Komunikacja miejska w Paryżu - bilety, ceny, środki transportu
Paryż może pochwalić się jedną z najbardziej rozbudowanych sieci transportu publicznego na świecie - żeby uświadomić sobie jego skalę wystarczy wspomnieć, że funkcjonujące w nim metro posiada aż 16 linii!
W naszym artykule, aby ułatwić czytelnikom odwiedziny stolicy Francji, w sposób praktyczny opisaliśmy działanie tutejszego transportu publicznego. Zostając z nami znajdziecie odpowiedzi na wiele pytań, w tym ile kosztują bilety komunikacji miejskiej w Paryżu i jak je zakupić.
Artykuł jest częścią naszego przewodnika po największych atrakcjach Paryża.
- Jak działa komunikacja miejska w Paryżu?
- Bilety komunikacji miejskiej w Paryżu - ceny i rodzaje
- Bilety jednorazowe
- Bilety okresowe
- Bilet tygodniowy
- Zniżki i darmowe przejazdy w paryskim transporcie publicznym
- Gdzie kupić bilet komunikacji miejskiej w Paryżu?
- Navigo Easy Pass
- Paris Visite - bilety okresowe
- Aplikacje do obsługi komunikacji miejskiej
- Godziny funkcjonowania komunikacji miejskiej w Paryżu
- Środki transportu w Paryżu
- Metro w Paryżu
- Kolej podmiejska RER
- Autobusy
- Kolejka na wzgórze Montmartre
Jak działa komunikacja miejska w Paryżu?
Cały system transportu publicznego w Paryżu jest zintegrowany - odpowiada za niego miejskie przedsiębiorstwo RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens), które zarządza metrem, autobusami, tramwajami, funikularem na Montmartre oraz pociągami kolei podmiejskiej RER. Przesiadki między nimi są możliwe, ale zależą od konkretnego typu biletu.
Kluczowa informacja jest taka, że Paryż odchodzi całkowicie od biletów papierowych. W praktyce bilety możemy zdobyć na dwa sposoby: kupując je w aplikacji lub nabijając na specjalną kartę zbliżeniową Navigo Easy. Dokładne opisujemy to w dalszej części naszego artykułu.
Bilety komunikacji miejskiej w Paryżu - ceny i rodzaje
W Paryżu dostępne są następujące rodzaje biletów:
- Bilet Metro-Train-RER - 2,50€.
- Bilet na autobus/tramwaj - 2€.
- Bilet na pociąg lotniskowy - 13€.
- Bilet dzienny Navigo Jour - 12€.
- Bilet okresowy Paris Visite (1, 2, 3 lub 5-dniowy) - od 29,90€ do 76,25€.
- Bilet tygodniowy na karcie Navigo Découverte - 31,60€ plus opłata za wyrobienie karty 5€.
Poniżej opisaliśmy bardziej szczegółowo wszystkie z nich.
Bilety jednorazowe
Dostępne są trzy rodzaje biletów jednorazowych:
- Bilet Metro-Train-RER w cenie 2,50€, który można wykorzystać w: metrze, pociągach RER (z wyłączeniem połączenia lotniskowego), tramwajach ekspresowych (T11, T12, T13) i kolejce na Montmartre. Jest on ważny na jedną podróż, która liczy się od momentu wejścia przez bramkę do opuszczenia stacji przez bramki. Oznacza to, że przesiadki możliwe są tylko na stacjach przesiadkowych.
- Bilet na tramwaj oraz autobus w cenie 2€ - jest to bilet przesiadkowy ważny przez 90 minut. Nie możemy jednak skorzystać z tej samej linii więcej niż raz - w praktyce oznacza to, że nie możemy dojechać do zabytku, obejrzeć go, a następnie ruszyć tą samą linią dalej. Ważne: bilet obowiązuje w liniach tramwajowych od T1 do T10, ale już nie w liniach ekspresowych T11, T12 i T13.
- Bilet na pociąg lotniskowy w cenie 13€ - pozwala na jeden przejazd na lotnisko Charles de Gaulle lub Orly i podobnie jak bilet Metro-Train-RER jest on ważny do momentu opuszczenia stacji przez bramkę, czyli przesiadki możliwe są tylko w obrębie stacji przesiadkowych.
Niestety, nie istnieje bilet pojedynczy na łączony przejazd metrem oraz autobusami. W takim przypadku należy zakupić dwa bilety lub nabyć bilet okresowy.
Bilety okresowe
Jeśli chcecie regularnie korzystać z transportu publicznego oraz wielokrotnie się przesiadać, należy zakupić bilet okresowy.
