Komunikacja miejska w Rzymie - bilety, metro, autobusy oraz inne środki transportu (aktualizacja styczeń 2019)

Komunikacja miejska w Rzymie należy do rozwiniętych i wygodnych, choć w sezonie letnim i w godzinach szczytu potrafi być zatłoczona. Mimo że historyczne centrum wygodnie zwiedzimy pieszo (do czego zachęcamy), to chcąc w ciągu zaledwie kilku dni odwiedzić również dalsze zakątki miasta będziemy musieli skorzystać z transportu publicznego.

Czasami dostęp do metra może nam też znacząco zmniejszyć koszty wyjazdu. Noclegi dalej od centrum potrafią być dużo tańsze (co jest odczuwalne zwłaszcza w sezonie wakacyjnym), a pojedyncze bilety na przejazdy nie należą do drogich.

Będąc w Rzymie możemy skorzystać z: autobusów, metra, tramwajów (te kursują dalej od centrum) oraz podmiejskiej kolejki naziemnej.

Za praktycznie cały transport publiczny w Rzymie odpowiada firma ATAC.

Metro

W Rzymie działają trzy linie metra (wł. metropolitana), które omijają większą część antycznego centrum miasta. Nowożytny Rzym powstał bezpośrednio na gruzach antycznej stolicy świata i nigdy nie zdecydowano się na drążenie tuneli metra w ścisłych granicach starożytnego miasta. Jako ciekawostkę można podać fakt, że jeszcze na początku XIX wieku obszar Forum Romanum pokrywała kilkumetrowa warstwa mułu, a pod niektórymi kościołami i placami (w tym pod słynnym Piazza Navona) odkryto ruiny antycznych budowli.

Przygotowaliśmy krótką listę linii metra wraz z niektórymi stacjami oraz pobliskimi atrakcjami.

linia pomarańczowa (A)

  • Ottaviano (Watykan),
  • Flaminio (jeden z głównych rzymskich placów Piazza Popolo, przy którym wznosi się Bazylika Santa Maria del Popolo),
  • Spagna (przy Placu Hiszpańskim i Schodach Hiszpańskich),
  • Repubblica (przy Placu Republiki, obok Term Dioklecjana),
  • Termini (główny dworzec i punkt przesiadkowy),
  • San Giovanni (Lateran i Arcybazylika świętego Jana na Lateranie),
  • Giulio Agricola (kawałek spacerem od Parku Akweduktów).

linia niebieska (B)

(Uwaga! - linia niebieska w części wschodniej rozdziela się na dwie nitki.)

  • S. Agnese/Annibaliano (Bazylika św. Agnieszki za Murami oraz Mauzoleum Konstancji, córki Konstantyna Wielkiego; uwaga! jest to pierwsza stacja po rozgałęzieniu),
  • Termini (główny dworzec i punkt przesiadkowy),
  • Colosseo (przy Koloseum i Forum Romanum),
  • Circo Massino (Termy Karakali),
  • Piramide (przy Piramidzie Cestiusza i przy stacji Porta San Paolo, skąd odjeżdża kolejka podmiejska do Ostii),
  • Basilica S. Paolo (nieopodal Bazyliki świętego Pawła za Murami).

linia zielona (C)

Linia zielona startuje od stacji San Giovanni i prowadzi dalej na północny wschód. Linia ta będzie przydatna jedynie dla turystów, którzy znaleźli nocleg nieopodal jej przebiegu.

Linie czerwona i niebieska przecinają się przy dworcu Termini i jest to miejsce, gdzie możemy przesiąść się korzystając z biletu jednorazowego.

Autobusy

Wspominając o autobusach musimy na wstępie zaznaczyć jedną rzecz - w Rzymie nie zakupimy biletu bezpośrednio u kierowcy. Przed wejściem do pojazdu powinniśmy zawsze mieć ze sobą bilet, który kasujemy od razu po wejściu do pojazdu.

Autobusy są najlepszym środkiem komunikacji dla turystów, którzy chcieliby szybciej poruszać się po historycznym centrum i popularnej dzielnicy Zatybrze (wł. Trastevere). Autobusami dojedziemy też w okolice zabytków przy Drodze Apijskiej (Via Appia), w tym do katakumb św. Sebastiana oraz św. Kaliksta.

Niestety, w sezonie letnim potrafią one być zatłoczone, co dotyczy najpopularniejszych lokalizacji.

Naziemna kolej podmiejska

Częścią rzymskiej komunikacji są również trzy linie naziemnych kolejek podmiejskich (wł. Ferrovie Urbane), którymi dojedziemy do dalszych zakątków miasta i jego okolic. Ich olbrzymią zaletą jest to, że obowiązuje na nie zwykłe bilety miejskie.

Najbardziej przydatną dla turystów jest kursująca do Ostii linia Roma-Lido, która zatrzymuje się kilkaset metrów od stanowiska archeologicznego (stacja Ostia Antica) i jedzie dalej w kierunku głównej części tego podmiejskiego kurortu.

Pierwsza stacja kolejki Roma-Lido, czyli Porta San Paolo, znajduje się przy stacji metra Piramide (linia B) i umożliwia wygodną przesiadkę.

