Podróże po Europie

Komunikacja miejska w Rzymie - bilety, metro, autobusy

Ostatnia aktualizacja: 4 marca 2024

Komunikacja miejska w Rzymie należy do rozwiniętych, wygodnych i wciąż niedrogich, choć w sezonie letnim i w godzinach szczytu potrafi być zatłoczona. Chociaż historyczne centrum wygodnie zwiedza się pieszo (do czego zachęcamy), to chcąc w ciągu zaledwie kilku dni odwiedzić również dalsze zakątki miasta, najlepiej skorzystać z transportu publicznego.

Czasami korzystanie z metra może nam znacząco zmniejszyć koszty wyjazdu. Noclegi dalej od centrum potrafią być zauważalnie tańsze, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, a pojedyncze bilety na przejazdy nie należą do drogich. W naszym przewodniku przygotowaliśmy dla Was wszystkie niezbędne informacje potrzebne do wygodnego korzystania z rzymskiego transportu publicznego.

Więcej o noclegach przeczytacie w naszym przewodniku Gdzie spać w Rzymie? Najlepsze dzielnice i przykładowe hotele. Nie przegapcie też naszego kompendium wiedzy o atrakcjach i zwiedzaniu Rzymu

Jak działa komunikacja miejska w Rzymie?

Cały transport publiczny w Rzymie jest zintegrowany i obowiązują w nim te same bilety. Będąc w Rzymie, możemy skorzystać z autobusów, metra, tramwajów (te kursują głównie dalej od centrum) oraz z podmiejskiej kolejki naziemnej, która dowiezie nas nad morze.

Za praktycznie cały transport publiczny w Rzymie odpowiada firma ATAC.

W samym mieście Rzym nie obowiązują strefy biletowe, jednak aby ruszyć poza wyznaczone granice miasta, należy zakupić bilet regionalny Metrebus Lazio.

Bilety komunikacji miejskiej w Rzymie - ceny i rodzaje

W Rzymie dostępne są dwa typy biletów papierowych: zintegrowany bilet jednorazowy (BIT) oraz bilety czasowe. Oprócz tego dostępna jest specjalna karta zbliżeniowa +Roma, na którą możemy doładowywać różne bilety. Od pewnego czasu istnieje również możliwość płatności zbliżeniowych w systemie tap & go za pojedyncze przejazdy własnym środkiem płatniczym.

Bilety papierowe możemy zakupić w kilku miejscach:

  • w kioskach i punktach nazywanych tabaccheria (od sprzedawanych tam papierosów, szukajmy dużej litery "T"); czasami punkt sprzedaży znajduje się wewnątrz kawiarni zlokalizowanej najbliżej przystanku,
  • w punktach sprzedaży firmy ATAC.

Biletów nie kupimy u kierowcy.

Bilety są zintegrowane, co oznacza, że możemy z nich korzystać we wszystkich środkach transportu - wliczając w to podmiejską kolei naziemną oraz pociągi regionalne (linie od F1 do F8) przejeżdżające przez Rzym (o ile nie wyjedziemy poza granice miasta!). Pod tym adresem znajdziecie mapę z zaznaczonymi na czerwono stacjami, które określają granice Rzymu, i poza które nie można wyjechać, korzystając ze zintegrowanych biletów miejskich. Plik nazywa się metro e ferrovie metropolitane.

Informacja dla rodziców: Dzieci poniżej 10. roku życia mogą podróżować w towarzystwie rodziców za darmo. Zasada ta obowiązuje w środkach transportu obsługiwanych przez przewoźnika ATAC. W przypadku pociągów będących w gestii Trenitalia za darmo podróżują wyłącznie dzieci do 4. roku życia.

Uwaga! Bilety nie obowiązują w pociągach kursujących na lub z lotniska oraz w autobusach lotniskowych prywatnych przewoźników.

