Podróże po Europie

Gdzie spać w Atenach? Najlepsze dzielnice i polecane noclegi

Ostatnia aktualizacja: 13 marca 2024

Ateny są bardzo specyficznym miastem. Jest to olbrzymia metropolia, w której panuje ciągły chaos (także architektoniczny) i harmider. Nie każdemu przypadnie do gustu ten charakterystyczny klimat stolicy Grecji, ale w końcu większość turystów przyjeżdża tu zobaczyć Akropol i inne zabytki, a nie delektować się atmosferą samego miasta.

My na przestrzeni lat odwiedziliśmy Ateny kilkukrotnie i korzystając z tych doświadczeń odpowiadamy na pytanie gdzie spać w Atenach i na co zwrócić uwagę szukając noclegu.

Ateny - gdzie spać i dlaczego w centrum?

Nie ma co się oszukiwać - Ateny to miasto nierówności i dużej jak na stolicę kraju Unii Europejskiej biedy. Nawet w turystycznych obszarach możemy spotkać wielu bezdomnych i mając pecha pojedynczych narkomanów. Wielu turystów wybierających się do Aten po raz pierwszy nie jest tego świadomych i decyduje się na nocleg jedynie na podstawie ceny. Nie zawsze jest to dobry pomysł, ponieważ w dalszej okolicy możemy nie czuć się bezpiecznie.

Jeśli zależy nam przede wszystkim na niskiej cenie i chcielibyśmy znaleźć dobrą lokalizację, warto rozważyć przyjazd poza sezonem, kiedy nawet w lepszych lokalizacjach ceny są bardziej dostępne, a pogoda nie powinna przeszkadzać w zwiedzaniu.

Z drugiej strony, nie powinniśmy jechać do Aten wystraszeni. Każdego roku stolicę Grecji odwiedzają miliony zadowolonych turystów. Warto jednak wcześniej poznać specyfikę miasta, żeby na miejscu nie być zaskoczonym. Nasi czytelnicy pisali niejednokrotnie, że w Atenach poza turystycznym obszarem (a czasem i na nim) nie czuli się komfortowo.

Z pozytywnych informacji musimy jednak podkreślić, że z każdym rokiem miasto pozytywnie się zmienia. Wiele dawniej ponurych uliczek w centrum wypełnia dziś życie i lokale gastronomiczne, a wieczorne spacery po Atenach są znacznie przyjemniejsze niż jeszcze kilka lat temu.

Gdzie spać w Atenach? Charakterystyka dzielnic w centrum miasta

Turystyczna część Aten jest stosunkowo niewielka. Gdybyśmy spojrzeli na pejzaże greckiej stolicy z XIX wieku zauważylibyśmy, że miała ona formę niewielkiej osady. Większość starożytnych zabytków oraz muzeów porozrzucana jest na małym terenie, po którym możemy wygodnie poruszać się wyłącznie pieszo.

Nie powinniśmy być zaskoczeni, że najlepszym obszarem do znalezienia noclegu są dzielnice otaczające Akropol. Musimy być jednak świadomi, że ceny najwyżej ocenianych hoteli położonych u stóp słynnego wzgórza w sezonie letnim są wysokie. Plusem jest to, że część hoteli posiada balkony lub ogólnodostępne tarasy z widokiem na "Świętą Skałę".

Plaka - noclegi w Atenach w najstarszej części miasta

Plaka to według nas najprzyjemniejszy obszar całych Aten. Rozciąga się za wschodnim zboczem Akropolu i wyróżnia ją kolorowa atmosfera, wiele knajpek i restauracji oraz rozrywkowy klimat. Jest tu bezpiecznie i chodząc po Place o dowolnej godzinie, w tym wczesnie rano i po zmroku, nigdy nie czuliśmy żadnego zagrożenia. Niestety, ceny potrafią być tu wysokie.