Do wyboru mamy:
- Bilet dzienny Navigo Jour w cenie 12€, który pozwala na nielimitowane podróże transportem publicznym z wyłączeniem dojazdów do lotnisk. Jest to bilet dzienny, ważny do końca dnia, a nie bilet 24-godzinny.
- Bilet okresowy Paris Visite (1, 2, 3 lub 5 dni) w cenie od 29,90€ do 76,25€- znacznie droższy, ale umożliwia również przejazdy na lotnisko. Bilet jest ważny przez określoną liczbę następujących po sobie dni. Więcej napisaliśmy o nim w dalszej części artykułu.
Bilet tygodniowy
W pewnych okolicznościach alternatywą dla powyższych opcji jest bilet tygodniowy Navigo Semaine, który umożliwia skorzystanie z pociągu jadącego na lotnisko (ale już nie autobusu).
Ma on jednak kilka wad:
- Jest on ważny tylko od poniedziałku do niedzieli. Oznacza to, że kupując bilet w środę, będzie on ważny od środy do niedzieli, a nie od środy do środy.
- Bilet możemy zakupić wyłącznie do czwartku w danym tygodniu. Chcąc zakupić bilet w piątek, możemy zakupić jedynie bilet tygodniowy na kolejny tydzień.
- Bilet mogą nabyć jedynie posiadacze spersonalizowanej karty Navigo Découverte. Koszt jej wyrobienia wynosi 5€ i wymaga dostarczenia zdjęcia paszportowego. Kartę można wyrobić tylko w konkretnych punktach - nie ma niestety możliwości zrobienia tego na lotnisku.
- W trakcie kontroli musicie pokazać dokument ze zdjęciem, aby kontroler mógł sprawdzić, czy zdjęcie na karcie się zgadza.
Jeśli procedura Was nie przeraża, i będziecie mogli korzystać z karty przez ponad 3 dni, to koszt biletu (31,60€) wraz z wyrobieniem karty będzie niższy niż trzy bilety pojedyncze (i znacznie niższy niż Paris Visite).
Zniżki i darmowe przejazdy w paryskim transporcie publicznym
W paryskim transporcie publicznym dzieci poniżej 4. roku życia podróżują za darmo, a dzieci od 4 do 9 lat włącznie mogą posiadać bilet ulgowy za połowę ceny. Pamiętajcie, że w razie kontroli należy pokazać dokument potwierdzający wiek dziecka.
Gdzie kupić bilet komunikacji miejskiej w Paryżu?
Tak jak wspomnieliśmy, Paryż odszedł od biletów kartonikowych. Obecnie bilety dostępne są wyłącznie w formie wirtualnej.
Do wyboru mamy dwa sposoby zakupu biletów:
- Zainstalowanie aplikacji Bonjour RATP lub IDF Mobilités, w których bezpośrednio zakupimy bilety. System powinien działać w większości nowszych telefonów - głównym wymaganiem jest działający system NFC.
- Zakup karty Navigo Easy Pass w cenie 2€, na którą możemy nabijać bilety. System działa w sposób przedpłacony - najpierw kupujemy bilety w automacie, a następnie możemy z nich korzystać.
- Niestety, w Paryżu nie działa system płatności zbliżeniowych z użyciem własnej karty płatniczej.
Karta Navigo Easy Pass jest o tyle bezpieczniejszym rozwiązaniem, że nie jesteśmy uzależnieni od technologii (niektórzy czytelnicy posiadający starsze telefony dawali nam dawniej znać, że różne rzeczy potrafiły źle zadziałać). Z drugiej jednak strony, zakup biletów przez aplikację jest znacznie wygodniejszy i sami z niego korzystamy.
Navigo Easy Pass
Kartę Navigo Easy Pass zakupimy w automatach na stacjach metra i kolejki RER, a także w kasach. W tych samych automatach możemy nabijać bilety. Karta ważna jest przez 10 lat.
Co kluczowe - karta może być wykorzystywana wyłącznie przez jedną osobę. Czyli podróżując w kilka osób, każda z nich musi posiadać własną kartę.
W przypadku nowszych telefonów możemy powiązać naszą kartę z aplikacjami (należy w trakcie aktywacji najpierw przyłożyć ją do telefonu), a następnie kupować bilety online.
Paris Visite - bilety okresowe
Bilet okresowy Paris Visite pozwala na nieograniczone podróże wszystkimi środkami transportu przez określony czas (1, 2, 3 lub 5 następujących po sobie dni).
Różnica między zwykłym biletem dziennym a kartą Paris Visite jest możliwość dojazd na lotnisko (do wyboru mamy zarówno pociąg, jak i autobusy). Jeśli nie planujecie podróży na lotnisko, lepiej kupować zwykłe bilety dzienne lub pojedyncze bilety, w zależności od potrzeb.