  • W przypadku lotniska Ciampino, istnieje możliwość dojazdu do centrum Rzymu transportem publicznym - najpierw korzystamy z autobusu 520 lub 720, a następnie przesiadamy się na metro. Jest to najtańsza opcja. Wygodniejszą (choć droższą) alternatywą są autobusy lotniskowe, które dowiozą nas do dworca Roma Termini. Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule Lotnisko Rzym Ciampino (CIA) - jak dojechać do centrum Rzymu?.
  • Inaczej sytuacja wygląda z Fiumicino, gdzie do wyboru mamy wyłącznie prywatnych przewoźników, pociąg Leonardo Express oraz pociągi regionalne. Wszystkie opcje opisaliśmy w przewodniku: Lotnisko Rzym Fiumicino (FCO) - jak dojechać do centrum Rzymu?.

Bilety jednorazowe

Bilety jednorazowe (czyli zintegrowane bilety czasowe, BIT) kosztują 1,50€ i są ważne przez 100 minut od momentu skasowania.

Korzystając z biletów jednorazowych, możemy się przesiadać, ale z jednym zastrzeżeniem: na jednym bilecie nie można więcej niż raz przekroczyć bramek metra. Na szczęście linia pomarańczowa i niebieska przecinają się na stacji Termini, gdzie możemy przemieścić się pomiędzy nimi bez potrzeby przechodzenia przez bramkę po raz drugi. Korzystając z biletu jednorazowego, nie możemy również powrócić do miejsca początkowego - dozwolone są tylko przejazdy pomiędzy dwoma różnymi punktami.

Wskazówka: Jeśli macie dokładnie obliczoną liczbę planowanych przejazdów, warto od razu zakupić kilka biletów pojedynczych, dzięki czemu nie będziecie zmuszeni do szukania otwartego punktu sprzedaży.

Karta +Roma

Od pewnego czasu w nowych automatach na stacjach metra można nabyć kartę zbliżeniową +Roma. Wyrobienie karty jest bezpłatne przy zakupie biletów o wartości przekraczającej 7€. W przeciwnym przypadku koszt wynosi 0,50€. Po nabyciu karty, możemy doładowywać ją pojedynczymi biletami lub paczkami biletów.

Na kartę można "nabić":

  • pojedynczy bilet zintegrowany BIT,
  • zestaw 2, 3, 5 lub 10 jednorazowych biletów BIT,
  • bilety czasowe na 24, 48 czy 72 godziny,
  • zintegrowany bilet CIS.

Kartę +Roma odbijamy w kasownikach, które po potwierdzeniu wyświetlają ilość pozostałych biletów.

Płatność zbliżeniowa - system tap & go

Od jakiegoś czasu w Rzymie działa system tap & go, który umożliwia zapłatę za przejazd z wykorzystaniem własnej karty zbliżeniowej. Wystarczy przyłożyć ją do czytnika, a opłata za przejazd zostanie automatycznie pobrana. Terminale zainstalowano w większości pojazdów naziemnych należących do przewoźnika ATAC, na bramkach metra oraz w liniach kolejki podmiejskiej Roma-Lido, Termini - Centocelle oraz Roma - Viterbo.

System tap & go praktycznie - co powinniśmy wiedzieć

  • W autobusach naszą kartę płatniczą (lub urządzenie mobilne) przykładamy do czytnika po wejściu do pojazdu, a w przypadku metra na bramkach, po czym będziemy mogli wejść na stację.
  • Opłata za jeden przejazd wynosi 1,50€ (tyle samo, co bilet papierowy) i pozwala na 100-minutową podróż. Wszystko działa analogicznie do biletów papierowych - przesiadki są dozwolone, ale nie możemy więcej niż raz przekroczyć bramek metra (w takim przypadku zostanie aktywowana kolejna opłata).
  • Maksymalna kwota możliwa do pobrania z karty w ciągu 24 godzin to 7€. Oznacza to, że nie płacimy za szósty i każdy kolejny przejazd w ciągu 24 godzin. Po wyjściu z metra możemy kontynuować naszą podróż także w innych środkach transportu - w razie kontroli będziemy musieli okazać naszą kartę.
  • Minusem systemu jest to, że tylko jedna osoba może korzystać z jednej karty. Oznacza to, że jeśli podróżujemy w więcej osób, każdy z nas powinien posiadać własną kartę.
  • Oprócz kart płatniczych możemy korzystać też z odpowiednio skonfigurowanych urządzeń mobilnych.
  • Dla bezpieczeństwa pamiętajmy, aby odbijać naszą kartę przy każdej zmianie środka transportu. Jeśli nie minął jeszcze czas aktywności biletu, nowa płatność nie zostanie pobrana.
Kontrola biletów: W przypadku kontroli biletów kontroler poprosi nas o przybliżenie naszej karty do specjalnego czytnika, który potwierdzi mu, że aktywowaliśmy opłatę za przejazd.