Gdzie nocować w Atenach - Plaka

• Jeśli posiadamy odpowiedni budżet i chcielibyśmy mieć Akropol na wyciągnięcie ręki, to trudno o lepsze miejsce niż Acropolis View Hotel. Obiekt, jak sama nazwa wskazuje, posiada taras na dachu z widokiem na najważniejsze greckie wzgórze.
  • Step One - kolejna nasza propozycja to komfortowe apartamenty, w świetnej lokalizacji i z dostępem do aneksu kuchennego. Własna kuchnia to coś, na co zawsze zwracamy uwagę jadać do Aten, bo pozwala zaopatrywać się w świeże produkty i jeść pyszne śniadania. W sezonie jest jednak bardzo drogo.
  • CityZoe to kolejny świetnie oceniany hotel apartamentowy. Tym razem bez kuchni, ale mając trochę szczęścia możemy mieć widok na Akropol.
  • tu znajdziecie więcej noclegów na Place

Monastiraki - noclegi w Atenach pod Akropolem

Na północ od Akropolu rozpościera się dzielnica Monastiraki. Nie jest tu tak barwnie jak na Place, jednak wciąż jest to ciekawy i bezpieczny obszar. Niestety, część uliczek na północny zachód od placu Monastiraki jest wieczorem słabo oświetlona. Jeszcze kilka lat temu byśmy raczej odradzali dalsze zakątki Monastiraki, ale okolica ta z roku na rok jest coraz fajniejsza i ostatnio sami przebywaliśmy w tamtejszych knajpkach do późnych godzin wieczornych.

Ateny - gdzie nocować na obszarze Monastiraki

Psyri - gdzie spać w Atenach, jeśli szukamy nocnego życia

Dla młodszych odwiedzających ciekawą alternatywą może być nocleg na obszarze Psyri. Obecnie jest to centrum alternatywne z dużą ilością klubów, pubów i sztuki ulicznej. Na pierwszy rzut oka okolica wygląda na zaniedbaną, ale spacerowaliśmy tamtędy kilkukrotnie i nawet polubiliśmy jej klimat.

Najbardziej gwarną ulicą jest tu Sarri. Musimy pamiętać, że będzie tu wieczorami raczej głośno i możemy spotykać na ulicach imprezowiczów, ale jeśli sami planujemy tak spędzać czas, to raczej nie będzie nam to przeszkadzać.

Zaletą noclegu w Psyri jest lokalizacja praktycznie w sercu miasta.

Noclegi w Atenach - Psyri

• Do bardziej przystępnych cenowo opcji należy apartament City Life Athens Apartments. Jak na cenę, oferuje naprawdę niezły standard, biorąc pod uwagę wzrost cen w Atenach w ostatnim czasie.
  • Popularnym wyborem jest tu Hotel Attalos. Znajduje się na głównej ulicy, zapewnia dobre warunki i posiada taras z widokiem na Akropol. Niestety, z racji wszystkich tych cech, należy do drogich.
  • Znajdź inne noclegi na obszarze Psiri

Koukaki - spokój, bliskość centrum oraz umiarkowane ceny

Na południe od Akropolu, kawałek za słynną Anafiotiką, rozciąga się obszar o nazwie Koukaki. Na pierwszy rzut oka przypomina bardziej dzielnicę mieszkalno-willową niż niemalże turystyczne centrum miasta. Jest tu ciszej i spokojniej niż na Place, a w bliskiej okolicy znajdziemy stacje metra M2 oraz Muzeum Akropolu. Bez problemu odnajdziemy tu także dobre restauracje. Do głównych atrakcji Aten dojdziemy pieszo, ale w zależności od lokalizacji może nam to zająć nawet do 30 minut.

Niezaprzeczalną zaletą Koukaki jest większy wybór noclegów w budżetowych jak na turystyczne centrum Aten cenach, z czego sami chętnie korzystaliśmy - może nie było tu tanio, ale relacja ceny do standardu była zdecydowanie lepsza niż w opisanych przez nas wcześniej obszarach.

