Podróże po Europie

Gdzie spać w Paryżu? Najlepsze dzielnice oraz polecane hotele

Ostatnia aktualizacja: 15 marca 2024

Paryż od zawsze znajduje się w ścisłej czołówce najczęściej odwiedzanych przez turystów miast świata. Sami na przestrzeni lat odwiedziliśmy go wielokrotnie, nocując w najróżniejszych miejscach. Niestety, o noclegi w dobrej cenie i rozsądnych warunkach w stolicy Francji nie jest łatwo, o czym przekonał się każdy, kto rozpoczął przygotowania do wyjazdu.

W naszym przewodniku, korzystając z osobistych doświadczeń, odpowiadamy na pytanie gdzie spać w Paryżu. W tym celu opisaliśmy najciekawsze z naszej perspektywy paryskie dzielnice do zatrzymania się, jak również bardziej budżetowe hotele. Na końcu przygotowaliśmy dla Was garść wskazówek praktycznych.

Paryż - gdzie spać i co warto wiedzieć o noclegach w stolicy Francji?

O ile do Paryża dostaniemy się w rozsądnej cenie dzięki kombinacji taniego lotu na podparyskie lotniska Paryż Beauvais i autobusu/pociągu, tak znalezienie noclegu nie będzie już tak proste. A może inaczej - będzie proste, o ile posiadamy duży, a najlepiej nieograniczony budżet. W innym przypadku szukanie noclegu prawdopodobnie będzie polegać na znalezieniu kompromisu pomiędzy ceną a warunkami/odległością.

Ceny w najlepszych dzielnicach są wysokie - w sezonie letnim (i nie tylko) najtańszy dobrze oceniany nocleg dla dwóch osób może kosztować powyżej 150€. Na szczęście istnieją również tańsze alternatywy położone nieco dalej, a w poruszaniu się po mieście pomaga jedna z najbardziej rozwiniętych siatek metra na świecie. Jeśli znajdziemy nocleg blisko stacji metra, to bez względu na jego lokalizację w granicach centrum miasta wszędzie dostaniemy się stosunkowo szybko.

Niestety, ciągły popyt trochę rozleniwia paryskich hotelarzy. Warunki w hotelach ocenianych w popularnych serwisach rezerwacyjnych na 7 lub niżej (w skali do 10) potrafią być naprawdę słabe. Zaczynając od zimna w pokoju poza miesiącami letnimi, a na problemach z czystością kończąc. Jeśli chcemy zostać dłużej i planujemy korzystać z komunikacji, czasami lepiej znaleźć nocleg dalej, ale z lepszymi warunkami. Sami od jakiegoś czasu właśnie tak postępujemy.

Tanie noclegi w Paryżu, czyli gdzie spać w Paryżu przy mniejszym budżecie

Nasz artykuł rozpoczniemy od opisania jednej z najtańszych opcji noclegowych w Paryżu, gdzie mogą zatrzymać się czytelnicy, którym nie zależy na komforcie, a wyłącznie na niskiej cenie.

Najbardziej znaną budżetową siecią w Paryżu jest Hotel F1. Jednym z ich najtańszych obiektów jest znajdujący się dość blisko centrum HotelF1 Paris Saint Ouen Marché Aux Puces, położony w 19. dzielnicy, na północ od Bazyliki Sacré-Cœur. Nie jest to najlepsza okolica, ale cena za pokój dla dwóch osób za dobę trafiała się dawniej nawet poniżej 230 zł (warto jednak pamiętać, że ich najtańsze pokoje nie posiadają prywatnej łazienki). No i ostatnimi czasy ceny wzrosły. Komfort pokojów nie jest również najwyższy - czasem w komentarzach można spotkać się ze stwierdzeniem, że jest plastikowy. Mimo to mało osób narzeka na czystość. Zdarzyło nam się spać w obiekcie tej sieci za dawnych czasów, kiedy byliśmy młodsi, i wiedząc czego się spodziewać, specjalnie nie narzekaliśmy, ale wybraliśmy pokój z prywatną łazienka. Nie jest to jednak wybór dla nikogo, któ oczekiwałby wyższego standardu.