Szczegółowe zasady działania znajdziecie tutaj (w języku angielskim).

Bilety czasowe

W Rzymie dostępne są również bilety czasowe, które umożliwiają podróżowanie bez ograniczeń w trakcie ich ważności. Bilety te mają jednak dwie podstawowe wady.

  • cena biletu za pojedynczy przejazd jest na tyle niska, że w przypadku najkrótszych wariantów (np. biletów 24-godzinnych) wymaga wielu podróży, aby się zwrócić,
  • Karty turystyczne, takie jak oficjalna Roma Pass, zawierają w sobie również darmową komunikacje.

Istnieją cztery warianty biletów krótkookresowych:

  • Roma 24H (cena: 7€) - bilet ważny przez 24 godziny od pierwszego skasowania,
  • Roma 48H (cena: 12,50€) - bilet ważny przez 48 godzin od pierwszego skasowania,
  • Roma 72H (cena: 18€) - bilet ważny przez 72 godziny od pierwszego skasowania,
  • bilet tygodniowy CIS (cena: 24€) - ważny przez siedem pełnych dni od dnia pierwszego skasowania.

Pierwszy z wariantów wymaga aż pięciu przejazdów, żeby się zwrócić. Karta Roma Pass ważna przez 48 godzin kosztuje z kolei 32,00€ i oprócz komunikacji zapewnia darmowe wejście do jednej atrakcji oraz zniżki w wielu pozostałych. Karta Roma Pass ważna przez 72 godziny kosztuje aż 52€, ale umożliwia darmowe wejście do dwóch atrakcji i zniżki w wielu pozostałych. Warto dobrze policzyć, czy sam bilet czasowy wykorzystamy w pełni i czy będzie dla nas opłacalny.

Więcej o karcie Roma Pass przeczytacie w naszym artykule Roma Pass - recenzja rzymskiej karty turystycznej

Sami podczas jednego z tygodniowych wyjazdów skorzystaliśmy właśnie z biletu tygodniowego. Główną zaletą tego rozwiązania było to, że jeździliśmy dużo poza centrum Rzymu i nie musieliśmy martwić się o zapas biletów jednorazowych. W przypadku niewielkiej ilości podróży lepszym rozwiązaniem może być po prostu korzystanie z biletów pojedynczych.

Jeśli zostajemy w Rzymie na dłużej, możemy rozważyć również zakup miesięcznego biletu imiennego w cenie 35€. Uwaga! Bilet miesięczny obowiązuje na jeden miesiąc kalendarzowy. Nie możemy więc kupić biletu miesięcznego i korzystać na przykład w ostatnim tygodniu marca i pierwszym kwietnia.

Bilety regionalne Metrebus Lazio

Z powodu wzrostu cen noclegów wielu turystów decyduje się na nocleg poza granicami miasta, w jednym z miasteczek z dobrym dojazdem, np. kolejką podmiejską. W takim przypadku przyda nam się bilet regionalny Metrebus Lazio, umożliwiający podróżowanie po całym regionie Lacjum, z wykorzystaniem: autobusów firmy Cotral (oprócz linii specjalnych, np. lotniskowych), pociągów regionalnych, autobusów miejskich oraz całego transportu publicznego w Rzymie.

Więcej o szukaniu zakwaterowania w Rzymie napisaliśmy w praktycznym przewodniku Gdzie spać w Rzymie? Najlepsze dzielnice i polecane noclegi.

Region Lacjum został podzielony na 6 stref: A, B, C, D, E i F. Taryfa za przejazd zależy od liczby przekraczanych stref, z jednym zastrzeżeniem, że Rzym znajduje się w strefie A i liczy się za dwie strefy. Jeśli więc planujemy podróż ze strefy B do A, powinniśmy zakupić bilet na trzy strefy. Mapę stref można ściągnąć z oficjalnej strony przewoźnika.

