielbiamy! Poświęciliśmy nawet jej kolekcji osobny artykuł, który znajdziecie tutaj: Muzeum Pio-Clementino - sale i najważniejsze eksponaty.

W tym miejscu przedstawimy Wam największe skarby kolekcji, które należą do najważniejszych dzieł sztuki starożytnej na świecie.

Grupa Lakoona

Nasze ulubiona grupa rzeźbiarska stoi na oktagonalnym dziedzińcu. Przedstawia ona tragiczną historię kapłana Laokoona oraz jego dwóch synów, którzy zostali uśmierceni przez morskie węże. Laokoon, który ostrzegał Trojan przed wprowadzeniem do miasta drewnianego konia, został zaatakowany przez dwa wypełzające z wody węże podczas składania ofiary Posejdonowi. Trojanie odebrali to jako słuszny gniew bogów, sprowokowany protestami przed przyjęciem skierowanego do nich daru. Jednakże prawdziwe świętokradztwo Laokoona polegało na złamaniu obietnicy czystości i celibatu złożonej wcześniej Apollinowi.

Grupa Laokoona - Muzea Watykańskie Muzeum Pio-Clementino, dziedziniec oktagonalny
Grupa Laokoona - Muzea Watykańskie Muzeum Pio-Clementino, dziedziniec oktagonalny

Apollo Belwederski

Innym wyjątkowym eksponatem w tej samej sali, który zasługuje na uwagę, jest ponad dwumetrowa marmurowa rzeźba przedstawiająca Apollina Belwederskiego. Ta majestatyczna postać, wyrazista w formie i bogata w detale, stanowi kolejny dowód na mistrzostwo i finezję starożytnej sztuki rzeźbiarskiej.

Apollo Belwederski stał się jednym z symboli neoklasycyzmu, a jego idealne proporcje były wzorem dla wielu artystów.

Apollo Belwederski - Muzea Watykańskie Muzeum Pio-Clementino, dziedziniec oktagonalny
Apollo Belwederski - Muzea Watykańskie Muzeum Pio-Clementino, dziedziniec oktagonalny

Tors Belwederski

Centralne miejsce w Sali Muz zajmuje Tors Belwederski (wł. Belvedere Torso), wykuty przez Apolloniosa z Aten w I wieku p.n.e. Dzieło to inspirowało samego Michała Anioła, który potrafił studiować je całymi godzinami.

Antyczne rzeźby i mozaiki można podziwiać także w tzw. Nowym Skrzydle (wł. Braccio Nuovo), które gromadzi zabytki zagrabione przez wojska napoleońskie i odzyskane dzięki staraniom znanych osobistości, takich jak rzeźbiarz Antonio Canova. Dzieła z tej tematyki znajdziemy też w Muzeum Chiaramonti (wł. Museo Chiaramonti).

Muzeum Egipskie (wł. Museo Gregoriano Egiziano)

Muzeum Egipskie zostało ufundowane w 1839 roku przez papieża Grzegorza XVI. W dziewięciu salach zgromadzono znaleziska pochodzące z antycznego Egiptu oraz rzymskie prace, które naśladują styl egipski. Rzymianie, po podbiciu lub przejęciu kontroli nad danym regionem, chętnie czerpali z jego dorobku kulturowego, co dotyczyło zarówno Grecji, jak i Egiptu.

Muzeum Egipskie - Muzea Watykańskie
Muzeum Egipskie - Muzea Watykańskie

Jaskrawym przykładem fascynacji Rzymian starożytnym Egiptem jest Piramida Cestiusza, zlokalizowana w południowej części historycznego Rzymu. Jako ciekawostkę warto dodać, że nieopodal Bazyliki św. Piotra znajdowała się jeszcze większa piramida (znana jako Meta Romuli), niestety zniszczona przez papieża Aleksandra VI pod koniec XV wieku podczas przebudowy ulic prowadzących na Watykan.

W kolekcji watykańskiej znajdziemy różnorodne egipskie artefakty, takie jak sarkofagi, mumie, znaleziska grobowe, rzeźby czy przedmioty związane z Aleksandrią, miastem zarządzanym niegdyś przez Greków.