Lepsze warunki, ale też wyższe ceny, znajdziemy w hotelF1 Paris Porte de Châtillon, położonym w 14. dzielnicy, po południowej stronie Sekwany. W tym przypadku także dostępne są pokoje z prywatną łazienką, ale będą one zdecydowanie droższe od tych oferujących jedynie dostęp do łazienki współdzielonej.

W jakich dzielnicach najlepiej spać w Paryżu?

Centrum Paryża podzielone jest na 20 dzielnic lub inaczej okręgów (fr. arrondissement). Układ dzielnic przypomina kształtem spiralę, która rozpoczyna się na zachodnim krańcu wyspy Ile de la Cité i "zawija" się dalej zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Do każdej z dzielnic przypisana jest liczba od 1 do 20. Dzielnice posiadają także własne nazwy, które są powiązane z ważnymi budynkami znajdującymi się w ich granicach (np. Hôtel-de-Ville, Panthéon czy Opéra). Warto jednak pamiętać, że sami Paryżanie korzystają z liczbowego nazewnictwa miejskich okręgów.

Ścisłe centrum tworzą okręgi od 1 do 11, podczas gdy pozostałe znajdują się w zewnętrznym kręgu. Przy zapisie numerów dzielnic często wykorzystywane są cyfry rzymskie.

Dla Paryżan równie istotnym podziałem centrum miasta jest ten na prawy i lewy (północny i południowy) brzeg Sekwany. Część północna uchodzi za bardziej gwarną i różnorodną, a część południowa na spokojniejszą, choć znajduje się tam chociażby słynna Sorbona. Także każdy z okręgów różni się od siebie charakterem. Dzielnice centralne oferują najwięcej atrakcji dla turystów. Wysunięta część północna jest bardziej imprezowa, a obszar dalej na południe to dziś głównie dzielnice mieszkalne.

Co nie powinno nas dziwić - za najlepsze dzielnice na znalezienie noclegu uchodzą te z najmniejszymi wartościami liczbowymi, znajdujące się w samym centrum. Są one na tyle niewielkie, że spokojnie możemy przemieszczać się pomiędzy nimi pieszo. Przy poszukiwaniu noclegu ważny jest również aspekt komfortu. Zatrzymując się na terenie Dzielnicy Łacińskiej (5. dzielnica) możemy bez stresu spacerować nawet późnym wieczorem. W przypadku niektórych okręgów oddalonych dalej na północny-wschód możemy gdzieniegdzie czuć się mniej komfortowo podczas powrotów po zmroku - sami się o tym kilka razy przekonaliśmy.

Niestety, ceny w najbardziej centralnych dzielnicach są bardzo wysokie i mogą wykraczać poza budżet większości turystów z Polski. Mimo to warto obserwować serwisy rezerwacyjne w oczekiwaniu na promocyjną ofertę.

Dzielnice 1 i 2 - kulturalne, biznesowe i administracyjne centrum Francji

Noclegi najwyższej klasy znajdziemy w dwóch najbardziej centralnych okręgach (1 i 2), ale powinniśmy spodziewać się tam astronomicznych cen. Oprócz atrakcji historycznych i kulturalnych znajduje się tam również finansowe i administracyjne centrum kraju.

Na stosunkowo niewielkim obszarze obu dzielnic znajdują się m.in. Luwr, dawny pałac królewski z ogrodami (fr. Palais-Royal), siedziba Banku Francji, budynek giełdy czy hotel Ritz.

Osobiście trudno nam jednak znaleźć większy w sens w wydawaniu majątku i zatrzymaniu się akurat w tej okolicy. W ciągu dnia bez przerwy przebiegają tędy tłumy turystów oraz Paryżan, a wieczorem okolica nie oferuje zbyt wielu atrakcji w porównaniu z dzielnicami opisanymi poniżej.