Dostępne są następujące rodzaje biletów regionalnych:

BIRG - bilet dzienny

  • 1 strefa - 3,30€,
  • 2 strefy - 6€,
  • 3 strefy - 8€,
  • 4 strefy - 9,30€,
  • 5 stref - 12€,
  • 6 stref - 14€,
  • 7 stref - 14€.

BTR - bilet trzydniowy

  • 1 strefa - 8,90€,
  • 2 strefy - 16,50€,
  • 3 strefy - 22€,
  • 4 strefy - 26,10€,
  • 5 stref - 33,70€,
  • 6 stref - 39,20€,
  • 7 stref - 39,20€.

CIRS - bilet tygodniowy

  • 1 strefa - 13,50€,
  • 2 strefy - 24€,
  • 3 strefy - 34,50€,
  • 4 strefy - 42€,
  • 5 stref - 52,50€,
  • 6 stref - 61,50€,
  • 7 stref - 61,50€.

Komunikacja miejska w Rzymie - najważniejsze środki transportu

Metro

W Rzymie działają trzy linie metra (wł. metropolitana), które niestety omijają większą część antycznego centrum miasta. Dzisiejszy Rzym powstał bezpośrednio na gruzach antycznej stolicy świata, dlatego nigdy nie zdecydowano się na drążenie tuneli metra w ścisłych granicach starożytnego miasta. Jako ciekawostkę można podać fakt, że jeszcze na początku XIX wieku obszar Forum Romanum pokrywała kilkumetrowa warstwa mułu, a pod niektórymi kościołami i placami (w tym pod słynnym Piazza Navona) odkryto ruiny antycznych budowli.

Co warto wiedzieć o metrze w Rzymie?

  • w rzymskim metrze istnieją dwie stacje przesiadkowe: Termini (dla linii A i B) oraz San Giovanni (dla linii A i C) - są to jedyne miejsca, gdzie możemy przesiąść się korzystając z biletu jednorazowego,
  • metro kursuje codziennie od 5:30 do 23:30, a w piątki i soboty do około 1:30 w nocy,
  • w godzinach szczytu metro kursuje nawet co 2-3 minuty, a poza szczytem co 5-12 minut,
  • metro w Rzymie jest nowoczesne i bezpieczne, ale warto uważać na kieszonkowców - zatłoczone pojazdy oraz rozluźnienie turystów przyciągają złodziei.

Poniżej przygotowaliśmy krótką rozpiskę linii metra wraz z wybranymi stacjami oraz pobliskimi atrakcjami.

linia pomarańczowa (A)

linia niebieska (B)

(Uwaga! - linia niebieska w części wschodniej rozdziela się na dwie nitki.)

  • S. Agnese/Annibaliano (Bazylika św. Agnieszki za Murami oraz Mauzoleum Konstancji, córki Konstantyna Wielkiego; uwaga! jest to pierwsza stacja po rozgałęzieniu),
  • Termini (główny dworzec i punkt przesiadkowy, obok znajdziecie Termy Dioklecjana),
  • Colosseo (przy Koloseum i Forum Romanum),
  • Circo Massino (Termy Karakali),
  • Piramide (przy Piramidzie Cestiusza i przy stacji Porta San Paolo, skąd odjeżdża kolejka podmiejska do Ostii),
  • Basilica S. Paolo (nieopodal Bazyliki świętego Pawła za Murami).

linia zielona (C)

Linia zielona startuje od stacji San Giovanni i prowadzi dalej na północny wschód. Linia ta będzie przydatna jedynie dla turystów, którzy znaleźli nocleg nieopodal jej przebiegu.

Autobusy

Wspominając o autobusach, musimy na wstępie zaznaczyć jedną rzecz - w Rzymie nie zakupimy biletu bezpośrednio u kierowcy. Przed rozpoczęciem podróży zawsze powinniśmy mieć ze sobą bilet, który kasujemy od razu po wejściu na pokład (lub przykładamy naszą kartę w przypadku korzystania z systemu zbliżeniowego).