Muzeum Egipskie - Muzea Watykańskie
Muzeum Egipskie - Muzea Watykańskie

Muzeum Etrusco (wł. Museo Gregoriano Etrusco)

Kolejną inicjatywą papieża Grzegorza XVI było ufundowanie Muzeum Etruskiego, powstałego dwa lata przed Muzeum Egipskim. Kolekcja tego muzeum obejmuje między innymi wyroby z brązu i terakoty, rzeźby oraz bogaty zbiór biżuterii odnalezionej w grobowcach etruskich i rzymskich. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o cywilizacji etruskiej, warto wybrać się do Narodowego Muzeum Etruskiego.

Muzeum Etrusco - Muzea Watykańskie
Muzeum Etrusco - Muzea Watykańskie

Galeria Gobelinów (wł. Galleria degli Arazzi)

Galeria Gobelinów zawiera dzieła wykonane w różnych okresach, głównie w XVI i XVII wieku, a także pojedyncze prace z XV, takie jak Zabójstwo Juliusza Cezara, uszyte w manufakturze we Flandrii.

Gobeliny z XVI wieku zostały wyprodukowane w Brukseli, na podstawie szkiców Rafaela i jego uczniów. Przedstawiają one sceny ewangeliczne, takie jak Rzeź niewiniątek według św. Mateusza czy Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Początkowo zdobiły one Kaplicę Sykstyńską, jednak w 1838 roku zostały przeniesione na obecne miejsce.

Gobeliny z XVII wieku skoncentrowane są na scenach z życia papieża Urbana VIII (Maffeo Barberini) i wyprodukowane zostały w Rzymie, w manufakturze Barberinich, należącej do bratanka głowy kościoła. Obrazują one zarówno wydarzenia przed objęciem urzędu papieża, jak zakończenie studiów czy wybór na kardynała, jak i późniejsze, takie jak konsekracja Bazyliki św. Piotra, która odbyła się 18 listopada 1626 roku.

Galeria Map Geograficznych (wł. Galleria delle Carte Geografiche)

Galeria Map Geograficznych to korytarz o długości ponad 100 metrów, w którym zawieszono kolekcję 40 map przedstawiających tereny Państwa Papieskiego. Ich twórcą jest zakonnik Ignazio Danti, który stworzył je w latach 1580-1583 na zamówienie papieża Grzegorza XIII. Mimo imponujących rozmiarów, korytarz jest dość wąski, warto więc poczekać na opuszczenie go przez wycieczki, aby móc dokładniej przyjrzeć się mapom wiszącym na ścianach.

Mapy rozmieszczone są zgodnie z porządkiem geograficznym - po jednej stronie umieszczone są regiony położone wzdłuż Morza Liguryjskiego i Morza Tyrreńskiego, po drugiej zaś te, które znajdują się bliżej Adriatyku.

Galeria Map Geograficznych - Muzea Watykańskie
Galeria Map Geograficznych - Muzea Watykańskie

Kaplica Sykstyńska

Wielu turystów wybiera się do Muzeów Watykańskich tylko w jednym celu: aby ujrzeć słynną Kaplicę Sykstyńską, ozdobioną malowidłami Michała Anioła oraz innych wybitnych mistrzów. To w tym miejscu, po śmierci lub ustąpieniu papieża, organizowane jest konklawe, zgromadzenie mające na celu wyłonienie nowego przywódcy Kościoła. Kaplica została zbudowana między 1475 a 1483 rokiem podczas pontyfikatu Sykstusa IV. Jej nazwa pochodzi właśnie od imienia tego papieża, co warto zapamiętać. Zdarzyło nam się dawniej usłyszeć, jak jedna z dziennikarek telewizji informacyjnej uparcie nazywała słynną kaplicę kaplicą sekstyńską...

Odpowiedni ubiór

Pamiętajcie, że w Kaplica Sykstyńska jest miejscem kultu. Obowiązują w niej bardziej rygorystyczne zasady odnośnie ubioru niż w reszcie muzeów - nie wejdziemy z odsłoniętymi ramionami, brzuchem, w krótkich spódnicach czy szortach. Najlepiej zabrać ze sobą szal lub chustę, którą można nałożyć na ramiona lub okryć nogi.

Początkowo kaplica nie posiadała zdobionego sklepienia, a jej sufit pokrywał motyw gwiaździstego nieba, znany z niektórych rzymskich kościołów (na przykład z Bazyliki Santa Maria Sopra Minerva przy Panteonie, gdzie znajduje się także rzeźba przedstawiająca Jezusa z Krzyżem dłuta Michała Anioła). Za dekoracje dwóch bocznych ścian Kaplicy Sykstyńskiej odpowiadali znani renesansowi artyści sprowadzeni z Florencji, w tym Sandro Botticelli czy Domenico Ghirlandaio.