Typy biletów

W Rzymie obowiązują dwa typy biletów: zintegrowany bilet jednorazowy (BIT) oraz bilet czasowy.

Bilety możemy zakupić w kilku miejscach:

  • w automatach na stacjach metra i w nielicznych automatach przy przystankach autobusowych,
  • w kioskach i punktach nazywanych tabaccheria (od sprzedawanych w nich papierosów, szukajmy dużej litery "T"); czasami punkt sprzedaży znajduje się wewnątrz kawiarni zlokalizowanej najbliżej przystanku,
  • w punktach sprzedaży firmy ATAC.

Biletów nie kupimy u kierowcy.

Bilety są zintegrowane, co oznacza, że możemy z nich korzystać we wszystkich środkach transportu - wliczając w to podmiejską kolei naziemną oraz pociągi regionalne (linie od F1 do F8) przejeżdżające przez Rzym (o ile nie wyjedziemy poza granice miasta!). Pod tym adresem znajdziecie mapę z zaznaczonymi na czerwono stacjami, które określają granice Rzymu i poza które nie można wyjechać korzystając ze zintegrowanych biletów miejskich.

Dzieci poniżej 10. roku życia podróżują w towarzystwie rodziców za darmo.

Uwaga! Bilety nie obowiązują w autobusach oraz pociągach kursujących na lub z lotniska.

Więcej informacji o dojazdach z portów lotniczych napisaliśmy w artykułach:

Bilety jednorazowe

Bilety jednorazowe (czyli zintegrowane bilety czasowe, BIT) kosztują 1,50€ i są ważne są przez 100 minut od momentu skasowania. Korzystając z biletów jednorazowych możemy się przesiadać, ale z jednym zastrzeżeniem: na jednym bilecie nie można więcej niż raz przekroczyć bramki metra. Na szczęście linia czerwona i niebieska przecinają się na stacji Termini, gdzie możemy przemieścić się pomiędzy nimi bez potrzeby przechodzenia drugi raz przez bramkę. Korzystając z biletu jednorazowego nie możemy również powrócić do miejsca początkowego - możemy poruszać się tylko pomiędzy dwoma różnymi punktami.

Jeśli mamy dokładnie obliczoną liczbę planowanych przejazdów warto od razu zakupić kilka biletów pojedynczych, dzięki czemu nie będziemy zmuszeni do szukania otwartego punktu sprzedaży.

Bilety czasowe

W Rzymie dostępne są również bilety czasowe, które umożliwiają podróżowanie bez ograniczeń w trakcie ich ważności. Bilety te mają jednak dwie podstawowe wady.

  • cena biletu za pojedynczy przejazd jest na tyle niska, że w przypadku najkrótszych wariantów (np. biletów 24-godzinnych) wymaga wielu podróży aby się zwrócić,
  • karty turystyczne, jak oficjalna Roma Pass, zawierają w sobie również darmową komunikacje.

Istnieją cztery warianty biletów krótkookresowych:

  • Roma 24H (cena: 7€) - bilet ważny przez 24 godziny od pierwszego skasowania,
  • Roma 48H (cena: 12,50€) - bilet ważny przez 48 godzin od pierwszego skasowania,
  • Roma 72H (cena: 18€) - bilet ważny przez 72 godziny od pierwszego skasowania,
  • bilet tygodniowy CIS (cena: 24€) - ważny przez siedem pełnych dni od dnia pierwszego skasowania.

Pierwszy z wariantów wymaga aż pięciu przejazdów, żeby się zwrócić. Karta Roma Pass ważna przez 48 godzin kosztuje z kolei 28,00€ i oprócz komunikacji zapewnia darmowe wejście do jednej atrakcji oraz zniżki w wielu pozostałych. Karta Roma Pass ważna przez 72 godziny kosztuje aż 38,50€, ale umożliwia darmowe wejście do dwóch atrakcji i zniżki w wielu pozostałych. Warto dobrze policzyć, czy sam bilet czasowy wykorzystamy w pełni i będzie dla nas opłacalny.

Sami podczas jednego z tygodniowych wyjazdów skorzystaliśmy właśnie z biletu tygodniowego. Główną zaletą tego rozwiązania było to, że jeździliśmy dużo poza centrum Rzymu i nie musieliśmy martwić się o zapas biletów jednorazowych.

Jeśli zostajemy w Rzymie na dłużej możemy rozważyć również zakup miesięcznego biletu imiennego w cenie 35€. Uwaga! Bilet miesięczny obowiązuje na jeden miesiąc kalendarzowy. Nie możemy więc kupić biletu miesięcznego i korzystać na przykład w ostatnim tygodniu marca i pierwszym kwietnia.

Planner podróży

Sami przy planowaniu przejazdów korzystamy z usług map Google, co do których w przypadku stolicy Włoch nie mamy większych uwag. Firma ATAC udostępniła również własny planner, który znajdziecie pod tym adresem. Działa on jednak na tyle nieintuicyjnie, że jest bardzo mało wygodny w obsłudze.


Reklama


Zobacz nasze inne artykuły z Rzymu

Zobacz nasze inne artykuły z Włoch