Autobusy są najlepszym środkiem komunikacji dla turystów, którzy chcieliby szybciej poruszać się po historycznym centrum i po popularnej dzielnicy Zatybrze (wł. Trastevere). Autobusami dojedziemy też w okolice zabytków przy Drodze Apijskiej (Via Appia), w tym do katakumb św. Sebastiana oraz św. Kaliksta.

Niestety, w sezonie letnim autobusy potrafią być zatłoczone, zwłaszcza na trasach do najpopularniejszych lokalizacji.

Autobusy w Rzymie - co warto wiedzieć

  • w Rzymie funkcjonuje ponad 300 dziennych linii autobusowych, które rozpoczynają kursowanie od około 5:00 - 6:00 rano i kończą blisko północy,
  • oprócz nich działa też kilkadziesiąt linii nocnych (oznaczonych literą N) oraz tuzin dziennych linii przedłużonych,
  • zbliżając się do przystanku docelowego, pamiętajmy o wciśnięciu przycisku Stop; a czekając na przystanku, nie zapomnijmy pomachać do kierowcy.

Naziemna kolej podmiejska - dojazd z Rzymu nad morze

Częścią rzymskiej komunikacji są również trzy linie naziemnych kolejek podmiejskich (wł. Ferrovie Urbane), którymi dojedziemy do dalszych zakątków miasta i jego okolic. Ich olbrzymią zaletą jest to, że w przypadku wielu stacji obowiązują w nich zwykłe bilety miejskie.

Najbardziej przydatną dla turystów jest kursująca do Ostii linia Roma-Lido, która zatrzymuje się kilkaset metrów od stanowiska archeologicznego (stacja Ostia Antica) i jedzie dalej w kierunku głównej części tego podmiejskiego kurortu. Pozostałe dwie linie dowożą mieszkańców z obrzeży Rzymu do centrum i raczej się nam nie przydadzą. Linia Roma-Lido znajduje się w granicach miasta, więc na całej trasie obowiązują zwykłe bilety miejskie.

Jak dojechać z Rzymu nad morze? Linia Roma-Lido rozpoczyna swój bieg na stacji Porta San Paolo, która jest bezpośrednio połączona ze stacją metra Piramide (linia B). Wysiadamy na stacji Lido Centro.

Kolej podmiejska - wskazówki praktyczne

  • W przypadku linii Roma-Lido na całej trasie obowiązują rzymskie bilety miejskie.
  • Pierwsza stacja kolejki Roma-Lido, czyli Porta San Paolo, znajduje się przy stacji metra Piramide (linia B) i umożliwia wygodną przesiadkę. Pamiętajmy jednak, że najczęściej bywa ona bardzo zatłoczona, więc warto wyruszyć jak najwcześniej, aby nie musieć się przeciskać.
  • Pociągi na trasie Roma-Lido kursują co 10-20 minut zaczynając od około 5:30 rano.
  • W przypadku linii do Viterbo pamiętajmy, że na bilecie miejskim dojedziemy tylko do stacji Montebello.

Planner podróży

Sami przy planowaniu przejazdów korzystamy z usług map Google, co do których, w przypadku stolicy Włoch, nie mamy większych uwag. Firma ATAC udostępniła również własny planner, który znajdziecie na oficjalnej stronie przewoźnika. Działa on jednak dość nieintuicyjnie i w naszym odczuciu jest bardzo mało wygodny w obsłudze.

Alternatywą jest popularna we Włoszech aplikacja moovit, która może okazać się przydatna dla turystów, którzy chcą ruszyć się poza miasto, do mniej oczywistych miejsc.

Cześć!

author

Cieszymy się, że udało Ci się dotrzeć do końca naszego artykułu i mamy nadzieję, że okazał się przydatny. Więcej informacji o naszym blogu znajdziesz na podstronie o nas.

W przypadku natrafienia na nieaktualne dane lub błędy prosimy o wiadomość - dane adresowe dostępne są w zakładce kontakt.

Aśka i Sławek - autorzy bloga Podróże Po Europie (podrozepoeuropie.pl)

Reklama