Widok na Kaplicę Sykstyńską - po bokach renesansowe freski (Mistervlad - stock.adobe.com)
Widok na Kaplicę Sykstyńską - po bokach renesansowe freski (Mistervlad - stock.adobe.com)

Michał Anioł pierwsze zlecenie udekorowania kaplicy otrzymał od Juliusza II, z którym z tego powodu popadł w otwarty konflikt. Chwilę wcześniej papież zamówił u artysty swój monumentalny pomnik grobowy. Michał Anioł uznał, że będzie to zwieńczenie jego kariery i najważniejszy życiowy projekt. Artysta zdążył zrobić wszystkie plany i nawet wybrać marmur, ale projekt ostatecznie nie doszedł do skutku, ponieważ papież chciał pilnie rozpocząć pracę w kaplicy. Co warte odnotowania, po śmierci Juliusza jego grobowiec ostatecznie powstał, ale w mniej monumentalnej formie. Michał Anioł wziął udział w projekcie i wyrzeźbił dobrze znanego siedzącego Mojżesza (do zobaczenia w Bazylice św. Piotra w Okowach niedaleko Koloseum). W oryginalnej wersji rzeźb miało być jednak znacznie więcej.

Ostatecznie, artysta zgodził się stworzyć fresk na sklepieniu kaplicy, który stał się jednym z najbardziej znanych dzieł w historii sztuki. Mistrz namalował wiele scen ze Starego Testamentu, w tym Stworzenie Adama, które zna niemal każdy. Michał Anioł nad swoim arcydziełem pracował przez cztery lata - od 1508 do 1512 roku. Generalnie w tamtych czasach nie był to nadmiernie wydłużony termin, ale musimy pamiętać, że artysta cały czas pracował na wysokim rusztowaniu, ze skrzywioną szyją i blisko farby, której krople kapały mu prosto na twarz.

Stworzenie Adama - Michał Anioł (savcoco - stock.adobe.com)
Stworzenie Adama - Michał Anioł (savcoco - stock.adobe.com)

Druga z prac Michała Anioła, fresk Sąd Ostateczny na ołtarzowej ścianie, powstał dopiero trzy dekady później na zlecenie papieża Klemensa VII. Artysta tworzył swoje dzieło przez niemal pięć lat - od 1536 do 1541 roku. Efekt końcowy wywołał spore kontrowersje, których powodem była całkowita nagość postaci. Papież Paweł IV zdecydował o zamalowaniu miejsc intymnych - zadania tego podjął się uczeń Michała Anioła, Daniele da Volterra. Na szczęście całkiem niedawno usunięto dodaną warstwę, dzięki czemu słynny fresk widoczny jest w oryginalnej wersji.

Kaplica Sykstyńska znajduje się praktycznie na końcu dłuższej trasy zwiedzania Muzeów Watykańskich, więc dostęp do niej wymaga przejścia przez długi szereg galerii i korytarzy. Niektórzy jednak decydują się na krótsza trasę i odwiedzają ją szybciej.

Czy można zobaczyć Kaplicę Sykstyńską bez tłumów?

Jeżeli pragniemy zobaczyć Kaplicę Sykstyńską bez tłumów turystów, warto wyczekać odpowiedni moment w ciągu dnia (czasami trzeba długo czekać, ale wystarczy, że będzie chwilowy przestój w wycieczkach i kaplica potrafi opustoszeć), ewentualnie odwiedzić ją bliżej godzin zamknięcia. W drugiej połowie dnia tłumy są zwykle znacznie mniejsze, co umożliwia bardziej intymne doświadczenie tego wyjątkowego miejsca.

Historii słynnej kaplicy oraz pokrywających jej fresków poświęciliśmy oddzielny artykuł Kaplica Sykstyńska - zwiedzanie, historia oraz freski.
Dziedziniec szyszki - Muzea Watykańskie
Dziedziniec szyszki - Muzea Watykańskie

Sala Sobieskiego (wł. Sala Sobieski)

Sala Sobieskiego stanowi prawdziwą gratkę dla turystów z Polski. Jej centralnym elementem jest obraz autorstwa Jana Matejki, przedstawiający Jana III Sobieskiego pod Wiedniem.