Dzielnica Łacińska oraz Saint-Germain-des-Prés - idealne miejsce na nocleg, jeśli szukamy wspaniałej atmosfery

Jeśli budżet nie jest dla nas problemem, warto rozejrzeć się za noclegiem na obszarze 5. dzielnicy (Dzielnica Łacińska) lub 6. dzielnicy (Saint-Germain-des-Prés). Musimy jednak liczyć z tym, że bardzo dobrą ceną za dobę w tej okolicy będzie około 150€, a ceny powyżej 200€ są dobę dla dwóch osób są normą.

Dzielnice 5 i 6, znajdujące się po południowej stronie Sekwany, są idealnym miejscem dla turystów poszukujących spokoju, nieśpiesznych spacerów oraz klimatycznych kawiarni. Nie jest to też najbardziej turystyczny z obszarów, choć znajduje się tu wiele znanych atrakcji, takich jak: Panteon, Ogród Luksemburski czy Kościół Św. Sulpicjusza (fr. Église Saint-Sulpice).

Szczególnie przyjemne są w tej okolicy wieczory, gdy często nawet po północy możemy usiąść w którejś z kawiarni i delektować się atmosferą oraz widokiem. Jest to nasza ulubiona część Paryża i nawet jeśli nie udawało nam się znaleźć noclegu w tej okolicy, zawsze spędzaliśmy tu sporo czasu spacerując i rozkoszując się paryską atmosferą.

Paryż - gdzie spać na obszarze 5. i 6. dzielnicy?

• Przykładem popularnego i oferującego dobry standard hotelu w tej okolicy jest Hotel des Carmes, który znajduje się mniej więcej w połowie drogi pomiędzy Sekwaną a Panteonem.
  • Bardziej budżetowe warunki, jak na lokalizację, znajdziemy w Hotelu Familia. Jest on zlokalizowany w samym sercu Dzielnicy Łacińskiej, w odległości krótkiego spaceru od Sekwany. Spaliśmy kiedyś ulicę dalej i był to nasze dotychczasowe najlepsze miejsce noclegowe w Paryżu. Pamiętajcie jednak, że - w porównaniu do innych miast - komfort jak na cenę jest daleki od luksusowych, ale też zdecydowanie lepszy niż w obiektach typowo budżetowych.
  • Hotel Celtic to jeden z najbardziej budżetowych obiektów w okolicy, oferujący jednak oględnie mówiąc średnie warunki. Jeśli zdecydowalibyście się na niego przez wgląd na cenę, sugerujemy dokładnie zapoznać się z opiniami gości.
  • tu znajdziecie noclegi na obszarze 5. dzielnicy (Dzielnicy Łacińskiej)
  • a tuna obszarze 6. dzielnicy

Marais (fr. Le Marais) - noclegi w Paryżu w jednej z jego najbardziej żywych części

Całkowitym przeciwieństwem opisanych poprzednio południowych okręgów jest znajdujący się po przeciwnej stronie Sekwany obszar nazywany Marais (fr. Le Marais), położony w granicach 3. i 4. dzielnicy.

Okolica ta jest chyba najbardziej żywą częścią Paryża, z różnorodnymi knajpami i restauracjami oraz z bogatym życiem nocnym. To właśnie tu znajduje się słynne i kolorowe Centrum Pompidou (fr. Centre Pompidou). O ile nie zawsze będzie to idealny wybór dla osób preferujących ciszę lub rodzin z małymi dziećmi, pozostali znajdą tu autentyczny i różnorodny Paryż, w skład którego wchodzi chociażby Dzielnica Żydowska.

Wadą Marais jest fakt, że obiekty noclegowe mieszczą się w przerobionych starych kamienicach, co oznacza, że w tańszych hotelach i pensjonatach pokoje oraz łazienki są zazwyczaj małe, a nierzadko brakuje też windy. Takie są jednak realia historycznego centrum Paryża.