Gdzie spać w Atenach - Koukaki

• Marble House - podczas jednego z pobytów zatrzymaliśmy się właśnie tutaj, wybierając pokój z prywatną łazienką (pamiętajcie, że najniższe ceny dotyczą pokoi z łazienką na korytarzu). Obiekt wyróżnia się świetną lokalizacją, było też schludnie i czysto. Nasz pokój nie był duży, ale też służył nam wyłącznie do noclegu. Wiemy, że pensjonat posiada również większe apartamenty, odpowiednio droższe.
  • Athens Koukaki Boutique Apartments - pięknie urządzone i komfortowe apartamenty. O wiele droższe niż poprzednia propozycja, ale w takiej lokalizacji trudno nam będzie znaleźć obiekt o lepszej relacji ceny do jakości.
  • więcej noclegów na obszarze Koukaki znajdziecie tutaj
Sami podczas dwóch wypadów do stolicy Grecji spaliśmy w Koukaki i byliśmy bardzo zadowoleni, ponieważ oddaliliśmy się od turystycznego zgiełku, a otrzymaliśmy bardzo dobrą relację ceny do komfortu. Trochę czasu traciliśmy jednak na spacerach pieszych do i z pensjonatu. W naszych oczach okolica jest też bezpieczna wieczorem - najczęściej wracaliśmy po zmroku i ani razu nie czuliśmy się niekomfortowo.

Plac Syntagma

Syntagma to najważniejszy plac nowożytnych Aten. Po jego wschodniej stronie stoi budynek greckiego parlamentu. Na terenie na zachód od placu w stronę Akropolu znajdziemy kilka większych hoteli i dość bezpieczny obszar pełen ludzi, gdzie jednak często bywa głośno aż do wieczora. Zaletą okolicy placu Syntagma jest większy wybór hoteli w bardziej budżetowych cenach, a także sąsiedztwo przystanku autobusowego, łączącego centrum z lotniskiem.

Sami woleliśmy zatrzymywać się jednak bliżej Akropolu, w otoczeniu gęstszej ateńskiej zabudowy.

Noclegi w okolicy Placu Syntagma

• GK Ermou Str - dość dobrze oceniany obiekt leżący kilkaset metrów od placu i przy głównej arterii handlowej Aten. Apartamenty posiadają dostęp do kuchni. Przed jego wyborem warto zapoznać się z opiniami innych gości - jak przystało na bardziej budżetową opcję, ma sporo mniejszych lub większych wad.
  • sprawdź inne noclegi w okolicy Placu Syntagma

Kolonaki - najbardziej zadbana dzielnica Aten

Dzielnica Kolonaki znajduje się dalej od historycznego centrum i zajmuje tereny na południe od wzgórza Likavitos. Cała tutejsza okolica uważana jest za najbardziej zadbaną w całej stolicy Grecji - to właśnie tu znajdują się mieszkania oraz domy bogatszych mieszkańców. Oferta noclegowa Kolonaki bazuje na zadbanych apartamentach oraz hotelach butikowych.

Jest to dobry wybór jeśli planujemy odwiedzić więcej ateńskich muzeów. W najbliższej okolicy działają tu: Muzeum Bizantyjskie i Chrześcijańskie, Muzeum Sztuki Cykladzkiej czy Muzeum Benaki. Znajdziemy tu również stacje metra. Minusem jest odległość - chcąc poruszać się w większości pieszo będziemy mieć dłuższy kawałek do pokonania, aby dostać się w okolice Akropolu.

Ateny - gdzie nocować w dzielnicy Kolonaki

• Elia Kolonaki Luxury Apartments - świetnie oceniane apartamenty z aneksem kuchennym, które znajdują się jednak dalej wgłąb dzielnicy. Do stacji metra będziemy mieć stąd około 550 m.
  • Kolonaki Terrace - kolejny nowszy obiekt na noclegowej mapie Aten, więc ceny są wciąż w miarę przystępne. Dla gości największą zaletą był taras z przyjemnym widokiem. Do stacji metra Syntagma będziemy mieć stąd niecałe 500 m.
  • Wyszukaj nocleg w dzielnicy Kolonaki

Gdzie spać w Atenach budżetowo - nocleg w okolicach placu Omonia

Kiedyś plac Omonia był głównym placem miejskim i wizytówką Aten. Współcześnie jednak on oraz jego bliższa i dalsza okolica uważane są za mało bezpieczne. Szczególnie nieciekawe są wąskie uliczki i place, gdzie przebywają koczujący narkomani oraz bezdomni. Z drugiej jednak strony, znajduje się tam wiele hoteli w rozsądnych cenach, a okolica położona jest w miarę blisko Akropolu oraz przystanków transportu publicznego.

