Metro w Paryżu - bilety, ceny, linie
Metro jest najpopularniejszym środkiem transportu w paryskiej komunikacji miejskiej - każdego dnia korzysta z niego ponad 4 miliony pasażerów. Sposób działania kolejki podziemnej może jednak wydać się skomplikowany turystom odwiedzających stolicę Francji po raz pierwszy, dlatego przygotowaliśmy praktyczny przewodnik opisujący sposób zakupu biletu oraz przybliżający inne ważne kwestie.
Artykuł jest częścią naszego przewodnika po największych atrakcjach Paryża i skupia się wyłącznie na metrze, ale przygotowaliśmy też ogólny przewodnik po transporcie publicznym: Komunikacja miejska w Paryżu
Metro w Paryżu a kolejka RER - czym się różnią
Na wstępie warto podkreślić, że metro w Paryżu to sieć kolejki podziemnej obejmująca historyczne centrum Paryża i jego najbliższą okolicę. Tylko w pojedynczych przypadkach, jak przejazd wiaduktem, składy mogą znaleźć się na powierzchni.
RER (Réseau Express Régional) to natomiast system kolejki podmiejskiej, składający się z kilku linii, który łączy centrum z przedmieściami i umożliwia wygodny dojazd na lotniska.
Bilety na metro w Paryżu - ceny i sposoby zakupu
Od niedawna w metrze w Paryżu nie obowiązują strefy. Zamiast tego wprowadzono jeden uniwersalny bilet Metro-Train-RER w cenie 2,50€, który można wykorzystać zarówno w metrze, jak i w pociągach RER (z wyłączeniem połączenia lotniskowego) i tramwajach ekspresowych.
Dzieci od 4 do 9 lat włącznie podróżują za połowę ceny, a dzieci poniżej 4. roku życia bezpłatnie.
Bilet Metro-Train-RER jest ważny na jedną podróż, która liczona jest od chwili przekroczenia bramek wejściowych do momentu opuszczenia stacji przez bramki wyjściowe. Oznacza to, że przesiadki możliwe są tylko na stacjach przesiadkowych, z wewnętrznymi przejściami między stacjami różnych linii. Nie możemy wyjść na powierzchnię i przesiąść się na autobus (obowiązują w nim inne bilety) ani wejść do innej stacji metra.
Ponieważ Paryż poszedł w stronę cyfryzacji, bilety są dostępne wyłącznie w formie wirtualnej. Do wyboru mamy:
- Zainstalowanie aplikacji Bonjour RATP lub IDF Mobilités, w których zakupimy bilety. System powinien działać w większości nowszych telefonów - głównym wymaganiem jest działający system NFC.
- Zakup karty Navigo Easy Pass w cenie 2€, na którą możemy nabijać bilety. Zakup oraz nabicie karty możliwe jest w automatach na stacji. W przypadku nowszych telefonów możemy nawet powiązać naszą kartę z aplikacją Bonjour RATP i kupować bilety online. Karta ważna jest przez 10 lat i może być wykorzystywana przez jedną osobę. Czyli podróżując w kilka osób, każda z nich musi posiadać własną kartę.
- Niestety, w Paryżu nie działa system płatności zbliżeniowych z użyciem własnej karty płatniczej.
Alternatywą dla osób planujących częstsze korzystanie z transportu publicznego są:
- Bilet dzienny Navigo Jour w cenie 12€, który pozwala na nielimitowane podróże transportem publicznym z wyłączeniem dojazdów do lotnisk. Jest to bilet dzienny, ważny do końca dnia, a nie bilet 24-godzinny.
- Bilet okresowy Paris Visite (1, 2, 3 lub 5 dni) - droższy, ale umożliwia również przejazdy na lotnisko.
Więcej informacji znajdziecie w naszym przewodniku po komunikacji miejskiej w Paryżu.
Jak skasować bilet w metrze w Paryżu?
Aby skasować bilet wystarczy przyłożyć kartę Navigo Easy lub urządzenie mobilne do czytnika na bramce. Jeśli wszystko zadziała poprawnie, drzwi się otworzą.
