Podróże po Europie

Circus Maximus w Rzymie: historia, zwiedzanie, ciekawostki

Ostatnia aktualizacja: 8 kwietnia 2024

Circus Maximus (pol. Cyrk Największy) należał do największych i najbardziej imponujących budowli starożytnego Rzymu.

Chociaż do naszych czasów przetrwały z niego wyłącznie resztki, warto poznać jego historię i pospacerować po powstałym na jego ruinach parku, co pozwoli nam uzmysłowić sobie oryginalne wymiary tego kolosa.

Inne antyczne atrakcje w Rzymie znajdziecie w naszym artykule Starożytne zabytki w Rzymie - 18 antycznych budowli wartych odkrycia. Więcej ciekawych miejsc znajdziecie w naszym przewodniku po największych atrakcjach Rzymu
Circus Maximus w Rzymie - po prawej widoczne ruiny Palatynu
Circus Maximus w Rzymie - po prawej widoczne ruiny Palatynu

Cyrki w starożytnym Rzymie

Starożytni Rzymianie lubowali się w krwawych widowiskach publicznych. Największą popularnością cieszyły się walki gladiatorów, ale nie tak wiele ustępowały im wyścigi rydwanów, które organizowano na obiektach zwanych cyrkami, będącymi odpowiednikami greckich hipodromów.

Wszystkie cyrki budowane w świecie rzymskim współdzieliły ten sam układ i odróżniały się od siebie wyłącznie wymiarami. Składały się z toru wyścigowego oraz widowni. Wznoszono je na planie wydłużonej elipsy ze ściętym jednym z krótkich boków, gdzie znajdowała się monumentalna brama wejściowa wraz ze stajniami (carceres). Stajnie rozmieszczano w ten sposób, by każdych z zaprzęgów miał na starcie równe szanse.

Circus Maximus w Rzymie
Circus Maximus w Rzymie

Podstawą cyrku był tor z ubitej ziemi. Przedzielał go niski mur nazywany spina (dosłownie kręgosłup lub ość), który był okrążany przez zaprzęgi. Mur ten ozdabiano ołtarzami poświęconymi najróżniejszym bóstwom, fontannami, posągami i obeliskami. Na końcach spiny stały stożkowate słupy zwane metami (metae), wokół których zakręcały pędzące powozy.

Widownię (cavea) tworzyły rzędy ław wzniesionych amfiteatranie wzdłuż toru (z wyłączeniem ściętego łuku ze stajniami). Cesarze podziwiali widowiska ze specjalnej loży zwanej pulvinar.

Circus Maximus: historia, lokalizacja, wymiary

Historia Circus Maximus może sięgać nawet VI wieku p.n.e. i czasów panowania króla Tarkwiniusza Starego. Wzniesiono go na całej długości doliny rozciągającej się pomiędzy Awentynem a Palatynem. Najstarszymi i początkowo jedynymi odbywającymi się na nim widowiskami były wyścigi organizowane z okazji Igrzysk Rzymskich (Ludi Romani) - corocznego wrześniowego święta ku czci Jowisza Najlepszego i Największego. Z czasem liczba igrzysk zwoływanych w Rzymie znacznie wzrosła, podobnie jak wykorzystanie Cyrku Największego.

Circus Maximus w Rzymie
Circus Maximus w Rzymie

Najwcześniejsza wersja cyrku była znacznie skromniejsza niż jej ostateczna forma i powstała wyłącznie z drewna. Stopniowo jednak zabudowania drewniane, zaczynając od stajni, zastępowano kamiennymi. Pomiędzy I wiekiem p.n.e. a początkiem II wieku n.e Cyrk Największy był kilkukrotnie przebudowywany. Swoją cegiełkę do jego ostatecznego wyglądu dołożyło wielu władców, w tym Juliusz Cezar, Oktawian August, Klaudiusz (który kazał zbudować nowe stajnie z marmuru oraz wznieść słupy mety ze złoconego brązu), Wespazjan oraz Trajan. Na przełomie I i II stulecia trybuny Circus Maximus mogły pomieścić pomiędzy 250 000 a 300 000 widzów, czyli pięć do sześciu razy więcej niż słynne Koloseum.