Jeśli mimo złej reputacji zdecydujemy zatrzymać się w tej okolicy, rozsądnym wyborem może być długa ulica Agiou Konstandinou. Rozciąga się ona pomiędzy placem Omonia a placem Karaiskaki. Jest to jedna z głównych arterii i przy obu placach znajdują się stacje metra. Wracając wieczorem powinniśmy czuć się w miarę swobodnie. My zatrzymaliśmy się tam kilka lat temu głównie z powodu ograniczeń budżetowych i szybko nauczyliśmy się, aby wieczorem omijać z daleko leżące na uboczu uliczki i skwerki. Dziś, po wielokrotnych odwiedzinach Aten, widok narkomanów śpiących na ławkach nam spowszechniał, ale podczas pierwszych pobytów w stolicy Grecji było to dla nas szokujące.

Ostatecznie nie było jednak aż tak źle, choć na pewno nie polecamy tej okolicy rodzinom z dziećmi i podróżującym samotnie kobietom.

Noclegi w okolicy Placu Omonia

• Popularnym wyborem jest położony przy samej stacji metra hotel Minoa Athens Hotel, którego ceny potrafią być dwukrotnie niższe niż najtańsze oferty w okolicy Akropolu. My dawniej właśnie w nim nocowaliśmy i co do samego obiektu nie mieliśmy zastrzeżeń, ale tak jak wspomnieliśmy, spacerując po okolicy pieszo, nie czuliśmy się zbyt komfortowo.
  • Sprawdź inne noclegi w okolicy Placu Omonia.

Noclegi w Atenach - co warto wiedzieć i na co uważać?

Przed szukaniem noclegu w Atenach warto zastosować się do kilku zasad:

• Poszukiwania noclegu rozpocznijmy od okolicy otaczającej Akropol.
  • Jeśli nie udało nam się znaleźć odpowiedniego miejsca, poszukajmy noclegu blisko stacji metra oraz dużych ulic.
  • Nie decydujmy się na noclegi poza centrum, do których prowadzi gąszcz wąskich uliczek.
  • Omijajmy hotele znajdujące się blisko dużych parków miejskich i placów. Parki miejskie (z wyjątkiem zamykanego na noc Ogrodu Narodowego) są nieprzyjemne po zmroku. Podobnie warto przemyśleć nocleg w hotelu znajdującym się bezpośrednio przy placu, ponieważ czasem i one bywają mało przyjemne.
  • Czytajmy opinie i nie patrzmy tylko na gwiazdki. Niektórzy zagraniczni goście rzadko chodzą pieszo i poruszają się głównie taksówką, przez co oceniają hotel na 5 patrząc wyłącznie na jego warunki. Zawsze powinniśmy zapoznać się ze wszystkimi złymi opiniami i sprawdzić co ludzie piszą o bezpieczeństwie i okolicy.

Grecka kanalizacja

Jeśli decydujemy się na apartament, mieszkanie lub inny nocleg w Atenach mieszczący w starym budynku mieszkalnym warto mieć na uwadze dwie rzeczy. Po pierwsze - nie zawsze na miejscu będzie dostępna winda. A po drugie, dla nas istotniejsze, kanalizacja w Grecji stanowi spuściznę po czasach tureckich i w wielu miejscach... papieru nie można wrzucać do toalety, ponieważ mógłby zapchać kanalizację - zamiast tego wrzucamy go do śmietnika. Spotkaliśmy się z tym kilkukrotnie i jest to mało przyjemne doświadczenie przy dłuższym pobycie.

Nocleg w Atenach inaczej - Pireus

Alternatywnym pomysłem na znalezienie noclegu w Atenach może być zatrzymanie się w oddalonym o zaledwie 10 kilometrów od centrum Pireusie. Oba miasta połączone są metrem - linią Μ1.

Noclegi nie są tu tanie, sam Pireus jest jednak całkowitym przeciwieństwem Aten. Jest tam schludnie, nieco sennie i czysto. Aż trudno uwierzyć, że te dwa miasta leżą tak blisko siebie.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)