Szczegóły dotyczące tego arcydzieła możecie znaleźć w artykule: Jan Sobieski pod Wiedniem - historia powstania obrazu Matejki z Muzeum Watykańskiego w Rzymie.

Innym polskim śladem w Muzeach Watykańskich jest fresk na sklepieniu Galerii Kandelabrów (Galleria dei Candelabri), o którym więcej dowiecie się z tego tekstu.

Jan Sobieski pod Wiedniem - Jan Matejko, Muzea Watykańskie
Jan Sobieski pod Wiedniem - Jan Matejko, Muzea Watykańskie

Pokoje Rafaela (wł. Stanze di Raffaello)

Pokoje Rafaela, znane także jako stanze, to cztery wyjątkowe reprezentacyjne pomieszczenia Pałacu Apostolskiego. Zostały one ozdobione malowidłami ściennymi przez Rafaela Santiego i jego uczniów na specjalne zamówienie papieża Juliusza II. Juliusz, który nie chciał mieszkać w apartamentach zajmowanych wcześniej przez jego zdemoralizowanego poprzednika Aleksandra VI, postanowił stworzyć nową, pełną przepychu część pałacu.

Każda ze "stanze" posiada inny motyw wiodący i została udekorowana w innych latach. Projekt był na tyle ambitny, że przez cały okres jego realizacji Rafaelowi towarzyszyła grupa uczniów, wspierających go w malowaniu fresków.

Stanze Rafaela w Muzeach Watykańskich:

  • Stanza di Constantino - ze scenami z życia Konstantyna Wielkiego, pierwszego chrześcijańskiego cesarza Rzymu, który wprowadził "Edykt mediolański" legalizujący nową wiarę
  • Stanza di Eliodoro, czyli Sala Heliodora, która zawdzięcza swoją nazwę jednemu z malowideł przedstawiającemu dramatyczną scenę Wypędzenie Heliodora ze świątyni z biblijnej Drugiej Księgi Machabejskiej. Co ciekawe, w lewym rogu malowidła Rafael umieścił trzy postacie: samego siebie, papieża Juliusza II oraz swojego przyjaciela, Marcantonio Raimondiego.
  • Stanza della Segnatura, Sala Podpisów, służąca Juliuszowi za bibliotekę. Sala ta była pierwszym z udekorowanych apartamentów, a każdy z fresków stanowił alegorię jednego z czterech głównych tematów: Filozofii, Literatury, Teologii i Prawa. Wśród malowideł znajduje się słynna Szkoła Ateńska, która przedstawia antycznych filozofów (motyw Filozofii). Wiele z tych postaci zostało upodobnionych do renesansowych mistrzów. Na pierwszym planie widzimy Heraklita, którego twarz przypomina Michała Anioła, siedzącego na schodach i opierającego się o marmurowy blok. Tuż za nim, na szczycie schodów, stoi Platon z rysami Leonarda da Vinci, z uniesionym palcem wskazującym ku górze.
  • Stanza dell'Incendio di Borgo, Sala Pożaru Borgio, to pomieszczenie, w którym organizowano oficjalne spotkania Państwa Papieskiego. Istnieją przesłanki, że malowidła zdobiące tę salę są dziełem Giulio Romano, ucznia Rafaela, który wiernie podążał za koncepcją swojego mistrza. Freski ścienne przedstawiają następujące sceny: Koronację Karola Wielkiego, Bitwę o Ostię, Pożar w Borgio oraz Przysięgę Leona III.

Więcej o malowidłach w każdym z pomieszczeń napisaliśmy w oddzielnym artykule: Stanze Rafaela w Muzeach Watykańskich. Polecamy Wam się z nim zapoznac, abyście mogli lepiej zrozumieć przesłanie i kontekst dzieł Rafaela.