Circus Maximus był najstarszym i największym cyrkiem w Rzymie (jak również w całym świecie rzymskim), lecz nie jedynym. Oprócz niego widowiska organizowano też w Cyrku Flaminiusza na Polu Marsowym, Cyrku Nerona, zwanym też Cyrkiem Kaliguli, który istniał w miejscu obecnego Watykanu, jak również w Cyrku Maksencjusza przy Via Appia, którego fragmenty przetrwały do dziś w stanie lepszym niż Circus Maximus.
Circus Maximus w Rzymie
Circus Maximus w Rzymie

Sam tor był długi na około 540 m i szeroki na około 80 m. Posiadał dwanaście stajni oraz boksów startowych, po sześć po każdej ze stron. Widownia z trybunami zajmowała dodatkowe 30 m szerokości oraz osiągała nawet 28 m wysokości. Wymiary całej budowli były zbliżone do 600 m długości oraz 140 m szerokości. Ozdobiony posągami bóstw budynek trybuny cesarskiej (pulvinar) znajdował się po stronie Palatynu.

Niewiele wiadomo o szczegółowym wyglądzie spiny, ale do naszych czasów przetrwały dwa ozdabiające ją egipskie obeliski. Jeden z nich datowany jest na 1280 rok p.n.e. i pochodzi z egipskiego Heliopolis, a do Rzymu sprowadzono go na polecenie Oktawiana Augusta. Stanął on po wschodniej stronie spiny w 10 roku p.n.e. W 1587 roku ustawiono go na Piazza del Popolo, gdzie można go podziwiać do dziś. Drugi z obelisków, stojący oryginalnie w środkowej części spiny, odnajdziemy obecnie na Lateranie. Jest to największa zachowana struktura tego typu ze wszystkich sprowadzonych kiedykolwiek do Wiecznego Miasta - jej wysokość to 32 m przy wadze 522 ton. Co ciekawe, do Rzymu trafiła ona dopiero w 357 roku, choć zgodnie z zamysłem Konstantyna Wielkiego miała stanąć w Konstantynopolu.

Circus Maximus w Rzymie
Circus Maximus w Rzymie

Circus Maximus wykorzystywany był do VI stulecia. Ostatni wyścig zorganizował na nim Totila, król Ostrogotów, w 549 roku. Następnie kompleks został porzucony i popadł w ruinę. W okresie średniowiecza wykorzystywano go jako pole uprawne, a w XIX wieku teren ten został przejęty przez przedsiębiorstwa przemysłowe.

Wyścigi powozów (i inne widowiska)

Głównym widowiskiem na Circus Maximus były wyścigi rydwanów, choć czasami cyrk służył też do organizacji polowań na dzikie zwierzęta lub jako arena dla walk gladiatorów. Rydwany powożone były przez jednego woźnicę, a ich klasy różniły się ilością zaprzężonych koni. Najpopularniejsze były wyścigi czterokonnych rydwanów zwanych kwadrygami, ale były też dwukonne bigi oraz trzykonne trigae (sporadycznie organizowano nawet wyścigi powozów pięcio-, a nawet ośmiokonnych).

Circus Maximus w Rzymie
Circus Maximus w Rzymie

Woźnicy rekrutowani byli zazwyczaj z niewolników, którzy dobrymi występami mogli wywalczyć wolność. Zawód woźnicy, o ile ten posiadał odpowiednie umiejętności, gwarantował wysoki poziom życia. Najlepsi zarabiali krocie i cieszyli się wielką popularnością. Jednym z najbardziej utalentowanych powożących był niejaki Gajusz Apulejusz Diokles. Podobno w całej swojej karierze udało mu się stanąć na podium aż 2900 razy! Znacznie gorzej wyglądała codzienność mniej utalentowanego woźnicy - wielu z nich ginęło na torze lub przypłacano uczestnictwo w wyścigu kalectwem.