Jeśli zależy nam na tańszym noclegu, swoje poszukiwania możemy skierować na wschód, w stronę Placu Bastylii. Tutaj warto jednak nie kierować się tylko ceną, a dokładniej sprawdzić okolicę oraz komentarze innych gości.

Gdzie nocować w Paryżu - propozycje w Marais

Dzielnica 4 słynie z historycznej zabudowy. W końcu to właśnie tu znajduje się słynna katedra Notre Dame czy odbudowany pod koniec XIX wieku neoklasyczny ratusz (fr. Hôtel de ville).

Nocleg w okolicy wieży Eiffla

Jeśli zależy nam na bliskości słynnej wieży Eiffla, noclegu powinniśmy szukać w zachodniej części popularnej 7. dzielnicy lub na północno-wschodnim obszarze 15. dzielnicy.

Od razu warto wspomnieć, że noclegi w tej części miasta nie odbiegają aż tak bardzo cenowo od Dzielnicy Łacińskiej, a czasem są nawet wyższe. Ponadto, sami wolimy jednak klimat Dzielnicy Łacińskiej czy Marais. Wciąż jednak jest to dobre miejsce na nocleg, a do tego bezpieczne. Spacerowaliśmy sporo po tej okolicy, wliczając w to obszar wokół Wieży Eiffla, i oprócz osób nagabujących nas na zakup pamiątek nigdy nie czuliśmy się specjalnie niekomfortowo.

Paryż - gdzie nocować w okolicy Wieży Eiffla?

• Jednym z hoteli, w którym mamy szansę otrzymać pokój z widokiem na słynną konstrukcję jest Ibis Paris Tour Eiffel Cambronne 15ème. Hotel znajduje się przy stacji metra Cambronne (linia 6), w granicach 15. dzielnicy. Sami często nocujemy w ibisach i nigdy nie narzekaliśmy na ogólny standard, jednak w ich paryskich hotelach pokoje i łazienki są niewielka, co może przeszkadzać bardziej wymagającym czytelnikom. Cena jednak, jak na Paryż, jest umiarkowanie dobra.
  • Znajdź nocleg w okolicy wieży Eiffla

Gdzie spać w Paryżu nieco taniej - Montmartre

O Montmartre słyszał zapewne każdy. W końcu to tam znajdziemy kultowy Moulin Rouge, a także modne kawiarnie i restauracje czy Bazylikę Sacré-Cœur. Turyści znający polską klasykę filmową na pewno kojarzą hasło, że "w Paryżu najlepsze kasztany są na placu Pigalle." Plusem Montmartre są ceny, które są niższe niż we wcześniej opisanych centralnych dzielnicach.

Określenie nocleg na obszarze Montmartre często odnosi się do 18. dzielnicy i położonej na wschód od niej 19. dzielnicy. Pokoje z prywatną łazienką w tej okolicy można czasem znaleźć już za nieco ponad 100€ za dobę, ale w ich przypadku nie liczmy na wielkie wygody. Za nieco więcej powinniśmy już z kolei zarezerwować dobrze oceniany nocleg, czasami nawet z wliczonym śniadaniem, którego relacja ceny do komfortu będzie wyższa niż w ścisłym centrum.

Mimo swojego niewątpliwego uroku Montmartre jest dzielnicą kontrastów. Niektóre obszary przypominają o wiejskim pochodzeniu tego miejsca (dawniej znajdowało się tu wiele wiatraków i dzielnica nie należała formalnie do Paryża), ale też nie wszędzie będziemy czuć się komfortowo. I choć informacje sprzed dekady lub więcej o niebezpieczeństwach czyhających w tej okolicy trochę się zdezaktualizowały, tak wciąż nie każdy turysta będzie czuł się pewnie wracając w mniej tłoczne okolice późnym wieczorem lub wcześnie rano.