Ceny biletów Paris Visite:
typ biletu | 1 dzień | 2 dni | 3 dni | 5 dni |
---|---|---|---|---|
dorośli | 29,90 € (124,98 zł) | 44,45 € (185,80 zł) | 62,30 € (260,41 zł) | 76,25 € (318,72 zł) |
dzieci (4-9 lat) | 14,95 € (62,49 zł) | 22,20 € (92,80 zł) | 31,15 € (130,21 zł) | 38,10 € (159,26 zł) |
Aplikacje do obsługi komunikacji miejskiej
Dwie najpopularniejsze aplikacje to wspomniane już Bonjour RATP lub IDF Mobilités, gdzie oprócz zakupu biletu czy podpięcia karty Navigo można sprawdzić aktualne rozkłady.
Chcąc znaleźć aktualny rozkład jazdy oraz połączenie pomiędzy dwoma miejscami możemy skorzystać także z plannera podróży znajdującego się na oficjalnej stronie przewoźnika.
My sami odwiedzając stolicę Francji korzystamy najczęściej z map Google, które udostępniają informacje o opóźnieniach.
Godziny funkcjonowania komunikacji miejskiej w Paryżu
- W dni powszednie metro w Paryżu funkcjonuje od około 5:30 rano do 1:15 wieczorem. W weekendy oraz wybrane święta godziny kursowania są wydłużone do 2:30.
- Kolejki RER kursują od 5:30 rano do około 1:20 w nocy. Poza tymi godzinami możemy skorzystać z linii nocnych Noctilien.
Aktualne godziny działania każdej linii najlepiej sprawdzić na oficjalnym rozkładzie.
Godziny szczytu przypadają na okres między 8:00 a 10:00 oraz czas powrotu z pracy (od 17:00 do 19:00). Osobiście staramy się wtedy korzystać z metra w sposób ograniczony.
Środki transportu w Paryżu
Metro w Paryżu
Paryskie "Métro" jest nie tylko symbolem miasta, ale również najwygodniejszym sposobem na poruszanie się po francuskiej stolicy i najczęściej wykorzystywanym przez mieszkańców. W sumie tutejszy system kolejki podziemnej składa się z 16 linii oraz 308 stacji! Metro oplata praktycznie całe historyczne centrum i dojedziemy nim wszędzie, choć czasem czekać na nas będą przesiadki.
Paryskie metro jest na tyle szerokim tematem, że poświęciliśmy mu oddzielny artykuł: Metro w Paryżu.
Paryskie metro a dostępność
Warto jednak mieć na uwadze, że system metra jest wiekowy i powstał w czasach, kiedy nie zwracano dużej uwagi na potrzeby osób z ograniczoną mobilnością. Stacje są często wąskie, a podczas przejść napotkamy wiele schodów i nierówności. Jedyną linią w pełni dostosowaną do potrzeb osób poruszających się z pomocą wózków inwalidzkich jest linia M14.
Kolej podmiejska RER
Kolej podmiejska RER wykorzystywana jest najczęściej przez turystów nocujących poza granicami historycznego centrum lub planujących dojechać do położonych dalej atrakcji jak Wersal czy Disneyland.
Sieć RER składa się z pięciu linii oznaczanych kolejnymi literami w alfabecie: A, B, C, D i E.
Stacje kolejki RER są w większym stopniu niż metro dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. W pełni dostępne są w całości linie A i B. Więcej informacji można znaleźć na stronie przewoźnika RATP.
Autobusy
Po całej metropolii paryskiej kursuje ponad 350 linii dziennych, z czego 65 po centralnej części Paryża, plus około 50 linii nocnych (Noctilien).
Kilkaset przystanków została przystosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Pojazdy także dostosowane są do przewozu rodziców z wózkami dziecięcymi oraz osób z niepełnosprawnościami, dlatego autobusy mogą być lepszym wyborem niż metro. Niestety, w godzinach szczytu autobusy, podobnie jak metro, stają się zatłoczone.
Do autobusów powinniśmy wsiadać przodem a wysiadać pozostałymi drzwiami. Jeśli wchodzimy z wózkiem, używamy jednak środkowym drzwi.
Kolejka na wzgórze Montmartre
Dla części turystów ciekawą atrakcją jest przejazd funikularem (kolejką naziemną) na szczyt wzgórza Montmartre. Podróż jest jednak krótka i trwa zaledwie 90 sekund, a do tego obecnie kolejka jest w pełni zautomatyzowana.
W kolejce honorowane są bilety Metro-Train-RER.
Dolna stacja (Gare Basse) znajduje się miedzy Place Saint-Pierre oraz Place Suzanne-Valadon, a górna stacja (Gare Haute) zlokalizowana jest przy Rue du Cardinal-Dubois.