'Szkoła Ateńska' - Muzea Watykańskie
'Szkoła Ateńska' - Muzea Watykańskie

Apartamenty Borgia (wł. Appartamento Borgia)

Apartamenty Borgia to zespół prywatnych pomieszczeń w Pałacu Apostolskim, które ozdobiono podczas pontyfikatu papieża Aleksandra VI (Rodrígo de Borgia) pod koniec XV wieku. Po śmierci Aleksandra apartamenty te zostały porzucone i pozostawały nieużywane aż do końca XIX wieku. Wtedy to papież Leon XIII podjął decyzję o odrestaurowaniu fresków i innych dzieł sztuki, udostępniając te wyjątkowe pomieszczenia publiczności. Szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak wystawne pomieszczenia porzucono, trzeba przyjrzeć się niezbyt moralnemu życiu Aleksandra, który zasłynął z suto zakrapianych bankietów, spędzanych w towarzystwie kurtyzan i pań lekkich obyczajów.

Głównym autorem fresków był Bernardino di Betto, znany jako Pinturicchio, który w swoich pracach posłużył się stylem nazywanym groteską. Termin ten nawiązuje do fresków odkrytych chwilę wcześniej w Złotym Domu Nerona. Odkrywcy dostali się do jego wnętrza od góry, wydrążając dziurę w suficie. Przez dłuższy czas sądzono, że dokopano się do ukrytej groty, a dopiero późniejsze badania archeologiczne pozwoliły określić pierwotne przeznaczenie kompleksu. Freski ścienne, odnalezione w tym antycznym pałacu, wywarły znaczący wpływ na artystów epoki renesansu.

Muzea Watykańskie, Apartamenty Borgia - Sala dei Pontefici
Muzea Watykańskie, Apartamenty Borgia - Sala dei Pontefici

Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej

Tuż za Apartamentami Borgia, a częściowo także w nich samych, papież Paweł VI w 1973 roku założył Galerię Współczesnej Sztuki Sakralnej (wł. Collezione d'Arte Contemporanea). W jej zbiorach, obok prac innych znakomitych twórców, znaleźć można między innymi Pietę Vincenta van Gogha, wykonaną w charakterystycznym dla tego artysty stylu, czy też rzeźbę zatytułowaną Le Penseur, będącą dziełem Auguste Rodina.

Pieta autorstwa Vincenta van Gogha - Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej, Muzea Watykańskie
Pieta autorstwa Vincenta van Gogha - Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej, Muzea Watykańskie

Muzeum Chrześcijańskie Piusa (wł. Museo Pio Cristiano)

W tej kolekcji zaprezentowano sarkofagi oraz różnorodne artefakty z wczesnochrześcijańskich katakumb i miejsc pochówku pierwszych wyznawców chrześcijaństwa. Więcej o tym nekropoliach przeczytacie w naszym artykule Katakumby Rzymu - praktyczny przewodnik po podziemnych nekropoliach.

Wystawa Powozów i Karoc (wł. Padiglione delle Carrozze)

Jednym z często pomijanych zakątków muzeum jest Wystawa Powozów i Karoc. A przynajmniej tak nam się wydaje, zważywszy na to, że zawsze spotykaliśmy tam nie więcej niż kilka osób, nawet gdy tłumy gromadziły się na dziedzińcu i w innych częściach muzeum. Wejście do tej części muzeum jest nieco ukryte, a sama ekspozycja znajduje się w wydłużonym pomieszczeniu pod Kwadratowym Ogrodem (wł. Giardino Quadrato).

Wystawa powozów oraz karoc - Muzea Watykańskie
Wystawa powozów oraz karoc - Muzea Watykańskie

Ekspozycja prezentuje powozy konne, samochody i inne pojazdy używane przez papieży na przestrzeni dekad. Wśród różnorodnych eksponatów znajdziemy tak unikalne przedmioty jak samochód Fiat Campagnola, w którym postrzelono papieża Jana Pawła II, czy XIX-wieczną karetę zwaną Gran Gala Berlina. W pomieszczeniu wyświetlany jest również film ukazujący kulisy zamachu na polskiego papieża, który przybliża odwiedzającym te dramatyczne wydarzenia.

Wystawa powozów oraz karoc - Muzea Watykańskie
Wystawa powozów oraz karoc - Muzea Watykańskie

Inne kolekcje

Na terenie Muzeów Watykańskich można także zobaczyć inne kolekcje, w tym lapidaria z wczesnochrześcijańskimi inskrypcjami oraz Muzeum Misyjno Etnologiczne (wł. Musei Missionairo Etnologico), gdzie zgromadzono różnorodne przedmioty zebrane przez katolickich misjonarzy na przestrzeni lat.

Muzea Watykańskie - podczas zwiedzania
Muzea Watykańskie - podczas zwiedzania

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)

Reklama