Warto również pamiętać o tym, że dzielnica swoją nazwę wzięła od znajdującego się na jej terenie wzgórza Montmartre, które pnie się stromo w górę. W przypadku niektórych noclegów (znajdujących się w połowie drogi na szczyt) może na nas czekać każdorazowe podejście pod górę.

Paryż - gdzie spać? Propozycje w Montmartre

• Przykładem dobrze ocenianego noclegu i to oferującego śniadanie jest Caulaincourt Montmartre by Hiphophostels , który znajduje się tuż obok stacji metra Lamarck - Caulaincourt (linia 12).
  • Do najlepszych wyborów w tej części miasta, wśród obiektów o umiarkowanej cenie, należy Timhotel Montmartre, położony niedaleko metra. Najtańsze pokoje posiadają niewielką łazienką, choć jak na warunki paryskie nie jest ona aż tak mała.
  • Znajdź nocleg na terenie Montmartre
Wskazówki praktyczne: Przed sfinalizowaniem rezerwacji warto sprawdzić komentarze oraz obejrzeć okolicę na Google Maps. Za niezbyt bezpieczny uważa się obszar La Goutte d’Or, który znajduje się pomiędzy ulicami Barbès, de la Chapelle, la Gare du Nord oraz Ordener. Spacerując po Montmartre (zwłaszcza z rzeczami) uważajmy na wszechobecnych kieszonkowców.

Dalej od turystów i imprezowej części miasta - 14. dzielnica (Montparnasse)

Jeśli chcielibyśmy jednocześnie oddalić się od turystów i najbardziej gwarnego obszaru Paryża, swoje poszukiwania możemy skierować na wysuniętą daleko na południe dzielnicę numer 14.

W przypadku 14. dzielnicy często można spotkać się z alternatywną nazwą Montparnasse. Niektórzy czytelnicy od razu skojarzą ją z wysokim wieżowcem nazywanym Wieżą Montparnasse.

To właśnie tu na początku XX wieku przenieśli się paryscy artyści, ale dziś po artystycznej przemianie nie ma już niemal śladu. Dziś Montparnasse kojarzona jest jako spokojna dzielnica mieszkalna, gdzie na pewno odnajdą się turyści pragnący zaznać nieco spokoju po aktywnym zwiedzaniu. Nie oznacza to jednak, że nie znajdziemy tu popularnych barów i restauracji - z tym akurat nie powinniśmy mieć najmniejszego problemu!

Sami zatrzymaliśmy się tu raz, znajdując nocleg w znacznie lepszej relacji ceny do standardu niż w ścisłym centum - brakowało nam trochę typowo paryskiej atmosfery, ale wieczorne powroty były bezstresowe.

Gdzie spać w Paryżu - Montparnasse

Poza centrum

Nocleg poza centrum może być teoretycznie tańszą opcją, ale posiada swoje minusy. Największym z nich jest wymóg korzystania z kolejki podmiejskiej RER, która jeździ rzadziej niż metro i "słynie" z częstych strajków.

Łatwiej też trafić na niezbyt przyjemną (czy nawet niebezpieczną) okolicę. Wracając na obrzeża wieczorem czasem będziemy praktycznie sami na oddalonych od centrum dworcach i stacjach. Dwukrotnie spaliśmy na obrzeżach i nie dość, że nie czuliśmy się pewnie podczas wieczornych powrotów, to podczas jednego z nich zostaliśmy zaczepieni przez grupę młodych mężczyzn. Z drugiej jednak strony, wiele osób odnosiło się do nas z życzliwością, np. w sklepach czy restauracjach, gdzie znajomość angielskiego była słaba.

Nocleg poza centrum wydaje się być z kolei idealny dla podróżujących własnym autem. W takiej sytuacji wystarczy upewnić się, że hotel posiada miejsca parkingowe.

Na jakie obszary uważać w Paryżu?