Dystans wyścigu rydwanów wynosił najczęściej siedem okrążeń. Po sygnale rozpoczęcia kraty w stajniach były podnoszone i powozy ruszały. Na obu krańcach spiny znajdowały się ówczesne tablice informacyjne. Były to wysokie bazy, na których z jednej strony umieszczano kamienne jaja, a z drugiej kamienne delfiny. Po każdym półokrążeniu obiekty te naprzemiennie zdejmowano, ułatwiając tym śledzenie aktualnego okrążenia.

Circus Maximus w Rzymie
Circus Maximus w Rzymie

Woźnica nie mógł wziąć udziału w zawodach samodzielnie. Musiał startować w barwach jednej z czterech drużyn reprezentujących związki utrzymujące stajnie, którym kibicowano podobnie jak dzisiejszym klubom piłkarskim. Ich nazwy wprost odnosiły się do koloru tunik noszonych przez zawodników. Byli więc: biali, czerwoni, niebiescy i zieloni. Rywalizacja toczyła się jednak głównie pomiędzy dwoma ostatnimi.

Circus Maximus współcześnie

W pierwszych dekadach poprzedniego stulecia na terenie Circus Maximus przeprowadzono prace archeologiczne oraz oczyszczono dolinę z wzniesionych na jej terenie średniowiecznych i nowożytnych zabudowań. Następnie cały obszar przekształcono w istniejący do dziś ogólnodostępny park publiczny.

W trakcie wykopalisk nie odsłonięto jednak zbyt wielu starożytnych pozostałości. Część z nich, w tym fragmenty dwunastu bram startowych, od razu zakopano z powrotem, a pozostałe wciąż skrywają się głęboko pod ziemią (sama podstawa spiny może znajdować się nawet 9 m poniżej obecnego poziomu gruntu!). Jedyne widoczne fragmenty antycznej budowli znajdują się w południowym krańcu części parkowej.

Współczesny park zajmuje podobny obszar co istniejący dawniej w tym miejscu cyrk, a jego wymiary pozwolą nam uświadomić sobie ogrom nieistniejącej już budowli. Trudno jednak nam będzie wyobrazić sobie układ oryginalnego cyrku - w takim przypadku nieco lepszą opcją może być zwiedzenie ruin Cyrku Maksencjusza leżących przy Via Appia.

My lubimy odwiedzać Circus Maximus z innego powodu - na jego terenie odnajdziemy przyjemny widok na pozostałości zabudowań pałacowych na Palatynie.

Zwiedzanie Circus Maximus

Dawniej jedyną opcją zwiedzania pozostałości Cyrku Największego było oglądanie nielicznych ruin zza ogrodzenia. Od jakiegoś czasu możemy jednak pospacerować po terenie wykopalisk (po zakupie biletu), a nawet podziwiać zrekonstruowany cyrk dzięki okularom do rozszerzonej rzeczywistości. My nie mieliśmy jeszcze okazji skorzystać z tej opcji, ale po dobrych doświadczeniach z Domus Aurea oraz Term Karakalli na pewno się na to zdecydujemy w trakcie kolejnych odwiedzin Wiecznego Miasta.

Informacje praktyczne

Cały spacer z okularami oraz słuchawkami trwa około 40 minut. Przewodnik audio dostępny jest również w języku angielskim. Więcej informacji znajdziecie tutaj.

Torre della Moletta - średniowiecza wieża pośród ruin Circus Maximus

Jedynym nieantycznym obiektem pozostawionym w trakcie przekształcania doliny w park publiczny jest średniowieczna wieża obronna Torre della Moletta. Jej nazwa nawiązuje do młyna, ponieważ w średniowieczu głównym zadaniem budowli była obronna sąsiedniego młyna wodnego (zburzonego wraz z innymi domami w latach trzydziestych poprzedniego stulecia).

Torre della Moletta na terenie Circus Maximus w Rzymie oraz widok na Palatyn
Torre della Moletta na terenie Circus Maximus w Rzymie oraz widok na Palatyn

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)

Reklama