Linie i stacje paryskiego metra
Paryskie metro posiada 16 linii - główne ponumerowane są od 1 do 14. Oprócz nich istnieją jeszcze dwa rozgałęzienia: 3bis i 7bis. W sumie sieć składa się z około 250 km torów i 321 stacji. Stacji jest na tyle dużo, że średnio oddalone są one od siebie o około pół kilometra.
Trzy linie działają w pełni automatycznie (linie 1, 4 i 14). Linia 13 jest w trakcie prac, by ją w pełni zautomatyzować.
Niektóre stacje są stacjami przesiadkowymi, łączącymi kilka stacji. Czasami jednak taka przesiadka zajmuje dużo czasu i wymaga pokonania sporej odległości. Do najtrudniejszych stacji pod tym względem należą: Nation, Châtelet, Gare de Lyon oraz Montparnasse.
Godziny funkcjonowania metra w Paryżu
W dni powszednie metro w Paryżu funkcjonuje od około 5:30 rano do 1:15 wieczorem. W weekendy oraz wybrane święta godziny kursowania są wydłużone do 2:30.
Aktualne godziny działania każdej linii najlepiej sprawdzić na oficjalnym rozkładzie.
Godziny szczytu przypadają na okres między 8:00 a 10:00 oraz czas powrotu z pracy (od 17:00 do 19:00). Osobiście staramy się wtedy korzystać z metra w sposób ograniczony.
Bezpieczeństwo w paryskim metrze
Co do zasady metro w Paryżu jest bezpieczne, choć tłumy powodują, że bezwzględnie należy uważać na kieszonkowców.
Osobiście czuliśmy się mało bezpiecznie wieczorem na dalszych stacjach mniej turystycznych linii, które były opustoszałe i kręciły się tam dziwne osoby. Niezbyt miło wspominamy też wieczorne wizyty na stacjach Gare du Nord i Gare de l’Est, gdzie raz byliśmy nawet świadkiem rozboju na automacie z jedzeniem (niczym w firmie akcji).
Sporym dyskomfortem są zawsze dla nas duchota i zapachy w korytarzach prowadzących na stację oraz koczujący bezdomni - zarówno wewnątrz metra, jak i w okolicach stacji.
Najpiękniejsze stacje
Do niemal 90 stacji prowadzą wspaniałe secesyjne wejścia, których prekursorem był lokalny architekt Hector Guimard. Do najczęściej fotografowanych należy stacja Abbesses leżąca na terenie dzielnicy Montmartre. My lubimy też wejście do stacji Porte-Dauphine.
Część stacji została też ozdobiona tematycznie. Należy do nich Arts et Métiers (linia 11), położona niedaleko politechniki. Jej wnętrze przywodzi na myśl wnętrze łodzi podwodnej. Z kolei stacja Louvre-Rivoli przypomina muzeum, a na stacji Varenne (linia 13) zobaczyć można reprodukcje Rodina (niedaleko znajduje się poświęcone mu muzeum).
Warto wspomnieć również o stacji Liège, ozdobionej malowidłami na płytkach.
Paryskie metro dla osób z niepełnosprawnościami i rodziców z dziećmi
Jedyną linią w pełni dostosowaną do potrzeb osób poruszających się z pomocą wózków inwalidzkich jest linia M14.
Niestety, system paryskiego metra jest wiekowy i powstał w czasach, kiedy nie zwracano dużej uwagi na potrzeby osób z ograniczoną mobilnością. Stacje są często wąskie, a podczas przejść napotkamy wiele schodów i nierówności. Windy czy schody ruchome są rzadkością. Nie ma realnej możliwości, by cała sieć została dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Władze wciąż jednak starają się, by zrobić co w ich mocy, aby zwiększyć dostępność.
Kontrola biletów
Kontrole biletów zdarzają się nieregularnie i mogą mieć miejsce zarówno w pojeździe, jak i na stacji czy przy bramkach. Z paryskimi kontrolerami nie ma żartów, dlatego lepiej mieć bilet, bo kary uniknąć się nie da.