Podobnie jak w innych dużych europejskich metropoliach, tak i w Paryżu mało przyjemne po zmroku i wcześnie rano są największe dworce, zwłaszcza Gare du Nord i Gare de l’Est, znajdujące się w 10. dzielnicy. W ich najbliżej okolicy częściej niż w innych miejscach zdarzają się napady rabunkowe. Zatrzymanie się niedaleko dworca jest uzasadnione, gdy wracamy rano pociągiem, ale w innych przypadkach lepiej wybrać inne dzielnice.

Za mało bezpieczne w obiegowej opinii uważane są 20. dzielnica i częściowo 19. dzielnica. Nie można jednak stwierdzić, że powinniśmy całkowicie je omijać. Turyści z całego świata znajdują tam niedrogie (jak na Paryż) noclegi i są bardzo zadowoleni z wizyty. Na pewno jednak nie polecamy noclegów tam samotnym kobietom ani nikomu, kto nie jest przyzwyczajony do multikulturowej atmosfery europejskich metropolii, wliczając w to widoki koczujących grup bezdomnych. Osobiście niezbyt pewnie czuliśmy się w sąsiedztwie placu Place de la Bataille Stalingrad i jego najbliższej okolicy.

Nieprzyjemne są jednak konkretne ulice czy obszary. Szukając noclegu w tej okolicy sprawdzajmy dokładnie opinie innych gości oraz widoki w Google Maps.

Wskazówki dla szukających odpowiedzi na pytanie gdzie spać w Paryżu

Paryż nie ucierpiał w trakcie wojny tak jak wiele europejskich miast, więc wiele noclegów znajduje się w historycznych budynkach - nie zawsze z windą, a czasem z bardzo małymi łazienkami.

Warto kierować się zasadą, żeby szukać noclegu blisko stacji metra. W przypadku dalszych dzielnic powinniśmy zawsze sprawdzić komentarze innych gości pod kątem okolicy oraz bezpieczeństwa, a także sprawdzić zdjęcia okolicy na stronie Google Maps. Naszym zdaniem lepiej z przymrużeniem oka patrzeć na komentarze Azjatów oraz Amerykanów. Obie nacje mają duże budżety i często poruszają się taksówkami, wypożyczonymi autami lub busami wycieczkowymi, a do tego z naszych obserwacji Azjaci wracają do hotelów dość wcześnie. W takich przypadkach ich dobre oceny hotelu mogą być dla nas nieprzydatne, ponieważ świetny hotel może być zlokalizowany w bardzo słabej okolicy.

Podczas jednego z naszych pierwszych wyjazdów do Paryża wiele lat temu sami tego dobrze nie zweryfikowaliśmy i finalnie trafiliśmy do dobrego hotelu, ale codzienna poranna i wieczorna trasa od/do stacji metra była bardzo stresująca.

Nie znaczy to jednak, że Paryż jest miastem niebezpiecznym. Po prostu są ulice czy większe obszary, gdzie turysta może czuć się niekomfortowo.

Kilka zasad, którymi kierujemy się przy poszukiwaniu noclegu w Paryżu:

• Warto rozpocząć poszukiwania noclegu odpowiednio wcześniej i nie czekać na ostatnią chwilę. Czasami już kilka miesięcy wcześniej trudno trafić na tańsze oferty.
  • Nie patrzmy tylko na oceny, ale w przypadku noclegów w dalszych obszarach Paryża (nawet w dalszych okręgach centrum) zapoznajmy się też z komentarzami oraz okolicą.
  • O ile nie planujemy zostać w ścisłym centrum, nie warto patrzeć na odległość od konkretnych atrakcji, ponieważ do większości z nich dostaniemy się w prosty sposób metrem.
  • Jeśli zostajemy w Paryżu przez krótki czas, warto sprawdzić w jaki sposób dostaniemy się z lotniska do miasta. Na przykład autobus z lotniska Paryż Beauvais, na którym lądują tanie linie, zatrzymuje się przy znajdującej się dalej od centrum stacji Paris Porte Maillot.
  • Pełną bazę noclegową w Paryżu można sprawdzić na tej stronie.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)